ברקע הודעת המרכז השלטון המקומי על "שביתה כללית עד שקרן הארנונה תוסר", בגיבוי שורה של ערים ורשויות שיודיעו שיצטרפו, ובזמן שמתקיימות הפגנות מול עיריות ברחבי הארץ - שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ערך הערב (ראשון) מסיבת עיתונאים. הוא תקף את השלטון המקומי והרשויות, והאשים: "אני נלחם בשבילכם, בשביל כולנו, כדי שהילדים שלנו יוכלו לרכוש דירות, כדי שנוכל להוריד משמעותית את יוקר המחיה והדיור – ולצערי, חלק מראשי השלטון המקומי וראשי הערים נלחמים בכם, בנו, בכל מי שרוצה להוריד את יוקר הדיור".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בנושא חוק הארנונה
בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בנושא חוק הארנונה
בצלאל סמוטריץ' במסיבת העיתונאים
(צילום: לע"מ )
בפתח דבריו אמר השר: "חוק קרן הארנונה הוא חוק של כולם. זה חוק להקמת הקרן להורדת יוקר הדיור, זה אתגר של כולנו. הקרן להורדת יוקר הדיור מבקשת דבר אחד פשוט – לתמרץ ראשי ערים לבנות יחידות דיור למגורים – יותר היצע – מחירי הדיור יורדים". בהמשך תקף סמוטריץ' את יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס: "כבר לחצנו ידיים והוא התחייב להוריד את ההסתייגות. החוק נדחה היום - תחשבו לבד מה גרם לו לחזור בו".
לפני מסיבת העיתונאים שר האוצר כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אציג את כל האמת על קרן הדיור (קרן הארנונה), אזים את השקרים והפייק שמפיצים מתנגדיה, ואסביר מדוע היא המפתח להורדת יוקר הדיור".
כאמור, במרכז במרכז השלטון המקומי הודיעו בצהריים על שביתה כללית מחר, לאחר עימות חריף עם הקואליציה בוועדת הכספים של הכנסת. מנגד, בקואליציה כינו את השביתה "שביתת הרשויות העשירות". עם זאת, מבדיקה שערך ynet, שורה של ערים, גם כאלה שמזוהות עם מפלגות הקואליציה, הודיעו כי ישתפו פעולה עם השבתת השירותים העירוניים במסגרת המאבק בהקמת הקרן, שהממשלה מבקשת לקדם במסגרת חוק ההסדרים.
בעיר הבירה ירושלים ובאשקלון הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם השביתה, אך אלה הערים שהודיעו כי כן ישבתו מחר, אם תתקבל החלטה סופית שכזו: תל אביב-יפו, חיפה, באר שבע, חולון, אשדוד, ראשון לציון, מודיעין, אשדוד, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים, כפר סבא, הרצליה, רעננה, רמת השרון, נשר, רמלה, בית שאן, טבריה, קריית אונו, אור יהודה, שוהם, קדימה צורן, גני תקווה, עמק יזרעאל, יקנעם, מטה אשר, המועצה האזורית גלבוע והמועצה האזורית דרום השרון. במועצת חוף כרמל סירבו בתחילה לספק תשובה חד-משמעית, אך בהמשך הבהירו שיצטרפו לשביתה.
להודעת ראשי הרשויות קדם כאמור דיון סוער בוועדת הכספים, שהתקיים אחרי שבועות של מאבקים. בוועדה תכננו להצביע בהמשך היום על הקמת הקרן, אך לפחות לעת עתה עברו לדון בהצעת חוק אחרת. "קרן הארנונה" היא יוזמה של משרד האוצר שמטרתה לחייב את הרשויות המקומיות להקצות הכנסות מארנונה שנגבית מעסקים לטובת תמרוץ בנייה בערים המוחלשות. לפי ההצעה, כל רשות תעביר לקרן ייעודית שתוקם לכך סכום של בין 10%-28% מרווח הארנונה השנתי שלה, והכסף שייאסף יחולק חזרה לרשויות כולן כנגד כל היתר בניה למגורים שתפיק הרשות. בכך, מאמינים באוצר, יהיה תמריץ לבנייה למגורים בניגוד למצב כיום.
2 צפייה בגלריה
חיים ביבס בכנס  החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
חיים ביבס בכנס  החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
חיים ביבס
(צילום: מוטי קמחי)
בתגובה לדברים, אמר יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס: "היחיד שמנסה לסחוט את כספי הציבור זה שר האוצר. לא יעזור כמה הוא ינסה לכבס את ההסבר לחוק, מדובר בכסף שמיועד לתושבים עבור חינוך, רווחה ותשתיות. במקום לפתור את בעיית הדיור בישראל ע״י הממשלה, הוא רוצה לקחת עוד כסף בדמות קרן שוד הארנונה. לא ניתן לזה לקרות. משרד האוצר אינו מבין כי לצאת למלחמה נגד הרשויות זה מלחמה כנגד כל הציבור בישראל".