אלפי מורים וגננות מרחבי הארץ צפויים להשתתף היום (שני) בהפגנת הסתדרות המורים במחאה על הדשדוש מול משרד האוצר במו"מ על העלאת שכרם וחתימת הסכם שכר קיבוצי. ההפגנה תתקיים בשעות אחר הצהריים ברחבת מוזיאון תל אביב. כדי לאפשר לעובדי ההוראה להגיע להפגנה בזמן יסתיימו היום הלימודים בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים בשעה 13:00.
היום יסתיימו 15 ימי הצינון מרגע ההכרזה על סכסוך עבודה, שבסיומם מאפשר החוק לעובדים לפתוח בצעדים ארגוניים או בשביתה. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד הבהירה כי ההפגנה היא "יריית פתיחה" בלבד וכי המאבק יהיה נחוש ויכלול שיבושים קשים, עיצומים והשבתות.
4 צפייה בגלריה
ילדים משחקים בחצר בית הספר
ילדים משחקים בחצר בית הספר
ילדים בבית ספר. ארכיון
(צילום: בראל אפרים)
שר האוצר אביגדור ליברמן אמר אתמול כי העלאת שכר המורים, בדגש על החדשים, היא צעד מתבקש, אבל צריך לבוא לצד התאמת לוח חופשות התלמידים ללוח חופשות ההורים בשיתוף עם ארגונים תעשייתיים. במסיבת עיתונאים שקיים הציג "עקרונות מנחים לייעול מערכת החינוך" שבמסגרתם ינתן דגש על תגמול למצוינות, חיזוק מעמד המורה הצעיר והגדלת הסמכויות למנהלים.
"אני רואה את מערכת החינוך כמכלול שכולל את המשק כולו", אמר. בתגובה פרסמה הסתדרות המורים תגובה נזעמת: "צר לנו שליברמן מגבש תוכניות עם ארגונים שאינם רלוונטיים למערכת החינוך. מגוחך שהתעשיינים וארגון ההורים יקבעו את תנאי העסקת המורים. נראה כי ליברמן אימץ את העמדה המנותקת של פקידי משרדו. הסתדרות המורים נחושה להמשיך במאבק וההפגנה היא רק יריית הפתיחה".
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון תקפה גם היא את ליברמן: "קודם שאגף התקציבים ייתן למורים את מה שמגיע להם, אחר כך נסכים לדון בדברים הנוספים. אעמוד על כך שהסכמי השכר של המורים יכללו שיפור משמעותי, אחרת תקציב המדינה לא יעבור".
4 צפייה בגלריה
שאשא ביטון ובן דויד תוקפות את האוצר, ליברמן מתעקש על התאמת לוח החופשות
שאשא ביטון ובן דויד תוקפות את האוצר, ליברמן מתעקש על התאמת לוח החופשות
שאשא ביטון ובן דויד תוקפות את האוצר, ליברמן מתעקש על התאמת לוח החופשות
(צילום: הדר יואביאן ,קובי קואנקס ,יואב דודקביץ')
בימים האחרונים תקפה בן דוד את פקידי האוצר, כינתה אותם מנותקים ואף האשימה את הממשלה בכך שהיא סוחטת את המורים. לדבריה, מערכת החינוך נתונה בקריסה והמוני מורים מיואשים נוטשים את המערכת לטובת עבודות אחרות. היא התריעה כי אם לא יחול שיפור מיידי בשכרם ובמעמדם, בתי הספר יישארו ללא עובדי הוראה.
כן אמרה כי מספר המורים המודיעים על פרישה גדל מדי יום וכי מספרם, בצירוף מורים שביקשו לצאת לחל"ת – שנת חופשה ללא תשלום שממנה כנראה לא יחזרו – יסתכם בסוף השנה בכעשרת אלפים. "הודעתי לאנשי האוצר המנותקים שלא ניתן להמשיך לעשוק את המורים, המערכת בקריסה וצוללת לתהומות".
מהנתונים עולה כי בחמש השנים האחרונות עזבו ופרשו ממערכת החינוך כ-35 אלף עובדי הוראה בגלל שכר נמוך, תנאי עבודה קשים הגורמים לשחיקה מצטברת וכן תחושה של חוסר הערכה לעבודתם מצד משרד החינוך.
4 צפייה בגלריה
מפגן המחאה בכיכר הבימה של המורים
מפגן המחאה בכיכר הבימה של המורים
מפגן המחאה בכיכר הבימה של המורים, בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
אחת המורות שהתייאשו היא נטלי יעקב מתל אביב שעזבה לטובת משרת ניהול בחברת ההייטק Zoomin. שלשום סיפרה כי השתכרה כמורה 7,000 שקלים בלבד: "לימדתי חמש שנים אנגלית בבית ספר יסודי וליוויתי מורים בתוכנית 'פרחי הוראה'. תמיד אהבתי ללמד ולחנך, ראיתי בכך שליחות. העבודה הייתה קשה וכללה חוץ מהשעות בבית הספר בדיקת מבחנים ושיחות עם הורים עד שעות הערב המאוחרות. כדי להגיע להכנסה נורמלית לימדתי גם בבתי הספר של הקיץ, בחגים ובקייטנות ועברתי השתלמויות".
זו לא הייתה האכזבה היחידה שחוותה. "רציתי לשלב יותר טכנולוגיה בבית הספר אבל נתקלתי בהמון התנגדויות מכל מיני גורמים במערכת", היא אמרה. "עזבתי כי לא ראיתי סיכוי להתקיים ולהתקדם. בהייטק יש לי שכר גבוה משמעותית עם שעות עבודה יותר נורמליות".
4 צפייה בגלריה
טלי יעקב
טלי יעקב
"עזבתי כי לא ראיתי סיכוי להתקיים ולהתקדם", נטלי יעקב
(צילום: עדן שבתאי (Zoomin))
הסתדרות המורים דורשת להעלות את שכר המורה המתחיל לעשרת אלפים שקלים וכן להעלות משמעותית את שכרם של המורים הוותיקים. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה שהיא עומדת מאחורי הדרישה הזו ותומכת בה. לטענת בן דוד, האוצר מסכים להעלות את שכר המורה המתחיל ל-8,200 שקלים בלבד ולאפשר עלייה קלה ושולית בשכר המורה הוותיק.
פורסם לראשונה: 22:08, 29.05.22