ספינת ריגול איראנית שמשמשת למעקב ומוצבת בים האדום מעבירה מודיעין בזמן אמת לחות'ים בתימן, מה שמאפשר להם לתקוף את הספינות באזור. כך דיווח היום (שישי) ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני. בדיווח נטען גם כי ארה"ב ביקשה מישראל לאפשר לכוחות האמריקניים להגיב למתקפות החות'ים - ולא לעשות זאת בעצמה - כדי להימנע מהרחבת העימות שמתנהל עם חמאס וחיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
"ארה"ב ביקשה מישראל לאפשר לה להגיב למתקפות החות'ים"
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", כלי שיט רבים שעוברים בים האדום מכבים את המשדרים שלהם כדי להימנע ממעקב בזמן אמת. אך כלי השיט האיראני שנמצא שם מעביר את המידע לחות'ים - וכך הם יכולים לשלוח כטב"מים וטילים ולפגוע בספינות בים האדום - חרף העובדה שאי אפשר לעקוב אחריהן בזמן אמת ברשת או במכ"ם.
"לחות'ים אין טכנולוגיית מכ"ם שמאפשרת להם לאתר את הספינות. הם צריכים את הסיוע האיראני. בלעדיו - הטילים שלהם פשוט ייפלו במים", אמר גורם ביטחוני במערב לעיתון האמריקני.
דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אדריאן ווטסון, אמרה כי איראן "מעורבת עמוקות" בתכנון הפעילות של החות'ים בים האדום - וקבעה כי המודיעין של איראן קריטי לכך שהחות'ים יוכלו לפגוע בספינות בים האדום. "אין שום סיבה להאמין שאיראן מנסה להניא את החות'ים מההתנהגות הזו", אמרה.
3 צפייה בגלריה
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
(מתוך איקס)
דובר מטעם החות'ים בתימן טען מנגד שאין להם צורך בעזרה איראנית במתקפות. "זה מוזר לייחס הכול לאיראן, כאילו היא המעצמה החזקה בעולם", אמר הדובר. "יש לנו מתקני מודיעין שהוכיחו את עצמם במשך שנים של מתקפות נגדנו".
גורם ישראלי בכיר אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הסיוע של כלי השיט האיראני לחות'ים מעיד על כך שהמערב צריך ללחוץ על טהרן לעצור את הסיוע שלה לחות'ים - שמשבש את השיט המסחרי העולמי. "איראן מספקת להם נשק - והיא יכולה לעצור את זה. אנחנו צריכים לפעול ללחוץ על איראן, כדי שיעצרו", אמר.
3 צפייה בגלריה
דובר הח'ותים  יחיא סריע
דובר הח'ותים  יחיא סריע
החות'ים מגיבים: "לא צריכים עזרה מאיראן"
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
לפי הדיווח, איראן העבירה מסר לארה"ב דרך שווייץ ולפיו אין לה שליטה על הפעולות של החות'ים - או של כוחות אחרים במזרח התיכון - שתקפו מטרות אמריקניות וישראליות באזור בעקבות המלחמה בעזה.
השבוע הודיעה ארה"ב על הקמת כוח ימי בינלאומי, שנועד להגן על ספינות השטות בים האדום מפני מתקפות הכטב"מים והטילים של החות'ים. המהלך יצא לפועל אחרי שעוד ועוד חברות ספנות הודיעו כי הן מפסיקות לשוט בים האדום בשל המתקפות, שהחות'ים טוענים כי נועדו להטיל מצור ימי על ישראל ולמנוע מספינות להגיע אליה. בפועל, אותן מתקפות פגעו בספינות רבות שאינן קשורות לישראל.

לפני שנתיים: ספינת ביון איראנית הותקפה בים האדום

לפני שנתיים הותקפה ספינת ביון איראנית בים האדום, סמוך לחופי אריתריאה. הספינה, "סאביז", הותקפה באמצעות מוקשים ימיים שהוצמדו אליה. ברשת אל-ערבייה דיווחו אז שחיילי קומנדו ישראלים היו אלה שהצמידו את המוקשים אל הספינה.
גורם אמריקני אמר בהמשך לעיתון "ניו יורק טיימס" שישראל הודיעה לארה"ב כי היא עומדת מאחורי התקיפה של הספינה. על פי אותו גורם, שצוטט בעילום שם, ישראל קראה לתקיפה "פעולת תגמול בעקבות תקיפות איראניות קודמות על כלי שיט ישראליים".