2 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו ונפתלי בנט בהלוויתו של הרב חיים דרוקמן
בינימין נתניהו ונפתלי בנט בהלוויתו של הרב חיים דרוקמן
"אנשים אחים אנחנו, על שני הצדדים להגיע עם מעט רצון וטוב". בנט ונתניהו
(צילום: AFP)
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט התייחס הערב (שני) לראשונה לתוכנית נתניהו-לוין הנוגעת למערכת המשפט: "זה לא סוד שאני סבור שמשך שנות דור מערכת המשפט נטלה לעצמה סמכויות-יתר, ובלמה כל ניסיון לתיקון", אמר. "אני מאמין שנדרשים שינויים מסוימים במערכת המשפט ובשנים האחרונות אף קידמנו את חלקם - אבל לא מתקנים עיוות היסטורי בעיוות אחר". הוא קבע כי "ההצעה הנוכחית המלאה, כפי שהיא כרגע, מסוכנת", וקרא להידברות בין הממשלה לאופוזיציה לצורך שינויה.
בהודעה מטעמו של בנט נכתב כי "אין מנוס, שני הצדדים חייבים להידבר מיד. האופוזיציה חייבת להבין - הציבור בחר בממשלה, יש לה מנדט לבצע שינויים, יהיו שינויים, וטוב שכך. הממשלה חייבת להבין - אסור ללכת לקיצוניות הפוכה של אובדן בלמים ואיזונים, סירוס מערכת המשפט והעברת מינוי כל שופטי ישראל לידי ראש הממשלה בלבד, כפי שמוצע".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
ביקורת גם על שותפיו עד לא מזמן. "האופוזיציה חייבת להבין שהציבור בחר בממשלה"
(צילום: שאול גולן, ירון ברנר, שרון צור)

לדברי בנט, ההצעה הנוכחית "תפגע ביסודות מדינת ישראל, בכלכלתה ובאזרחיה, והיא עלולה לקרוע את החבל שמחבר את כולנו. לכן צריך לתקן אותה. יש רק פיתרון אחד - לשבת יחד, להידבר, ולהגיע לשינוי הנכון. למען האמת, הנוסחה אינה מסובכת במיוחד, אם רק יגיעו שני הצדדים עם מעט רצון טוב". הוא סיים בתזכורת לציבור ולנבחריו: "אנשים אחים אנחנו".
עד כה העדיף ראש הממשלה לשעבר שלא לתת את דעתו על למהפכה המשפטית שהציג לוין, ועוררה סערה. יש לציין כי במהלך הקריירה הפוליטית שלו התבטא בנט בעד חלק מהצעדים שהציג שר המשפטים - בהם פסקת ההתגברות וחוק היועמ"שים. בבחירות ב-2019 מפלגת הימין החדש בראשותו אף השיקה קמפיין ולפיו "שקד תנצח על בג"ץ, בנט ינצח את חמאס".
מוקדם יותר הגישו סיעות יש עתיד והמחנה הממלכתי הצעות אי אמון בממשלה, בגין הרפורמה המשפטית שהיא מתכננת לבצע. ח"כים מסיעות אלו טענו שהרפורמה נגועה בשיקולים אישיים ובוטים בעקבות כתבי האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושמטרתה לרסק את מערכת המשפט. שר המשפטים יריב לוין שמוביל את הרפורמה השיב להם במליאה כי הם לא ירתיעו אותו, וציין: "נאבקתי שנים על הדרך הזו, שאני מאמין בה ושמעטים מעטים היו שותפים לה. לקח הרבה זמן לשכנע, ואני אגיד את האמת - שלושה כתבי אישום מהסוג הזה באמת תרמו להבנה ציבורית רחבה מאוד שיש כשלים במערכת המשפט שצריך לתקן אותם, ואין ספק שזה תרם מאוד".