"סעודיה לוחצת על ארה"ב לדון בתוכנית ב'": הגרדיאן הבריטי מדווח היום (רביעי) כי וושינגטון וריאד דנות על תוכנית שנועדה לשמש חלופה למקרה שבו נורמליזציה בין סעודיה לישראל לא תצא לפועל, בהיעדר הפסקת אש ברצועת עזה. על פי הדיווח, הנושא המרכזי שבמחלוקת כרגע בשיחות לנרמול יחסים הוא "חוסר היכולת להגיע להסכמה בסוגיה של מדינה פלסטינית".

בדיווח מצוין כי התוכנית החלופית - "תוכנית ב'" - תכלול שלושה סעיפים עיקריים. ברית הגנה דו-צדדית, תוכנית גרעין אזרחית, ושיתופי פעולה כלכליים בתחום הבינה המלאכותית. במסגרת תוכנית הגרעין האזרחית לא תתאפשר העשרת אורניום על אדמת סעודיה, כדי למנוע ממנה לייצר נשק גרעיני.
ב"גרדיאן" מציינים עוד כי תוגש לישראל הצעה לנורמליזציה עם ריאד בתמורה להסכמה ישראלית לפתרון שתי המדינות, אמנם לא מפורט מה תהיה אותה "הסכמה". לפי ההצעה החלופית, נבהיר, השלמת העסקאות בין ארה"ב לסעודיה לא תהיה תלויה כלל ברצון ממשלת נתניהו להתקדם לעבר נרמול יחסים.
1 צפייה בגלריה
יורש העצר הסעודי סלמאן, נשיא ארה"ב ביידן וראש הממשלה נתניהו
יורש העצר הסעודי סלמאן, נשיא ארה"ב ביידן וראש הממשלה נתניהו
יורש העצר הסעודי סלמאן, נשיא ארה"ב ביידן וראש הממשלה נתניהו
(צילום: רויטרס, AP, יונתן זינדל)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הבהיר היום בשיחותיו בישראל כי "אם לא תהיה הפסקת אש בעזה, הסיכוי לסעודיה (הסכם עם ריאד - א"א) נמוך". בתחנתו הקודמת בסעודיה, דן בלינקן עם בכירים ממדינות ערב ואירופה בתוכנית ל"יום שאחרי" ברצועת עזה, והמשיך במקביל לקדם את היוזמה האמריקנית להסכם נורמליזציה בין ריאד לירושלים.
בדברים שנשא ביום שני במהלך הפורום הכלכלי העולמי בריאד, אמר בלינקן כי ארה"ב וסעודיה השלימו בחודש האחרון "עבודה אינטנסיבית" לקראת הסכם שכזה, והוא העריך כי המגעים בין וושינגטון לריאד בסוגיה כמעט הושלמו.
מזכיר המדינה אף הדגיש בהקשר זה את האיום המשותף שנשקף למדינות האזור מאיראן: "אני חושב שהתשובה היעילה ביותר הן לאיראן והן לחמאס תהיה שישראל תנרמל את יחסיה עם כל מדינה באזור, וגם הקמתה של מדינה פלסטינית. כמובן, גם חמאס וגם איראן מתנגדים לפתרון שתי המדינות. לפיכך, כמעט מעצם ההגדרה, השגת הפתרון הזה תהיה תוכחה מוחלטת לכל דבר שהם מייצגים - והרסו עבורו - כבר שנים".