בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל רקע פרעות המתנחלים אתמול בחווארה בעקבות פיגוע הירי שגבה את חייהם של שני ישראלים, במליאת הכנסת התקיים אחר הצהריים (שני) דיון מיוחד לבקשת 40 ח"כים מהאופוזיציה בנושא "מערכת משפט חזקה ועצמאית" - כשברקע התקדמות החקיקה במהפכה המשפטית. למרות שעוצמה יהודית ויהדות התורה החרימו את הדיון - הקואליציה לא הפסידה בהצבעה שנערכה בסיומו. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
לפי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, נזכיר, נתניהו מנוע מלעסוק בשינויים במערכת המשפט - אך לפי תקנון הכנסת ראש הממשלה מחויב לשבת במליאה ולנאום בסוף הדיון. אחרי הדברים שהטיחו בו נציגי האופוזיציה, אמר נתניהו: "השם יקום דמם של הנרצחים אתמול בפיגוע, ואנחנו נקום דמם. כשאני אומר 'אנחנו', אני מדגיש, זה אך ורק הכוח המגן של מדינת ישראל - צה"ל וזרועות הביטחון. הם יודעים לעשות זאת, הם עושים זאת והם באים חשבון עם כל מי שמרים ידיו עלינו".

7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"לא נהיה דיקטטורה או מדינת הלכה". נתניהו בדיון
(צילום: שלו שלום)
"הממשלה שלנו משנה את הכללים", המשיך נתניהו. "אנחנו פועלים נגד הטרור בכל האמצעים, כמו חקיקת חוק גירוש משפחות מחבלים וקידום עונש מוות למחבלים - דברים שלא היו עד עכשיו. במקביל אנחנו מסדירים יישובים שלא הוסדרו שנים ואנחנו מוכיחים לאויבנו שהם לא יעקרו אותנו ממדינתנו. זה התפקיד שלנו, זה התפקיד של זרועות הביטחון - אין שום מקום לאנרכיה, בשום מקום. לא נקבל מציאות שאיש הנכון בעיניו יעשה". ח"כים מחד"ש-תע"ל צעקו לעברו: "אתה התחלת את הפוגרום".
בהמשך נתניהו עבר לדבר על המהפכה המשפטית שמקדמת ממשלתו, וקרא לאופוזיציה להיכנס להידברות. "אלה שתומכים ברפורמה המשפטית ואלה שלא, כולנו אוהבים את המדינה, לכולנו יש רק בית אחד ומדינה אחת ויש רק דרך אחת - להוריד את גובה הלהבות בתוכנו. הדרך הזו היא לעשות דבר אחד פשוט - להתחיל לדבר. בואו נקשיב לזעקה האמיתית שקוראת להידבר. עם רצון טוב נוכל להגיע להסכמות". חברי כנסת מיש עתיד התפרצו לדבריו של נתניהו, כשח"כ מירב כהן אמרה "אתה רוצה לבחור את השופטים במשפט שלך?", וח"כ אורנה ברביבאי קראה: "לא נעשה הידברות עם מישהו שיש נגדו שלושה כתבי אישום".
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בישיבת סיעה
יאיר לפיד בישיבת סיעה
"הממשלה קורעת את העם לגזרים". לפיד
(צילום: יואב דודקביץ)
נתניהו המשיך: "לא תהיה פה דיקטטורה, לא תהיה פה מדינת הלכה, לא נפגע בלהט"בים ולא כל ההבלים האלה. מה שבאמת מניע אתכם זה הרצון לא לקבל את תוצאות הבחירות, שהעם בחר בנו ולא בכם. אתם נותנים ידכם לחציית כל גבול - הברחת משקיעים, סירוב פקודה וקריאה למרי אזרחי". חברי הכנסת מהאופוזיציה התפרצו שוב לדבריו, וח"כ נעמה לזימי מהעבודה אמרה: "על מה אתם מדברים? זה אתה עשית״, והוצאה מהמליאה. ח"כ עידן רול מיש עתיד אמר: ״אתה הרסת את מדינת ישראל, זה מה שההיסטוריה תזכור ממך", והוצא החוצה, כמו גם חברי הכנסת יואב סגלוביץ ויסמין פרידמן, שקראה לו לקחת אחריות.
אחרי נתניהו עלה לדבר ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שאמר: "תראו במה מתעסקת הממשלה. אתמול נרצחו שני האחים, מליציות טרוריסטיות של מתנחלים עושות פוגרום בחווארה, אבל הדיונים בוועדת החוקה לא עוצרים לדקה. עם ישראל נקרע לגזרים, אבל אתכם מעניין רק דבר אחד - להמשיך את מסע ההשמדה של החברה הישראלית".
"אם אתם נגד הדמוקרטיה הליברלית, אתם נגד מדינת ישראל. אם אתם מנסים להרוס את הדמוקרטיה שלנו, אל תקראו לעצמם פטריוטים", המשיך לפיד. "אתה לא פטריוט ישראלי אם אתה שולח ילדים של אחרים להילחם בזמן שאתה לא שולח את הילדים שלך שיתגייסו לצבא, ואתה לא פטריוט ישראלי אם אתה מפצל את העם בגלל שזה משרת את האינטרסים שלך. למדינת ישראל היו לפניכם 36 ממשלות. ימין, שמאל, אחדות, אבל דבר כזה לא היה - ממשלה שהיא נגד המדינה".
7 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"הדבר היחיד הטוב שאתה יכול לעשות לטובת מדינת ישראל זה לקום ולהתפטר". ליברמן לנתניהו
(צילום: שלו שלום)
לפיד התייחס למהפכה המשפטית: "בואו נפסיק לעשות הצגות, הכל לא בסדר. האופוזיציה לא נמצאת פה כדי לשמש תפאורה בהצגות שלכם. אם אתם תעבירו את החוקים האלה, ישראל תפסיק להיות דמוקרטיה והמקום הזה יהפוך להיות הפרלמנט ההונגרי. כמה פעמים תחזרו על השקר הזה שאתם רוצים הידברות? בשבוע שעבר ראש הממשלה האמיתי יריב לוין עמד פה וקרא להידברות, ומיד כשסיים את דבריו עלתה להצבעה פסקת ההתגברות כדי שיהיה ברור שהוא לא מתכוון ברצינות".
ראש האופוזיציה הוסיף: "תעצרו את החקיקה המטורפת הזו. קחו פסק זמן, נלך לנשיא. בינתיים תעשו סדר בממשלה שלכם, תרחיקו את המשוגעים ממוקדי הכוח. בעיקר תפסיקו לקרוע אותנו ונחזור להיות עם אחד".
לפני דבריהם של נתניהו ולפיד, הראשון שעלה לדבר בדיון היה יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. "ב-29 בדצמבר עמדת כאן, אדוני ראש הממשלה, והגדרת שלוש משימות מרכזיות לממשלה: לסכל את מאמצי איראן לפתח ארסנל של פצצות גרעין, לפתח את תשתיות המדינה ולהמשיך להרחיב את מעגל השלום עם מדינות ערב במטרה לסיים את הסכסוך הישראלי-ערבי", אמר גנץ. "אמרת - ופעלת הפוך. הקמת ממשלה עם אנשים חסרי אחריות ומופקרים שמבעירים את המדינה. איפה הם עכשיו - אתה יודע היטב. פגעת ביחסים עם ארצות הברית, מצרים וירדן, ואתה אתה מוכר את ביטחון המדינה לצרכים פוליטיים".
7 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
"מפלגת בג"ץ אינה רואה את דבשתה". רוטמן
(צילום: שלו שלום)
"מדיניות ממשלתך פוגעת אנושות בכלכלה הישראלית וביכולת לפתח את התשתיות, ומול הטרור אתה מאפשר התנהלות שאני מוטרד שתביא עלינו אסון ביטחוני", המשיך גנץ. "מול אדי הדלק, אתה מאפשר ניצוצות שהבעירו אתמול את חווארה - ויכולים להבעיר את רחובות ישראל. אני קורא לך לעצור, לעשות סדר בכל מחיר. לפני שיהיה מאוחר מדי. אני אינני חושב שאתה כל כך חלש ומובל. אולי אני טועה, אולי זו סתם נוסטלגיה. אתה יכול לעצור את האסון שמתרגש על החברה הישראלית, עוד לא מאוחר לעצור ולהתחיל הידברות מתוך כוונה לעשות תיקונים אמיתיים. תיקונים שיטפלו קודם כל באזרחים - ולא בשרים. שישפרו את המשילות - ולא שישרתו את המושלים".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בדיון כי "אחרי כל רצח יהודי ברצועת עזה יוצאים בריקודים וברכות וקוראים לרצוח עוד יהודים". לדבריו, "מה שצריך לעשות זה מה שאתה נתניהו מונע גם היום - לסכל אנשי טרור. אתה לא רק מסכל אנשי טרור, אתה גם מממן אותם כשאתה מאפשר להעביר כספים מקטאר לרצועת עזה".
ליברמן הוסיף: "אתה מתחנן לאבו מאזן לשקט, מבטיח להפסיק התיישבות יהודית ומנסה לשחד אותו. הייתי שר אוצר, שנה וחצי הדפתי כשרצו שאעביר להם כספים. אדוני ראש הממשלה ,תעזוב אותנו. שחרר, תתפטר. הדבר היחיד הטוב שאתה יכול לעשות לטובת מדינת ישראל זה לקום ולהתפטר".
7 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"נתניהו מוכר את ביטחון המדינה". גנץ
(צילום: שלו שלום)
יו"ר רע"מ מנסור עבאס התייחס בדיון לאלימות בחברה הערבית: "אני מכיר ראש ממשלה שכינס את כל הגורמים הרלוונטים ושאל אותם מה מתכוונים לעשות, והצהיר בפניהם שהוא רוצה לראות תוצאות. שצריך לא רק לדבר, אלא גם לעשות. ראש הממשלה, עצור וחשוב, חשב מסלול חדש, קדם הידברות תקינה בין הצדדים". ח"כ עופר כסיף מחד"ש-תע"ל נאם אחריו וקרא למתפרעים בחווארה "מליציות המתנחבלים". לדבריו, "הכתובת הייתה על קיר הרשתות החברתיות. די לרשע הכיבוש ולרשעות המתנחלים". ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד צעק לעברו: "תומך טרור".
יו״ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי פנתה לראש הממשלה נתניהו במליאה ואמרה: "גם היום אומרים שיריב לוין הוא ראש הממשלה האמיתי. חלק אומרים שזה בן גביר, וחלק אומרים אומרים שסמוטריץ' מנהל את העניינים. יש אפילו שאומרים צביקה פוגל, אבל אני אומרת - זה הכל באחריותך נתניהו. כמו שהפיגועים במשמרת שלך, גם הפיגועים היהודיים במשמרת שלך - והאחריות היא עליך. זאת ממשלת נתניהו, וחודשיים לתוך הממשלה היא כבר קורסת. הממשלה שלך אפילו לא באה לשבת לידך בדיון 40 חתימות".
אחרי מיכאלי עלה לדבר יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, שתקף את האופוזיציה. "אני חייב לומר, אין ביזוי גדול יותר במערכת משפט חזקה ועצמאית ממה שעושה האופוזיציה בדיון סביב מערכת המשפט", הוא אמר. "אין ביזוי גדול יותר. מערכת משפט שפוסקת בפוליטיקה, שמבטלת חוקים, שכופה את עמדותיה על ציבור גדול ורחב היא איננה מערכת חזקה והיא איננה עצמאית. אם רוצים מערכת משפט עצמאית - אנחנו חייבים לנתק אותה מהפוליטיקה".
7 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"חודשיים לתוך הממשלה והיא כבר קורסת". מיכאלי
(צילום: יואב דודקביץ)
רוטמן הוסיף: "מפלגת בג"ץ אינה רואה את דבשתה. אנחנו צריכים לנתק אותה מהפוליטיקה. אתם רוצים שהיא תשאר כדי שהיא תפסוק לטובתכם גם כשאתם מפסידים בבחירות". חברי כנסת מהאופוזיציה התקוממו על דבריו, וח"כ ברביבאי קראה לעברו: "אתה איש מסוכן".
בתום הדיון התקיימה הצבעה במליאה, שלה משמעות סמלית בלבד, ו-55 חברי כנסת תמכו בהודעת ראש הממשלה לעומת 53 שהתנגדו. משכך התקבלה עמדת ראש הממשלה, למרות ששתיים מסיעות הקואליציה החרימו את הדיון, בעקבות נוכחות דלה של חברי האופוזיציה.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע שהוא וסיעתו יחרימו את ההצבעה, שכן לדבריהם "מדיניות ההכלה של ראש הממשלה ושר הביטחון חייבת להשתנות, ולא ניתן יהיה לנהל מדיניות עצמאית בלי לשתף את השותפות הבכירות שבממשלה". גורמים בעוצמה יהודית הוסיפו כי "לא ייתכן שנשמע על ועידות מדיניות וסיכומים מדיניים בתקשורת ושיחליטו לבד על הסרת איטום בתי מחבלים, ולא ייתכן שיפנו תושבים מאביתר בניגוד להסכמים קואליציוניים ובניגוד למדיניות הימין".
7 צפייה בגלריה
 החרימו את הדיון. בן גביר וחברי עוצמה יהודית
 החרימו את הדיון. בן גביר וחברי עוצמה יהודית
החרימו את הדיון. בן גביר וחברי עוצמה יהודית
(צילום: אלישע בן קימון)
גם חברי מפלגת יהדות התורה החרימו את הדיון היום במחאה על דרישות תקציביות שלא מומשו. לדבריהם, היו אמורים לקבל תוספת לתקציב החינוך החרדי ולתחבורה לפי ההסכם הקואליציוני, אך לבסוף לא קיבלו אותה. הם העבירו מסר לנתניהו כי "המחויבות הקואליציונית אינה חד-צדדית".
את הבקשה לדיון הגישה סיעת יש עתיד ב-8 בפברואר ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה, ועל פי התקנון אחרי 21 ימים מאז שהוגשה הבקשה הכנסת חייבת לקיים את הדיון, כל עוד 40 חברי כנסת מהאופוזיציה חתמו עליה. היום היה האחרון שאפשר היה לקיים את הדיון, ולפי התקנון ראש הממשלה וראש האופוזיציה מחויבים לשבת במליאה במשך כל אורכו.
בבקשה שהגישה סיעת יש עתיד נכתב כי "מערכת משפט חזקה ועצמאית היא זו שמאפשרת את קיומם של כל המוסדות האחרים בדמוקרטיה. חברה דמוקרטית חייבת לשמור על אותן חירויות וזכויות שהן הכרחיות לקיומם של חיים חופשיים". עוד הסבירו כי "בכל מקום שבו אין מערכת משפט חזקה ועצמאית, הזכויות אינן יכולות להיות מוגנות. למעשה, ההבדל בין המדינות שבהן יש זכויות על הנייר לבין מדינות שבהן יש זכויות בפועל הוא מערכת משפט חזקה ועצמאית".