הנקמה של פוטין במערב עוברת דרך להט"בים

רוסיה החריפה אתמול דרמטית את מאבקה בקהילה הלהט"בית, כשבית המשפט העליון במוסקבה החליט לאסור את פעילותה במדינה של "התנועה הלהט"בית הבינלאומית" – הגדרה רחבה ומעורפלת שתאפשר למעשה להעמיד לדין ולשלוח לכלא כל אדם פרטי וארגון שיוצג כמי ש"מקדם להט"ביות". בית המשפט הורה לראות ב"תנועה הלהט"בית" ארגון קיצוני, ולפי משמעות מחמירה של הפסיקה אסר בפועל כל סוג של אקטיביזם להט"בי. הצעד צפוי להביא להפחתת הסיוע המוגבל ממילא שארגוני זכויות אדם מגישים ללהט"בים ברוסיה, בכלל זה סיוע משפטי ונפשי.
7 צפייה בגלריה
רוסיה ולדימיר פוטין גאווה להט"ב הומואים
רוסיה ולדימיר פוטין גאווה להט"ב הומואים
המסר של פוטין: ערכי המערב הליברליים הם איום קיומי על רוסיה
(צילום: shutterstock, רויטרס )
הפסיקה אתמול ניתנה בתגובה לעתירה שמשרד המשפטים הרוסי הגיש לבית המשפט תחת מעטה של חשאיות, ובסיומו של דיון שנערך בדלתיים סגורות מבלי שאיש יטען בו מטעם ההגנה. פעילים הדגישו את העובדה שהעתירה הוגשה נגד תנועה שאיננה ישות רשמית ומסודרת כלשהי, ושתחת ההגדרה הרחבה והמעורפלת שלה יוכלו שלטונות רוסיה לפעול נגד כל מי שיבחרו להחשיב כחלק ממנה. בצל הדיכוי האכזרי של להט"בים ברוסיה, רק 10 מפגינים נגד הצעד התאספו ליד בית המשפט: "זה מראה כמה כולם פוחדים לדבר על כל דבר שקשור ללהט"בים", אמרה העיתונאית אדה בלייקוול שהגיעה לשם.
אם פסיקת העליון תיושם לא רק על ארגונים, אלא גם על אנשים פרטיים, וההגדרה "גורם קיצוני" תחול על הומואים, לסביות, טרנסג'נדרים או קווירים החיים ברוסיה, פירוש הדבר שכל אלה ימצאו עצמם חשופים למאסר מעצם השתייכותם למיעוט מיני. האו"ם וארגוני זכיות אדם גינו בתוקף את הפסיקה הרוסית: "אמנסטי אינטרנשיונל" כינה אותה "מבישה ואבסורדית", ו-Human Rights Watch מסר כי היא פוגעת למעשה בכל צורה של פעילות למען זכויות להט"בים.
7 צפייה בגלריה
מפגין נגד "חוק התעמולה ההומוקסואלית" ב-2013. "אני חירש ואני הומו ואני מסרב להיות בלתי נראה"
מפגין נגד "חוק התעמולה ההומוקסואלית" ב-2013. "אני חירש ואני הומו ואני מסרב להיות בלתי נראה"
מפגין נגד "חוק התעמולה ההומוקסואלית" ב-2013. "אני חירש ואני הומו ואני מסרב להיות בלתי נראה"
(צילום: רויטרס)
רוסיה מנהלת מבצע דיכוי נגד להט"בים כבר קרוב לעשור. את החוק הדרמטי הראשון נגד להט"בים היא אישרה בשנת 2013, ואז היה זה שכונה "חוק התעמולה ההומוסקסואלית" ואסר כל הבעת תמיכה פומבית ב"יחסי מין לא מסורתיים" בסביבה שבה עשויים להימצא קטינים. משמעות הדבר הייתה שגם קיום מצעד גאווה או גילויי חיבה פומביים בין בני זוג מאותו מין הופכים למעשה פלילי.
מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022 הגביר פוטין את מבצע הדיכוי האנטי-להט"בי, במידה רבה כדי להדגיש את ההתנגדות לערכי המערב הליברליים ולהציגם כאיום קיומי על הציוויליזציה הרוסית. בשנה שעברה הורחב "חוק התעמולה" מ-2013 כך שכעת הוא אוסר "תעמולה הומוסקסואלית" גם בסביבה של בגירים. בחוק אחר, שאושר השנה, אסרה רוסיה הליכי התאמה מגדרית וטיפולים שונים בטרנסג'נדרים.

משבר מודי-טרודו: סיקים על הכוונת גם בארה"ב

ארה"ב הודיעה שלשום על מעצרו של אזרח הודו שלדבריה זמם להתנקש בניו יורק במנהיג סיקי שנודע כמבקר חריף של הממשלה ההודית, ושעומד בראש ארגון בדלני הפועל להקמת מדינה עצמאית למיעוט הסיקי במדינת המחוז ההודית פונג'אב. לפי החוקרים בארה"ב, העצור הוא ניקהיל גופטה, אזרח הודי בן 52, שגויס במאי השנה כדי להתנקש בגורפטוונט סינג פנון, אזרח אמריקני וקנדי, ונעצר בחודש יוני בצ'כיה. עוד הם טוענים כי הוא הוכוון על-ידי גורם רשמי מטעם ממשלת הודו.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב מנהיג סיקי גורפטוונט סינג פנון נעצר חשוד שתכנן לרצוח אותו במעורבות ממשלת הודו
ארה"ב מנהיג סיקי גורפטוונט סינג פנון נעצר חשוד שתכנן לרצוח אותו במעורבות ממשלת הודו
יעד החיסול בניו יורק, גורפטוונט סינג פנון. החלום: עצמאות לסיקים
(צילום: AP / Ted Shaffrey)
המעצר וכתב האישום נגד גופטה מצטרפים למשבר הדיפלומטי שפרץ קודם לכן השנה בין הודו לקנדה, אחרי שראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הודיע כי החוקרים בארצו הגיעו למסקנה שהממשלה ההודית הייתה מעורבת ישירות ברציחתו של האזרח הקנדי הרדיפ סינג ניג'אר, גם הוא מנהיג סיקי בדלני, בקנדה בחודש יוני. ניו דלהי כינתה את הטענה "אבסורדית", אבל שלשום אמר טרודו כי ההודעה האמריקנית על מעצרו של גופטה מדגישה עוד יותר את הצורך שהודו תשתף פעולה עם החקירה של אוטווה בעניין.
הסיקיזם היא דת מונותאיסטית שמקורה בחבל פונג'אב, ושהתגבשה בתהליך סינקרטי ששילב אמונות הינדיות, מוסלמיות ואחרות סביב תורתם ומורשתם של הגורו (מורה) נאנאק ותשעת ממשיכי דרכו. היא התגבשה במהלך תקופה שתחילתה בסוף המאה ה-16 וסופה בשנת 1708, עם חתימת הספר המקודש לסיקים. פירוש המילה "סיקים" הוא "תלמידים". לפי הערכות מספרם של מאמיני הדת ברחבי העולם הוא כ-23 מיליון איש.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בחירות קמפיין בחירות
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בחירות קמפיין בחירות
ראשי הממשלות של הודו וקנדה, נרנדרה מודי וג'סטין טרודו. משבר דיפלומטי פרץ
(צילום:לע"מ רויטרס)
קנדה היא ריכוז האוכלוסין הגדול ביותר של סיקים בעולם אחרי מדינת המחוז ההודית פונג'אב, ועובדה זו היא מוקד קבוע למתיחות בינה לבין הודו. הממשלה ההודית מרבה להאשים את הרשויות בקנדה בנקיטת יד רכה מדי כלפי הסיקים המפגינים נגדה, הפגנות שלדבריה מקדמות אלימות נגד בכירים הודים.

אחרי שנעדר מהכיכר: האפיפיור לא נסע לדובאי

האפיפיור פרנסיסקוס התבדח אתמול עם הקהל בוותיקן ואמר "כפי שאתם רואים, אני עדיין חי", אחרי שקודם לכן השבוע נאלץ לבטל את נסיעתו לוועידת האקלים של האו"ם בדובאי משום שלקה בשפעת. האפיפיור בן ה-86 הסביר כי רופאיו פסקו שמזג האוויר החם בדובאי יסכן אותו בשל המעבר בין החום לחדרים הממוזגים, וסיפר שהוא סוביל מברונכיטיס קשה, אבל לא מדלקת ראות. הוותיקן עדכן כי פרנסיסקוס, מנהיג הכנסייה הקתולית, מקבל כעת טיפול אנטיביוטי וסובל מקשיי נשימה, אך אין לו חום.
7 צפייה בגלריה
אפיפיור פרנסיסקוס 30 בנובמבר 2023
אפיפיור פרנסיסקוס 30 בנובמבר 2023
האפיפיור אתמול. ביטל את הנסיעה לדובאי
(צילום: Tiziana FABI / AFP)
האפיפיור פרנסיסקוס, שבחודש הבא ימלאו לו 87, סבל בשנים האחרונות משורה של בעיות בריאות, בהן כאבים בברכיים ובירך, מעי דלקתי והרניה. בחודש מרץ אושפז לשלושה לילות בגלל בורנכיטיס. ביום שבת האחרון נאלץ לבטל את השתתפותו באירועים בשל מה שהוותיקן כינה "תסמיני שפעת קלים", וביום ראשון נאלץ בשלב מצבו לשאת דברים ממעונו במקום מכיכר פטר הקדוש בוותיקן.

היימליך בארוחת הצהריים: "נחנקתי בגלל הדמוקרטים"

הסנאטור הרפובליקני רנד פול, רופא בהכשרתו, זוכה ביממה האחרונה לשבחים, אחרי שהציל את עמיתתו לסיעה בסנאט ג'וני ארנסט, כשביצע בה תמרון היימליך משום שהחלה להיחנק. האירוע התרחש במהלך ארוחת הצהריים המסורתית שעורכים הסנאטורים הרפובליקנים, ושבה בכל שבוע אחד מהם מארח את חבריו ומגיש להם מאכלים המזוהים עם מדינת האם שלו.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב סנאט רנד פול ו ג'וני ארנסט הוא הציל אותה בעזרת תמרון היימליך
ארה"ב סנאט רנד פול ו ג'וני ארנסט הוא הציל אותה בעזרת תמרון היימליך
הסנאטורים פול וארנסט. "שהאל יברך אותו, לא חשבתי שאומר את זה"
בארוחת הצהריים השבוע הגישה ארנסט, המייצגת את מדינת איווה, כריכי בשר, תירס מוקרן וצלעות חזיר. לא ברור מה בדיוק גרם לה להיחנק, אבל היא עצמה לא החמיצה את ההזדמנות כדי לנגח ברשתות החברתיות את הדמוקרטים: "לא יכולתי אלא להיחנק לנוכח מדיניות ה-woke שהדמוקרטים כופים עלינו לבלוע", כתבה. "תודה, ד"ר רנד פול!". woke (ווק) נעשה בשנים האחרונות לכינוי גנאי ששמרנים נוהגים להדביק למי שנחשבים פרוגרסיביים קיצוניים הדוגלים בתקינות פוליטית מופרזת.
פול, מומחה לרפואת עיניים המכהן כסנאטור מטעם מדינת קנטקי, זכה לברכות על מעשיו אפילו מהסנאטור לינדזי גרהאם, שמרבה להתעמת איתו בעבודתם המשותפת בקונגרס: "שהאל יברך את רנד פול", צייץ אתמול. "מעולם לא חשבתי שאומר את זה".

השר נפגש עם שליט "קאילאסה", שלא קיימת

פרגוואי מתמודדת ביממה האחרונה עם מבוכה רבתי, אחרי שהתברר כי ראש לשכתו של שר החקלאות המקומי חתם על הסכם שיתוף פעולה עם מדינה שכלל לא קיימת. האיש, ארנלדו צ'מורו, הודיע אתמול כי פוטר מתפקידו אחרי שחתם על מזכר הבנות עם נציגים מ"ארצות הברית של קאילאסה", שהוצגה לו כמדינת אי דרום אמריקנית.
"הם (ה'בכירים' מקאילאסה לכאורה) באו והביעו רצון לעזור לפרגוואי", הסביר בהודעה שבה הודה כי שיטו בו. "הם הציגו לנו כמה פרויקטים, הקשבנו להם, וזה הכול". הוא סיפר כי המתחזים נפגשו גם עם שר החקלאות עצמו, קרלוס חימנז, אם כי לא ברור מה הייתה מטרתם.
במזכר ההבנות שעליו חתמו הצדדים נקבע כי יכוננו יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות, ומופיעה בו המלצה שפרגוואי תתמוך בקבלת "ארצות הברית של קאילאסה" לאו"ם. את "קאילאסה" ייצג במזכר אדם בשם ניתיננדה פרמשיבאם, שהוצג כשליט המדינה המומצאת. לפי כלי התקשורת בפרגוואי, התברר שבפועל מדובר באזרח הודי המבוקש בגין פשעים בארצו.