מה עומד מאחורי הרמז של בלינקן, שהגיע לביקור בישראל מסעודיה? מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שמבקר בארץ בפעם החמישית מאז החלה המלחמה, אמר בפגישתו הסגורה עם שר החוץ ישראל כץ כי הוא "מזהה הזדמנות" לבניית קשרים טובים יותר באזור לאחר סיום המלחמה בסעודיה, או בעברית לא-דיפלומטית: הזדמנות לנרמול יחסים בין ירושלים לריאד.

4 צפייה בגלריה
ישראל כץ פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב תל אביב
ישראל כץ פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב תל אביב
פגישת כץ-בלינקן. בממשל ביידן "מזהים הזדמנות"
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27
את המסר הזה מעביר בלינקן לבכירים בישראל אחרי שורה של פגישות שקיים במזרח התיכון, האחרונה שבהן כאמור בממלכה הסעודית עצמה. כזכור, עם תחילת המלחמה הוקפאו המגעים להסכם היסטורי - דווקא כשהיו בשיאן - ולאחר הצהרה פומבית חסרת תקדים של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שאמר בריאיון ל"פוקס ניוז" כי "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל".
בלינקן פנה לכץ אחרי שהכיר במאמציו של שר החוץ החדש לבניית קשרים "טובים יותר" במזרח התיכון. עבור כץ, נזכיר, זו קדנציה שנייה במשרד החוץ - אותה הוא התחיל רק בשבוע שעבר. עם זאת, מזכיר המדינה האמריקני הוסיף כי "אנחנו חייבים להתגבר על הרגע המאתגר הזה, ולוודא ש-7 באוקטובר לא יקרה שוב, כדי לבנות עתיד שונה וטוב הרבה יותר".
4 צפייה בגלריה
ישראל כץ פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב תל אביב
ישראל כץ פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב תל אביב
(צילום: שלומי אמסלם משרד החוץ)
4 צפייה בגלריה
 רגע לפני המלחמה, המגעים היו בשיא. בן סלמאן ונתניהו
 רגע לפני המלחמה, המגעים היו בשיא. בן סלמאן ונתניהו
רגע לפני המלחמה, המגעים היו בשיא. בן סלמאן ונתניהו
(צילום: AP, רויטרס / Brendan McDermid)
רק אמש אמר בלינקן, מבכירי ממשל ביידן, כי כדי לקדם הסכם היסטורי שכזה סיום הלחימה בעזה הוא תנאי הכרחי, כמו גם הצגת "מסלול ברור" להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. את הדברים אמר לאחר פגישתו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ולפני המראתו לישראל. האמריקנים, נציין, שולפים את הקלף הסעודי כתמריץ לישראל לחתור לסיום המלחמה בעזה. בפגישתו עם כץ בלינקן אמנם התייחס לנורמליזציה באופן ריאלי - וניכר שהביא מסעודיה נכונות, אך הוא גם לא שכח להעלות את סוגיית הסיוע ההומניטרי לעזה, בדגש על מזון.
המסר של בלינקן היה ברור: תעזרו לנו לעזור לכם. ייתכן שבוושינגטון מאמינים כי בהיעדר "ניצחון ישראלי בעזה", בדמות מיטוט חמאס, עסקת נורמליזציה תעזור לישראל לצאת מהרצועה ו"לקפל את האירוע". עם זאת, חשוב להדגיש כי סעודיה לא תתקדם במהלכי נורמליזציה מול ישראל "חלשה" או שנתפסת ככזאת באזור.
לכן, המהלך הסעודי יוכל להבשיל רק אם ישראל תשיג לפחות הישג חלקי בלחימה. המצב הנוכחי לא בשל עדיין להתקדמות במגעים בין ירושלים לריאד, ולכן ישנה הבנה שצריך לתת לישראל עוד זמן להישג צבאי.
4 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
תמריץ לסיום הלחימה? הכוחות ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
בינתיים בחשבון ה-X (טוויטר לשעבר) שלו, כתב השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "אדוני המזכיר בלינקן, זה לא הזמן לדבר ברכות עם חמאס. זה הזמן להשתמש במקל הגדול".
בשבועות האחרונים סוגיית הנורמליזציה עומדת על הפרק במגעים שקטים של הבית הלבן עם ישראל. ארה"ב לא נטשה אותה לרגע והם ממשיכים להאמין שהיא אפשרית. סיום המלחמה יאפשר גם לשלב את הסעודים והאמירתים בשיקום הרצועה, דבר שישראל מאוד רוצה שיקרה. זה משתלב גם בבחירות לנשיאות בארה"ב. ביידן, שמסובך קשות מול הפרוגרסיבים שמאשימים אותו בכך שהוא נותן גיבוי אינסופי לישראל במלחמה בעזה, חייב דחוף הישג וכמה שיותר מהר. סעודיה יכולה אולי לספק את הסחורה.
עוד תוכנית שעשויה לסייע היא תכנית מסילות לשלום איזורי שיזם כץ וכוללת סלילה של מסילות רכבת שיחברו את מדינות המפרץ עם מדינת ישראל. כבר בתקופת ממשל טראמפ האמריקנים התלהבו מהרעיון הזה - וגם ממשל ביידן החליט להמשיך ולקדמו. בחודש ספטמבר האחרון הכריז הנשיא ביידן על תוכנית לבניית מסדרון רכבות וספנות שיקשרו את ישראל, הודו, סעודיה, איחוד האמירויות, ירדן והאיחוד האירופי - פרויקט שמטרתו להגביר את המסחר ושיתוף הפעולה בין הצדדים. "זה עניין גדול", אמר ביידן במהלך פסגת G20 בהודו.
ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ביידן, אמר: "זה פרויקט נועז שישנה דברים, נראה אותו משוכפל גם בחלקים אחרים של העולם". אמנם האמריקאים אמרו אז שלפרויקט התחברותי אין קשר להסכם נרמול יחסים, אך ברור שכאשר הם מדברים על שיתופי פעולה אזוריים - הם מתכוונים לזה.