מתיאו מסינה דנארו, הפושע המבוקש מס' 1 באיטליה שהצליח להימלט מהשלטונות במשך 30 שנה, מת הלילה (בין ראשון לשני) בגיל 61. באיטליה קיוו שהוא יחשוף את סודות ה"קוזה נוסטרה", אך לפי הדיווחים הוא לא שיתף פעולה בחקירותיו השונות. לאחר מותו אמרו ברדיו באיטליה כי הוא "לוקח איתו את הסודות לקבר". דנארו, שתואר בעבר כ"בוס של הבוסים" בארגון הפשיעה הסיציליאני, נעצר בינואר האחרון - במרפאה פרטית בפלרמו שבסציליה.
5 צפייה בגלריה
מעצרו של מתיאו מסינה דנארו, ראש המאפיה הסיציליאנית
מעצרו של מתיאו מסינה דנארו, ראש המאפיה הסיציליאנית
התמונה הראשונה שפורסמה לאחר מעצרו, בינואר האחרון
(צילום: AFP)
מצבו הבריאותי של מי שהוגדר על ידי העיתונות האיטלקית "הסנדק האחרון" הידרדר בשבועות האחרונים - והוא הועבר מהכלא בעל האבטחה המקסימלית בעיר ל'אקווילה שבמרכז איטליה לבית חולים באזור. סוכנות הידיעות ANSA דיווחה כי צוותי הרפואה הפסיקו להאכיל אותו לאחר שהוכרז כי הוא נכנס ל"תרדמת בלתי הפיכה" ביום שישי האחרון.
שמו של מסינה דנארו נקשר עם עשרות מקרי רצח והוא נמלט מהשלטונות מאז 1993 - עד שכאמור נלכד מוקדם יותר השנה. הוא היה לאורך שנים המבוקש הבכיר באיטליה, ובמגזין "פורבס" אף הכלילו בעבר את שמו ברשימת עשרת המבוקשים ביותר בעולם כולו. עם מעצרו, לאחר שהגיע לטיפול כימותרפיה למחלת סרטן המעי הגס שממנה סבל, הועבר למתקן סודי באי - ולאחר מכן הוטס במטוס צבאי לכלא המאובטח, שם היה תחת תנאי בידוד ופיקוח הדוקים ביותר, עם מצלמות שמתעדות אותו 24/7.
בן ה-61 נולד בעיר טרפאני למשפחת פשע, ולפי העדויות על חייו המוקדמים למד להשתמש באקדח כבר בגיל 14. סיפורו הופיע גם בסדרה "הפושעים המבוקשים ביותר בעולם" בנטפליקס, שם נטען כי העיד על עצמו שכמות האנשים שהרג יכולה "למלא בית קברות קטן". ימים לאחר כניסתו לכלא דווח באיטליה כי הוא טען בפני הסוהרים כי "אין לי שום עבר פלילי", טענה שקרית לחלוטין כמובן.
5 צפייה בגלריה
בכיר המאפיה מאפיה ב סיציליה איטליה קוזה נוסטרה מתיאו מסינה דנארו אחרי מעצרו בתום מצוד של 30 שנה
בכיר המאפיה מאפיה ב סיציליה איטליה קוזה נוסטרה מתיאו מסינה דנארו אחרי מעצרו בתום מצוד של 30 שנה
נשלח לבידוד בכלא, וצולם 24/7
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
בית המסתור של בכיר המאפיה מתיאו מסינה דנארו בעיירה קמפובלו די מצארה ב סיציליה איטליה אחרי מעצרו
בית המסתור של בכיר המאפיה מתיאו מסינה דנארו בעיירה קמפובלו די מצארה ב סיציליה איטליה אחרי מעצרו
שוטרים מחוץ לבית המסתור של מסינה דנארו בסיציליה
(צילום: AFP)
למאפיונר המבוקש ביותר באיטליה הפך אחרי מעצרו בשנת 2006 של ברנרדו פרובנצאנו, המנהיג הקודם של המאפיה הסיציליאנית, שנלכד בתום מצוד של 43 שנה. הוא טיפס בסולם הדרגות של העולם התחתון ופיתח אימפריה בלתי-חוקית שגלגלה מאות מיליוני יורו בשלל ענפים, מטיפול בפסולת ועד עסקי קמעונאות.
במשפט שנערך שלא בנוכחותו נגזרו על מסינה דנארו כמה עונשי מאסר עולם: הוא הורשע במקרי הרצח ב-1992 של שני תובעים שפעלו נגד המאפיה, ובתכנון הפיגועים שאירעו שנה לאחר מכן, ברומא, בפירנצה ובמילאנו – פיצוצים שבהם נהרגו עשרה בני אדם. המתקפות ההן נועדו להפחיד את החוקרים אחרי שסלבטורה רינה, שהיה גם הוא מנהיג ה"קוזה נוסטרה", נעצר בפלרמו אחרי שני עשורים של מצוד אחריו.
מסינה דנארו הורשע גם ברצח הילד ג'וזפה די מתיאו, שנחטף בשנות ה-90 בניסיון לסחוט את אביו, איש המאפיה שהסכים להעיד נגדה, ולמנוע ממנו לספק מידע על פעילותה. הילד הוחזק בשבי במשך שנתיים עד שרוצחיו חנקו אותו והמיסו את גופתו בחומצה.

המצוד, פריצת הדרך בחקירה - והמעצר

במצוד אחר מסינה דנארו השתתפו לאורך השנים מאות שוטרים. בספטמבר אשתקד הודיעה המשטרה כי היא מעריכה שראש המאפיה הסיציליאנית ממשיך להעביר פקודות לאנשיו באזור עיר הולדתו, שנחשבה למעוז שלו. בעשור שעבר תיארו החוקרים כיצד הוא נעזר בשיטות מתוחכמות על מנת להעביר פקודות, תוך שהוא מתנזר מתקשורת אלקטרונית: במקום זאת נטען אז כי הוא הסתמך על פתקים בכתב יד, שנארזו, נעטפו בסרט – והוחבאו תחת סלעים או בתוך האדמה עד שאנשיו מצאו אותם.
לבריחה הממושכת שלו סייע כנראה קשר של שתיקה בקהילה המקומית, ורבים באיטליה מעריכים כי קיבל סיוע מפוליטיקאים מקומיים. בעבר אף הורשע שר הפנים הזוטר אנטוניו ד'אלי, שכיהן בממשלתו של סילביו ברלוסקוני בין 2001 ל-2006, בקשירת קשר עם משפחתו של מסינה דנארו.
5 צפייה בגלריה
בכיר המאפיה מאפיה ב סיציליה איטליה קוזה נוסטרה מתיאו מסינה דנארו אחרי מעצרו בתום מצוד של 30 שנה
בכיר המאפיה מאפיה ב סיציליה איטליה קוזה נוסטרה מתיאו מסינה דנארו אחרי מעצרו בתום מצוד של 30 שנה
המצוד אחריו נמשך 30 שנה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני בפגישה עם התובע של פלרמו אחרי המעצר
ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני בפגישה עם התובע של פלרמו אחרי המעצר
ראש ממשלת איטליה מלוני בפגישה עם התובע של פלרמו, אחרי המעצר. כבר לא "הבוס של הבוסים"
(צילום: AP)
פריצת הדרך בחקירה, כך דיווחה בשעתו רשת BBC, הגיעה כאשר החוקרים ביצעו האזנות סתר לכמה ממקורביו ושמעו אותם מדברים על מחלת הסרטן, אם כי אלו נזהרו מלציין מי חלה בה. החוקרים נעזרו גם בחיפושים באינטרנט שביצעו אותם מקורבים ואספו פרטים על כל חולי הסרטן שנולדו ב-1962 בטרפאני. ברשימה בלט שם אחד, אנדראה בונפדה, שהיה אחיינו של מנהיג נוסף במאפיה הסיציליאנית. החוקרים הצליחו לקבוע באמצעות האותות מהטלפון הנייד שלו כי בונפדה לא שהה בפלרמו בזמן אחד הניתוחים שנטען כי עבר שם בשנים האחרונות – מה שחיזק את החשד שמדובר בזהות בדויה ששימשה את מסינה דנארו.
החשד שלהם התברר כמדויק: כ-100 שוטרים הגיעו למרפאה שבה טופל תחת אותו שם בדוי, והקיפו אותה. מסינה דנארו אמנם ניסה לחזור על עקבותיו כשיצא לקנות קפה והבחין בנוכחות המשטרתית הכבדה, אבל כשאחד השוטרים ניגש אליו ושאל אותו לשמו הוא לא שיקר. "אתה יודע מי אני. אני מתיאו מסינה דנארו", השיב לו לפי הדיווח. לאחר מעצרו התברר כי התגורר תחת אותה זהות בדויה בבניין צנוע למראה בעיירה קמפובלו די מצארה, השוכנת קילומטרים אחדים מהיישוב שבו נולד במחוז טרפאני. לפי הדיווחים נמצאו בבית בשמים יוקרתיים, רהיטים מפוארים ובגדי מעצבים. מסינה דנארו עצמו נעצר כשעל ידו שעון בשווי של כ-35,000 יורו.
לכידתו נחשבה לניצחון גדול עבור השלטונות האיטלקיים, וראש הממשלה ג'ורג'ה מלוני אף טסה מיד לאחר המעצר לסיציליה כדי לברך את השוטרים שלקחו חלק במבצע. אבל המומחים, וגם בכירי המשטרה, הדגישו לא ברור כמה השפעה הייתה למעצר על פעילות ה"קוזה נוסטרה", שממילא פועל בשנים האחרונות יותר ויותר במחתרת, וזנח כבר לפני שנים את האלימות הקשה שהפעיל נגד השלטונות.
מסינה דנארו אמנם נהנה מהשפעה אדירה על פעילות ה"קוזה נוסטרה", אבל הרשויות ציינו כי הוא לא היה המנהיג הכל-יכול של הארגון, וכי הכינוי שהודבק לו בדיווחים התקשורתיים לאורך השנים - "הבוס של הבוסים" - הוא כינוי שגוי. לדבריהם המנהיג האחרון של ה"קוזה נוסטרה" שהחזיק בתואר שכזה היה סלבטורה רינה, ולאחריו כבר לא היה לארגון מנהיג מובהק יחיד.