אחרי שלושה ימים ברציפות של חילופי אש כבדים במזרח אוקראינה, הבוקר (יום א') דווח כי פיצוצים מרובים נשמעו במרכז העיר דונייצק שבשליטת המורדים הפרו-רוסים. לא ברור עדיין מה מקור הפיצוצים. כריזה שהופעלה באזור קראה לתושבים לנקוט משנה זהירות. בלארוס הודיעה על הארכת התרגיל הצבאי המשותף עם רוסיה, והקרמלין הזהיר מפני "השלכות בלתי הפיכות" על רקע המתיחות בחבל דונבאס.

באוקראינה ובמערב מעריכים שכל האירועים האחרונים הם חלק מהניסיון של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לייצר "תירוץ" שיצדיק פלישה רוסית לאוקראינה, כביכול לשם הגנה על הבדלנים. בכירים במערב - בראשם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - מאמינים שפוטין כבר קיבל החלטה לפלוש למדינה השכנה.
באוקראינה אמרו בצהריים כי הגיע הזמן שהמערב יישם לפחות חלק מהסנקציות שהכין נגד רוסיה. "צריך לעצור את רוסיה כבר עכשיו. אנחנו רואים איך האירועים מתפתחים", אמר שר החוץ של האוקראיני דמיטרו קולבה.
14 צפייה בגלריה
חיילים בצבא אוקראינה
חיילים בצבא אוקראינה
"רוסיה יכולה לפלוש בכל רגע". חיילים בצבא אוקראינה
(צילום: AFP / Ukrainian Armed Forces)
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר הלילה בריאיון לרשת BBC כי "עדויות מצביעות על כך שרוסיה מתכננת את המלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז 1945". לדבריו, "כל הסימנים מראים שתוכנית הפלישה כבר החלה, במובנים מסוימים".
בריאיון שקיים בשולי ועידת מינכן לביטחון, הוסיף ג'ונסון כי ביידן הציג למנהיגי המערב מידע מודיעיני שלפיו רוסיה לא מתכננת לפלוש לאוקראינה רק מחבל דונבאס שבמזרח המדינה, אלא גם מבלארוס ומהאזור שמקיף את הבירה קייב. "אנשים צריכים להבין את המחיר העצום בחיי אדם שכרוך בכך", אמר ראש הממשלה הבריטי.
ג'ונסון ציין כי אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, הסנקציות שיוטלו עליה יהיו מרחיקות לכת הרבה יותר ממה שהוצהר בעבר בפומבי. "בריטניה וארה"ב ימנעו מחברות רוסיות לסחור בפאונד ובדולרים", הוא אמר. עם זאת, הוא הוסיף כי ייתכן שפוטין לא חושב בהיגיון ולכן האיום בסנקציות אולי לא יספיק כדי להרתיע אותו מפני פלישה לאוקראינה. לדבריו, "הוא לא שחקן רציונלי, הוא לא רואה את האסון שלפניו".

14 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם על משבר אוקראינה רוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם על משבר אוקראינה רוסיה
עוקב אחר ההתפתחויות באוקראינה. ביידן
(צילום: AP)
14 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
לא בטוח שאיום הסנקציות ירתיע את פוטין. ג'ונסון
(צילום: AFP)
הבית הלבן הודיע הלילה כי ביידן יכנס היום את המועצה לביטחון לאומי כדי לדון במצב באוקראינה. "רוסיה יכולה לפלוש לאוקראינה בכל רגע" אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. היא הוסיפה כי הנשיא עוקב אחר ההתפתחויות באזור ועודכן בנוגע לדיונים המדיניים שסגניתו, קמלה האריס, קיימה בנושא בוועידת מינכן לביטחון.
בצהריים מסר הקרמלין כי ההודעות החוזרות ונשנות מצד המערב על תאריכים אפשריים לפלישה רוסית לאוקראינה הן "פרובוקציות", והזהיר כי עלולות להיות להן השלכות מזיקות. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, הוסיף כי רוסיה לא רוצה להשתמש במילה "מלחמה". לדבריו, המתיחות בחבל דונבאס הגיעה לשיא, ו"כל פרובוקציה קטנה עלולה להוביל להשלכות בלתי הפיכות".
סגן שגריר רוסיה באו"ם, דמיטרי פוליאנסקי, אמר מוקדם יותר כי אסור להאמין להערכות המודיעין של ארה"ב ובריטניה בנוגע לאוקראינה, משום שהן עשו טעויות רבות וחמורות לקראת הפלישה לעיראק. "אנחנו לא סומכים על המודיעין האמריקני והבריטי, הם אכזבו אותנו, את כל העולם, בכל כך הרבה הזדמנויות, כולל הטענות לנשק להשמדה המונית בעיראק", אמר פוליאנסקי. הוא הוסיף כי אף אחד לא צריך להגיד לרוסיה איפה ומתי לערוך תרגילים צבאיים בשטחה.
בצהריים הודיע משרד ההגנה של בלארוס כי התרגיל הצבאי הגדול המשותף עם רוסיה שהיה אמור להסתיים היום יימשך מעבר למתוכנן. זאת, בשל "פעילות צבאית מוגברת" סמוך לגבולותיהן של שתי המדינות וההסלמה בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה.
14 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה באזור שהופצץ בחבל דונבאס
חיילים של צבא אוקראינה באזור שהופצץ בחבל דונבאס
כמעט 2,000 הפרות של הפסקת האש תועדו אתמול. חיילים של צבא אוקראינה בחזית בחבל דונבאס
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
חיילים בצבא אוקראינה
חיילים בצבא אוקראינה
(צילום: AFP / Ukrainian Armed Forces)
ביום חמישי החלו חילופי אש כבדים בין המורדים הפרו-רוסים לצבא האוקראיני במזרח המדינה, ופגזים ופצצות מרגמה נורו מאז על עשרות יישובים בקו האש. מדובר באחד מסבבי הלחימה הקשים במזרח אוקראינה מאז שהצדדים סיכמו על הפסקת האש ב-2015, הפסקת אש שמאז הופרה פעמים רבות, אך לא בהיקף נרחב כל כך. כל אחד מהצדדים מאשים את הצד השני באחריות להסלמה הנוכחית.
גורם דיפלומטי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE), שמדווח על הפרות של הסכם הפסקת האש בין אוקראינה למורדים, תיעד אתמול כמעט 2,000 הפרות של הפסקת האש בחזית המזרחית של המדינה. אתמול דיווח הארגון שבמזרח אוקראינה היו שלשום יותר מ-1,400 פיצוצים כתוצאה מהלחימה, וכי הפסקת האש הופרה יותר מ-1,500 פעמים – לעומת 870 ביום חמישי, אז היו "רק" 654 פיצוצים.
14 צפייה בגלריה
משרד ההגנה של בריטניה פרסם מפה מסלולי פלישה אפשריים של רוסיה ל אוקראינה
משרד ההגנה של בריטניה פרסם מפה מסלולי פלישה אפשריים של רוסיה ל אוקראינה
"לא בטוח שהוא חושב בהיגיון". משרד ההגנה של בריטניה פרסם מפה עם "מסלולי הפלישה" האפשריים של פוטין
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
כוחות רוסיים ובלרוסים מתאמנים בתרגיל משותף
כוחות רוסיים ובלרוסים מתאמנים בתרגיל משותף
כוחות של רוסיה ובלארוס מתאמנים בתרגיל משותף
(צילום: EPA)
צבא אוקראינה מסר אתמול ששני חיילים נהרגו ועוד ארבעה נפצעו בהפגזות של בדלנים במזרח המדינה. שני החיילים שנהרגו הם ההרוגים הראשונים בלחימה בשבועות האחרונים. לפי הצבא, המורדים פתחו באש על יותר מ-30 יישובים בחזית והשתמשו בנשק ארטילרי כבד. הבדלנים אמרו מנגד שאוקראינה הפגיזה אזורים בשליטתם – והם נאלצו להגיב בהתאם.
במערב הזהירו בשבוע האחרון מפעולת "דגל כוזב" של רוסיה - כלומר מתקפה מבוימת נגד הבדלנים במזרח אוקראינה, שתייצר הצדקה לפלישה. אתמול הודיע צבא אוקראינה ששכירי חרב רוסים הגיעו לאזורים בשליטת המורדים במטרה לעורר פרובוקציות, תוך שיתוף פעולה עם הכוחות המיוחדים של רוסיה. "המטרה של הפרובוקציות האלה, כמובן, היא להאשים את אוקראינה בהסלמה נוספת", מסר הצבא.
המורדים, נזכיר, כבשו את אזורי לוהנסק ודונייצק שבחבל דונבאס במזרח אוקראינה בעיצומה של המלחמה שהחלה בינם לבין הממשלה בקייב ב-2014, בעקבות המהפכה שבה הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ'. בלוהנסק ובדונייצק חיים מיליוני אזרחים, רובם דוברי רוסית.
14 צפייה בגלריה
פינוי תושבים ממזרח אוקראינה ל רוסיה על ידי ה בדלנים
פינוי תושבים ממזרח אוקראינה ל רוסיה על ידי ה בדלנים
ברוסיה דיווחו שעד כה הגיעו 10,000 מפונים ממזרח אוקראינה. תושבים עוזבים את דונייצק
(צילום: EPA)
14 צפייה בגלריה
תושבים שפונו מ מזרח אוקראינה ב אוהלים ב רוסטוב על הדון רוסיה
תושבים שפונו מ מזרח אוקראינה ב אוהלים ב רוסטוב על הדון רוסיה
תושבים שפונו ממזרח אוקראינה באוהלים ברוסטוב
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
כפר ב מזרח אוקראינה שנפגע בחילופי האש בין הצבא ל בדלנים
כפר ב מזרח אוקראינה שנפגע בחילופי האש בין הצבא ל בדלנים
הריסות במזרח אוקראינה בעקבות חילופי האש בין הצבא לבדלנים
(צילום: AFP)
המורדים זוכים לתמיכה מדינית וצבאית ממוסקבה. הם הקימו בלוהנסק ובדונייצק שתי "רפובליקות עממיות", ודורשים עצמאות לאזורים בשליטתם. בשנים האחרונות העניקה רוסיה אזרחות רוסית ליותר מחצי מיליון תושבים בחבל הבדלנים, ובמערב חוששים שכפי שעשתה בעבר בגאורגיה, היא תנצל זאת כדי לטעון שעליה לפלוש לאוקראינה ולסייע למורדים כדי להגן על אזרחיה.
שלשום הודיעו מנהיגי הבדלנים על פינוי המוני של תושבים לרוסיה בעקבות חשש מ"מתקפה מיידית" של הצבא האוקראיני. קייב הכחישה את ההאשמות נגדה. סוכנויות הידיעות ברוסיה דיווחו שעד כה הגיעו 10,000 מפונים והם שוכנו במקלטים באזור רוסטוב. הבדלנים אמרו שהם רוצים לפנות 700,000 תושבים ממזרח אוקראינה. אתמול הודיעו מנהיגי הבדלנים על גיוס כללי של הגברים באזורים בשליטתם.