רכבת מהירה מקריית שמונה לאילת: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציגים היום (ראשון) במסיבת עיתונאים את התוכנית הלאומית לחיבור המדינה ברשת רכבות מהירות, שאושרה הבוקר בישיבת הממשלה.

2 צפייה בגלריה
מירי רגב בצפון
מירי רגב בצפון
צפי סיום עבודות התשתית - עד 2040. רגב
(צילום: אפי שריר)
בפתח מסיבת העיתונאים המשיך נתניהו לתאר את התוכנית כפי שהציג אותה הבוקר בישיבת הממשלה. "אנחנו מורידים את התשתיות לנגב, מה שאנחנו מביאים היום זו ישראל מאוחדת, מדן ועד אילת", אמר ראש הממשלה. הוא נשאר במסיבת העיתונאים להאזין לדבריה של השרה, וציין שישיב לשאלות העיתונאים. "למה את מונעת ממני את התענוג?", אמר לשרה רגב. כשהגיע שלב השאלות, נתניהו, שנמנע מריאיונות ומסיבות עיתונאים עם כלי תקשורת בישראל, עזב את המקום.
"המציאות הקיימת היום בלתי אפשרית, כשאנשים תקועים שעות בכבישים", אמרה רגב במסיבת העיתונאים. "הדבר היחידי שיצליח ויאפשר לאזרחים לוותר על הרכב הפרטי זו מערכת הסעת המונים זולה וזמינה, זה אינטרס כלכלי של מדינת ישראל". רגב ציינה את "חוסר הפירגון" מהתקשורת, השר סמוטריץ' אמר לה: "קל יותר להוציא מאה מיליארד שקל מהאוצר מאשר לקבל פירגון מעיתונאים".
לאחר מכן רגב נדהמה מכמות האנשים שנוסעים ברכבת, ושר האוצר סמוטריץ' טען כי אישור התוכנית הוא "רגע מכונן".
נתניהו אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה כי "תהיה מהפכה בתחום התחבורה. היום נשיק את פרויקט חיבור המדינה כולה עם רכבת מקריית שמונה ועד אילת, ובעתיד נוכל לחבר את ישראל גם לסעודיה ולחצי האי ערב". רגב הוסיפה: "אני רואה בחיבור הרכבת כאחת המשימות החשובות של ישראל ברמה הכלכלית והחברתית. זה ישנה את פני החברה הישראלית. זה הגשמת חזון של חיבור המדינה מקריית שמונה ועד אילת וכפי שהציג כאן גם ראש הממשלה לא רק לאורך, אלא גם לרוחב לירדן וערב הסעודית".
הממשלה החליטה לממש את חזון נתניהו ורגב לחיבור ישראל לרשת מסילות רכבת מהירות ופרבריות מקריית שמונה ועד אילת, שתאפשר הסעת נוסעים במהירות של עד 250 קמ"ש, במטרה לאכלס ולפתח את המדינה, לשפר את איכות החיים, הנגישות וההזדמנויות של התושבים. שדרת התשתית תכלול צירי מסילות ברזל שיאפשרו את תנועת הרכבות מצפון לדרום עד שנת 2040.
התוכנית שהגישה רגב לממשלה כוללת בין היתר קו רכבת חדש שיחבר את קריית שמונה ואזור הצפון לרשת הרכבות הארצית, רכבת מהירה בין תל אביב לבאר שבע דרך נתב"ג וקו מהיר מבאר שבע ועד אילת דרך דימונה. בנוסף המסילה בין באר שבע לאילת תאפשר נסיעה במהירות של עד 250 קמ"ש של "רכבת קליע".
2 צפייה בגלריה
רכבת קן תל אביב ירושלים
רכבת קן תל אביב ירושלים
200 מיליון שקלים יוקצו לשלב התכנון. ארכיון
(צילום: AFP)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס הבוקר לפרויקט המטרו, ואמר בפתח ישיבת הממשלה כי "אנחנו משחררים סוף-סוף את הפרויקט החשוב במטרופולין גוש דן". שרת התחבורה מירי רגב, בתגובה, מיהרה לדבר אחריו - ואמרה כי "הבהרתי לו ולראש הממשלה בנימין נתניהו שהמטרו ישוחרר אם יהיה קו רכבת בין קריית שמונה לאילת".
ראש העיר אילת אלי לנקרי בירך על התוכנית: "רכבת שתחבר את אילת למדינת ישראל היא בשורה אדירה לתושבים, לנופשים בה ולמדינה כולה. אני מברך את רה"מ, שרי התחבורה והאוצר על ההחלטה ההיסטורית, ובעיקר על החזון והנחישות להוציא אל הפועל את תוכנית 'ישראל אחת', המחברת את אילת למדינת ישראל ברכבת מהירה. הקונצנזוס הרחב סביב הפרויקט, התקציב שלו בפועל והנחישות הגדולה, מבטיחים יותר מתמיד את יישומו.
"אלה, יחד עם  הסכמי אברהם וההסכם המתגבש עם סעודיה, יעצימו את השלום האזורי ואת כלכלת האזור. הרכבת לאילת הקרובה מתמיד, תהפוך את העיר אילת למטרופולין גדול שסביבו ייבנו ערים ויישובים בערבה. אלה יבטיחו את עתידה של אילת, כמו גם את עתידם של הנגב והערבה, ועתידה של המדינה כולה לקראת שנת המאה".
פרויקטים אלה, בשילוב פרויקטים נוספים בתכנון ובביצוע, צפויים ליצור רשת מסילתית רחבה אשר תיצור חיבוריות ישראל מצפון ועד דרום, תתרום למימוש החלטת ממשלה למעבר צה"ל לנגב, ותייצר הזדמנויות לפיתוח אזורי התיישבות ואזורי תעשייה ותעסוקה לצד חידוש קשרים בינלאומיים.
התוכנית לחיבור ישראל תכלול את המקטעים הבאים: מסילת הגליל העליון בין קריית שמונה לכרמיאל, מסילת הערבה בין דימונה לאילת, מסילת באר שבע-דימונה, שתי מסילות בין שפיים לנתב"ג, מסילות חיפה, מסילת מנשה דרום, מסילת עוקף לוד, מסילה מהירה לבאר שבע וחיבור מסילתי ישיר בין ירושלים לבאר שבע.
לטובת שלב תכנון התוכנית לחיבור ישראל יוקצו באופן חד-פעמי מתקציב משרד התחבורה 70 מיליון שקל בשנה הנוכחית ו-130 מיליון שקל בשנה הבאה. בהצעת ההחלטה נקבע כי משרדי התחבורה והאוצר הנחו את נציגי הממשלה כהגדרתם בהסכם המסגרת שנחתם בין הממשלה לבין חברת רכבת ישראל, לקבוע בהתאם להוראות ההסכם את הפרויקטים שיופחתו מתוכנית הפיתוח הרב שנתית לרכבת ישראל - אשר סוכמה בין משרדי הממשלה – בעלות של 2.4 מיליארד שקל לטובת קידום חלק מהפרויקטים.
כפי שפורסם ב-ynet לראשונה, כמה אילי הון מתחום ההימורים בארה"ב ובאירופה הציעו לממן חלק מסלילת הקו בתמורה לפתיחת הימורים חוקיים באילת וכפועל יוצא מכך לבנות בתי קזינו. בהצעתם אף ציינו אילי ההון לעזור כלכלית בהרחבת שדה התעופה רמון בתמורה להקמת שטח ייעודי למטוסים פרטיים.