מאחורי הקלעים של משבר סגירת משרדי הסוכנות היהודית ברוסיה, מתנהלים מגעים דיפלומטיים בין שתי המדינות במאמץ להוריד את גובה הלהבות ולמנוע היווצרות תסבוכת מדינית. מוסקבה העבירה לירושלים מסרי הרגעה שלפיהם אין הידרדרות ביחסים המדיניים בין המדינות וכי אין לראות בסוגיית הסוכנות שום דבר מעבר לסוגיה משפטית.
במקביל, גם ישראל העבירה מסרי הרגעה לרוסיה שפניה ליישוב המשבר והרגעת הרוחות. מסרי הרגעה הועברו על ידי ישראל גם לקהילה היהודית ברוסיה שמודאגת מאוד מהשלכות סגירת משרדי הסוכנות על יחסי ישראל-רוסיה ועל יחסי רוסיה עם הקהילה היהודית שלה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה לפיד ונשיא רוסיה פוטין
(צילום: מארק ישראל סלם, AP)
בינתיים, המשלחת המשפטית הישראלית בראשות תמר קפלן טרם קיבלה ויזה ולא ברור אם תוכל להגיע לרוסיה עוד לפני הדיון בבית המשפט במוסקבה שמתוכנן ליום חמישי. "בסך הכול היום אנחנו נמצאים במצב שמסך הברזל שוב ירד חלקית בין רוסיה לבין העולם המערבי, ואחד הסממנים של ירידת מסך הברזל זאת הוצאת פעילות הסוכנות היהודית מחוץ לחוק", אמר הרב הראשי של מוסקבה עד לאחרונה פנחס גולדשמידט.
הרב גולדשמידט, ששימש בתפקידו ב-33 השנים האחרונות ושנאלץ לעזוב את מוסקבה לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה עקב סירובו להביע תמיכה בפעולה הצבאית הרוסית, אמר עוד: "כל בר-דעת רואה בזה תחילת תקופה חדשה ליהודים ברוסיה וגם בשביל רוסיה. יש חשש בקהילה היהודית שסגירת משרדי הסוכנות היא לא הצעד האחרון. באופן כללי, הם רואים את זה כהרעת יחסים עם ישראל ובחשש כבד של רעת יחסים בין השלטון לקהילה".
2 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
(צילום: רויטרס)
גולדשמידט הודח באחרונה רשמית מתפקידו כרב של מוסקבה, אך הוא ממשיך לשמש כנשיא ועידת רבני אירופה. בימים אלה הוא נמצא בישראל ועוקב בדאגה אחרי מה שקורה ברוסיה. "הסוכנות היהודית מצד אחד היא חלק ממערך העלייה. מצד שני היא חלק ממערך החינוך בעיקר הבלתי פורמאלי של הקהילה, מחנות קיץ, לימודי עברית. יש כאן מרכיב של סמליות בסיפור הזה וגם חלק ריאלי.
"מבחינת הסמליות יש כאן אמירה מאוד חריפה של הממשל שלפיה אחד מהארגונים היהודים הגדולים ברוסיה לא רצוי כאן. השאלה הנשאלת למה? כי זה שייך לעלייה לישראל או בגלל ששייך לקהילה. זאת שאלה שכל בר-דעת ישאל את עצמו. סביר להניח שכיום כל ארגון בינלאומי שנמצא ברוסיה נמצא תחת מעקב מתמיד. אני דואג לגורלה של הקהילה היהודית. בהחלט. אנחנו לא חיים בוואקום".
האם אנחנו במדרון תלול? "זה תלוי בשני הצדדים, גם בצד הישראלי וגם בצד הרוסי. אני מוכן לתת את שירותיי כמי שמכיר הקהילה וחי במוסקבה במשך 33 שנה - לכבוד ראש ממשלת ישראל כדי לייעץ לו בנושא הזה. לא היה קשר ישיר בין פוטין ללפיד מאז שראש ממשלת ישראל נכנס לתפקיד וזה מדאיג מאוד. זה חלק מהסיבות להתפתחות העניינים האלה".

חשש מפגיעה בארגונים יהודיים נוספים

גורמים מדיניים אומרים כי סגירת משרדי הסוכנות היהודית תפגע קשות במרקם החיים החברתי של הקהילה היהודית, אבל יש חשש שהרוסים ינקטו צעדים נוספים כגון פגיעה בארגונים יהודיים נוספים ופגיעה בפעילות לשכת הקשר נתיב שמסונפת למשרד ראש הממשלה. החשש הוא שרוסיה תרחיק לכת ותמנע יציאת יהודים לישראל.
גורם ישראלי בכיר אמר: "קשה מאוד לפרשן את פוטין. זה נראה מאוד מדאיג, אבל זה עולה בקנה אחד עם מגמה כללית. רוסיה מורידה את מסך הברזל, זה לא רק נגדנו אלא נגד המערב בכלל. אנחנו חלק מהמערב. צריך לראות את זה בקונטקסט הכללי של הורדת מסך הברזל. הם מסלקים את כל הארגונים המערביים. הסוכנות נתפסת כארגון קנטרני שאחראי לבריחת מוחות מרוסיה וכל מה שמריח מערב מעיפים. לא צריך לקשור את זה לעמדה של ישראל על אוקראינה".
הבכיר העריך שבסופו של דבר יימצא פתרון לסיום משבר הסוכנות, אך זה לא אומר שהמשבר עם רוסיה ייפסק בזה.