השגריר הסעודי בבריטניה, הנסיך חאלד בין בנדר, אמר היום (שלישי) לרשת BBC כי סעודיה מעוניינת בנרמול היחסים עם ישראל אחרי המלחמה בעזה - אך הדגיש כי כל עסקה כזו חייבת להוביל להקמת מדינה פלסטינית. לדברי השגריר הסעודי, ישראל וסעודיה היו קרובות להסכם לפני מלחמת 7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: AP, רויטרס / Brendan McDermid)
"סעודיה עדיין מאמינה בכינון יחסים עם ישראל חרף המספרים המצערים של ההרוגים בעזה", אמר. "אבל זה לא יכול לבוא על חשבון העם הפלסטיני". הוא הוסיף כי נדרשת מחשבה בעניין שילוב חמאס במדינה פלסטינית עתידית.
דברי השגריר הסעודי מגיעים אחרי שמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר היום בפגישתו הסגורה עם שר החוץ ישראל כץ כי הוא "מזהה הזדמנות" לבניית קשרים טובים יותר באזור לאחר סיום המלחמה בסעודיה, או בעברית לא-דיפלומטית: הזדמנות לנרמול יחסים בין ירושלים לריאד.
את המסר הזה מעביר בלינקן לבכירים בישראל אחרי שורה של פגישות שקיים במזרח התיכון, האחרונה שבהן כאמור בממלכה הסעודית עצמה. כזכור, עם תחילת המלחמה הוקפאו המגעים להסכם היסטורי - דווקא כשהיו בשיאן - ולאחר הצהרה פומבית חסרת תקדים של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שאמר בריאיון ל"פוקס ניוז" כי "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל".
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב תל אביב
ישראל כץ פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב תל אביב
בלינקן והשר כץ. רואים הזדמנות
(צילום: שלומי אמסלם משרד החוץ)
בלינקן פנה לכץ אחרי שהכיר במאמציו של שר החוץ החדש לבניית קשרים "טובים יותר" במזרח התיכון. עבור כץ, נזכיר, זו קדנציה שנייה במשרד החוץ - אותה הוא התחיל רק בשבוע שעבר. עם זאת, מזכיר המדינה האמריקני הוסיף כי "אנחנו חייבים להתגבר על הרגע המאתגר הזה, ולוודא ש-7 באוקטובר לא יקרה שוב, כדי לבנות עתיד שונה וטוב הרבה יותר".
רק אמש אמר בלינקן, מבכירי ממשל ביידן, כי כדי לקדם הסכם היסטורי שכזה סיום הלחימה בעזה הוא תנאי הכרחי, כמו גם הצגת "מסלול ברור" להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. את הדברים אמר לאחר פגישתו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ולפני המראתו לישראל. האמריקנים, נציין, שולפים את הקלף הסעודי כתמריץ לישראל לחתור לסיום המלחמה בעזה. בפגישתו עם כץ בלינקן אמנם התייחס לנורמליזציה באופן ריאלי - וניכר שהביא מסעודיה נכונות, אך הוא גם לא שכח להעלות את סוגיית הסיוע ההומניטרי לעזה, בדגש על מזון.