1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
הרצוג ופוטין
(צילום: רויטרס, יונתן זינדל)
נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח בצהריים (יום שלישי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זו השיחה הראשונה של בכיר ישראלי עם פוטין מאז פרץ המשבר על רקע פעילות הסוכנות היהודית במדינה. לפי הודעת לשכתו, "הנשיאים דנו בנושאים בילטרליים שונים בין שתי המדינות, וביניהם, אתגרי העם היהודי בתפוצות. כמו כן, נשיא המדינה הרחיב בשיחה על סוגיית פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה".
"השיחה שהתנהלה באווירה חיובית, הייתה ארוכה, כנה ופתוחה", נמסר. "שני הנשיאים הדגישו את שיתופי הפעולה החשובים בין ישראל ורוסיה וסיכמו לעמוד בקשר על מנת להמשיך ולחזק את היחסים בין המדינות. נשיא רוסיה הדגיש את מחויבותו האישית להנצחת השואה ולמאבק באנטישמיות, והבטיח להמשיך ולעמוד לצד הקהילות היהודיות ברוסיה ובתפוצות".


בלשכת הרצוג הדגישו כי הנשיא יזם את השיחה לבקשת ראש הממשלה יאיר לפיד, ובתיאום משרד החוץ. זו כאמור השיחה הראשונה בין פוטין לבכיר ישראלי מאז ההחלטה הרוסית לסגור את משרדי הסוכנות היהודית ברוסיה, שהעיבה על היחסים בין המדינות ונמצאת בשלב זה בדיונים משפטיים.
לפיד, נזכיר, הכניס לתמונת המגעים בין ישראל לרוסיה את הרצוג כבר מהשלבים הראשונה של המשבר - והשניים סיכמו לפעול יחד כדי להביא להרגעת הרוחות ביחסים בין המדינות.

"האיש למשימות מיוחדות"

עדיין קשה לנבא כיצד השיחה בין הרצוג לפוטין תשפיע בסוגיית משבר הסוכנות היהודית, אולם די ברור שמבחינת ממשלת לפיד הפך הנשיא הישראלי ל"איש למשימות מיוחדות" שכבר פעל לשיפור היחסים עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. כל הצעדים מתואמים לגמרי עם ראש הממשלה לפיד.
הרצוג נכנס לנושא לא רק כנשיא מדינת ישראל, אלא גם כמי שמייצג את העולם היהודי ומי ששימש בעצמו בעבר יו"ר הסוכנות היהודית. הסוכנות לא עוסקת רק בעלייה מרוסיה, אלא גם אחראית על חינוך יהודי ולימודי עברית.
עוד נמסר כי בשיחה עם הרצוג, הייתה אמירה מאוד חשובה של פוטין שגם הוא מעוניין בחיזוק היחסים עם ישראל, מחויב באופן אישי להנצחת השואה ולמאבק באנטישמיות וגם עומד לצד הקהילות היהודיות ברוסיה ובתפוצות.
כעת נשאלת השאלה האם שיחה בין המנהיגים תתורגם למשא ומתן על המשך פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה. עד כה במוסקבה לא הראו סימנים לכך, וכעת תיתכן תפנית. המשפט שעוסק בדרישת משרד המשפטים הרוסי לסגור את משרדי הסוכנות היהודית יתחדש ב-19 באוגוסט.