מדען התעופה האיראני איוב אנטזארי, שעל פי הדיווחים הורעל למוות בארוחת ערב שאליה הוזמן, תועד ב-2019 לצד נשיא איראן דאז חסן רוחאני במהלך ביקורו במפעל בעיר יזד. זאת למרות שלאחר מותו הוצג על ידי המשטר האיראני כ"עובד פשוט של חברת תעשייה". את התיעוד פרסם אתמול (שבת) ג'ייסון ברודצקי, מנהל המדיניות של האיחוד נגד איראן הגרעינית (UANI) - ארגון אמריקני שמטרתו המוצהרת היא "למנוע מאיראן להגשים את שאיפתה להפוך למעצמת-על אזורית בעלת נשק גרעיני".
6 צפייה בגלריה
איוב אנטזארי וחסן רוחאני
איוב אנטזארי וחסן רוחאני
איוב אנטזארי וחסן רוחאני ב-2019 במפעל בעיר יזד
(מתוך טוויטר)
6 צפייה בגלריה
איוב אנטזארי וחסן רוחאני
איוב אנטזארי וחסן רוחאני
איוב אנטזארי וחסן רוחאני
(מתוך טוויטר)
לפי דיווח באתר החדשות "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, אנטזארי הורעל באופן מכוון בארוחת ערב שאליה הוזמן - ולאחר מכן שב לביתו, החל לחוש ברע - ומת בבית חולים בעיר יזד. עוד דיווח האתר מפי כמה מקורות כי מי שאירח את אנטזארי לארוחת הערב נמלט מהמדינה.
שלשום דיווחו כלי תקשורת קטנים באיראן כי אנטזארי, מדען תעופה בכיר שהיה אחראי על כמה פרויקטים גדולים במכון המחקר והפיתוח AIO בעיר יזד שבמרכז איראן, מת בנסיבות שאינן ברורות. בחלק מהדיווחים נטען כי הסיבה למותו הייתה "הרעלת מזון". בהודעה הרשמית האיראנית תואר כי הוא מת ממחלה, ונאמר כי מי שהפיץ את הידיעות הוא קרוב משפחתו שהחליט להפיץ שמועות על חשדות סביב מותו.
6 צפייה בגלריה
איוב אנטזארי וחסן רוחאני
איוב אנטזארי וחסן רוחאני
ביקור רוחאני במפעל שבו אנטזארי עבד
(מתוך טוויטר)
במקביל לדיווחים על מותו של אנטזארי, אתמול דיווחו כלי תקשורת קטנים באיראן גם על מותו של קמרן מלאפור, מדען גרעין איראני שעבד במתקן בנתנז, שם אירעו בעבר כמה פיצוצים שיוחסו לישראל. מותם של אנטזארי או מלאפור לא דווח באתרים רשמיים באיראן, אולם עיתוי המקרים עורר עניין כשברקע שורת האירועים האחרונים באיראן, בין היתר אלה המיוחסים לישראל. לפי כמה דיווחים - שכאמור לא פורסמו באתרים רשמיים באיראן - אנטזארי עסק בפיתוח כטב"מים וטילים.
הדיווחים שלשום הגיעו אחרי מוות מסתורי של בכיר במשמרות המהפכה, עלי איסמעיל זאדה, בכיר ביחידה 840 של כוח קודס. ב"איראן אינטרנשיונל" דווח בשבוע שעבר כי הוא נפל מגג ביתו באזור כראג' שבצפון איראן ומת. לפי הדיווח, בכירי משמרות המהפכה הודיעו למשפחתו שהוא התאבד, והותיר אחריו מכתב. האתר ציטט מקורות שטענו כי משמרות המהפכה אחראים למותו של הבכיר, והחליטו לחסל אותו בעקבות חשד שהדליף מידע שהוביל לחיסול של חסן סיאד חודאי. באיראן הכחישו את הטענות.
חודאי, בכיר יחידה 840 של כוח קודס, נורה ברחוב בטהרן. ה"ניו יורק טיימס" דיווח בחודש שעבר כי ישראל עדכנה את ארה"ב שהיא זו שחיסלה את חודאי. זמן קצר אחרי חיסול חודאי, נהרג מהנדס בשם גאד בייגי במתקן הביטחוני פרצ'ין שבאזור טהרן. ב"ניו יורק טיימס" דיווחו כי בייגי נהרג במתקפת כטב"מים על המתקן. מקורות איראנים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס" אמרו אז כי בתקיפה השתתפו מל"טים מתאבדים מדגם קוואד-קופטר. המל"טים, כך לפי הכתבה, שעליה היה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, התפוצצו על מבנה של משרד ההגנה האיראני, שבו נערכים מחקרים לפיתוח רחפנים וכלי טיס בלתי-מאוישים.
6 צפייה בגלריה
איוב אנטזארי וחסן רוחאני
איוב אנטזארי וחסן רוחאני
איוב אנטזארי
(מתוך טוויטר)
6 צפייה בגלריה
איוב אנטזארי שמת מוות פתאומי באיראן
איוב אנטזארי שמת מוות פתאומי באיראן
אנטזארי כפי שתואר ב"גוגל סקולר"
בתוך כך, העיתון "בנגקוק פוסט" דיווח הבוקר כי משטרת תאילנד הוציאה הוראה לשוטרים להיות בכוננות ולפקוח עין אחר מרגלים מאיראן שלפי החשד נמצאים במדינה. זאת, על רקע החשש מפני תגובה איראנית נגד יעדים ישראליים בחו"ל. בהודעה נכתב כי סוכנויות הביטחון עוקבות מקרוב אחר תנועת אזרחים איראנים וכן כמה מוסלמים תאילנדים, שלפי החשד עובדים כמרגלים בתאילנד.
גורם במשטרת תאילנד אמר לעיתון כי "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לאף תסיסה או אלימות לקרות". הגורם הוסיף כי הרשויות רוצות להימנע מחזרה על האירוע שהתרחש בפברואר 2012, אז נעצרו ונכלאו שלושה גברים איראנים שתכננו פיגוע נגד מטרות ישראליות לאחר שמטען התפוצץ בטרם עת בבית שכור בבנגקוק.

"שרשרת האירועים מעוררת חשד"

ד"ר ליאורה הנדלמן-בעבור, ראש מרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב, אמרה כי בכל הקשור למות המדענים באיראן, רב הנסתר על הגלוי. "מה שאני כן יודעת, וזה מתוך שיחות ודיווחים מאנשים שנמצאים שם וגם נמצאים בקשר רציף עם מה שקורה שם, יש בהחלט חששות מאוד גדולים באיראן בנוגע למעורבות הישראלית באירועים האחרונים. כשמשהו קורה בתדירות גבוהה וקשור לאנשים מסוימים בתחום מסוים, זה כנראה לא צירוף מקרים. עם זאת, להגיד מה בדיוק הנסיבות, זה כבר דבר שקשה מאוד לקבוע באופן ודאי. אנחנו יודעים שאם הרפובליקה האיראנית מוציאה להורג, הם עושים את זה בצורה יותר ישירה".

לדבריה, כאשר מקרים כאלה מפורסמים בכלי תקשורת זוטרים, "זה אומר שיכול להיות שגם לרשויות עצמן אין את כל הפרטים או שהן עדיין לא החליטו על איזה נרטיב ללכת. בנוסף, הפרסום באמצעי תקשורת אופוזיציוני נועד ללחוץ על הרשויות כדי שיגיבו באופן רשמי. יש אינטרס ללחוץ על המשטר או להפעיל לחץ על כל מי שמעורב בגרעין האיראני או לערער את הגורמים הקשורים לגרעין האיראני".
ד"ר ליאורה הנדלמן בעבור ראש ראשת מרכז אליאנס ל לימודים איראניים ב אוניברסיטת תל אביב אוניברסיטה איראן דוקטור ד''ר ליאורה הנדלמן-בעבורצילום: משה בדרשי
הנדלמן-בעבור הוסיפה כי "שרשרת האירועים מעוררת חשד וזה מערער את היכולת של המשטר האיראני. המשטר באיראן ינסה להגיב בכל מיני דרכים. עד היום הם עשו את זה בעקיפין דרך כל מיני מקומות בעולם. סביר להניח שזה גם יהיה המשך הפעולה שלהם, אך אין לדעת. המאבק מול ישראל מתרחש בכמה זירות בעת ובעונה אחת, ובין השאר הוא מתרחש בסייבר. ייתכן שזה יגיע מהכיוון ההוא ולא בהכרח בנשק. יכול להיות שזו תהיה פגיעה בתשתיות".
על ההתרעות לישראלים בטורקיה, היא הסבירה כי "בגלל הקרבה של טורקיה והיכולת של איראן לפעול משם, זה הופך את טורקיה למוקד בעייתי. יכול להיות שבגלל שהאיראנים רואים התקרבות לאחרונה בין טורקיה לישראל זו הדרך שלהם אולי לעצור את ההליך הזה". לדבריה, "אם לוקחים את כל שרשרת האירועים, זה נראה כמו פאזל שאין לנו את כל החלקים שלו אבל הוא מציג תמונה אחת ויש ביניהם קשר ויש עוד חלקים שאנחנו בטח לא יודעים".
6 צפייה בגלריה
הלווייה ב טהרן של קצין משמרות המהפכה קולונל חסן סיאד חודאי שחוסל בבירת איראן
הלווייה ב טהרן של קצין משמרות המהפכה קולונל חסן סיאד חודאי שחוסל בבירת איראן
הלווייתו של חסן סיאד חודאי בטהרן. החיסול יוחס לישראל
(צילום: AFP)
פרופ' מאיר ליטבק, לשעבר ראש המרכז ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב, סבור שמות המדענים באיראן הוא לא מקרי. "ייתכן שזו התנקשות, אם כי גורמים ישראלים הכחישו זאת, או שזה חיסול של כאלה שהדליפו מידע". לדבריו, הפרסומים בכלי תקשורת זוטרים לא נועדו לעורר בהלה. "אולי המשטר לא רצה לפרסם וזה חמק, אולי זו הדרך של אלה שרוצים להביך חלק מגופי המודיעין ולהראות כמה שהם חדורים לגורמים זרים".
בנוגע לתגובה איראנית, אמר ליטבק כי "איראן הבטיחה להגיב. לדעתי, זה עניין של יכולת מבצעית ומציאת המטרה המתאימה ולא של החלטה".