5 צפייה בגלריה
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
הפגנה במחאה על פרשת ילדי תימן, ביוני 2021
(צילום: משי בן עמי)
כפי שפורסם אתמול ב-ynet "ידיעות אחרונות", מחשב עם חומר רגיש מוועדת החקירה הממלכתית בעניין ילדי תימן, שנדרש להישמר בכספת, נעלם מארכיון המדינה ומעורר שוב סימני שאלה רבים בנוגע לפרשה. הבוקר (שני), אחרי לחצים מצד משפחות ועמותות וביוזמתה של ח"כ קרן ברק, ועדת הבריאות של הכנסת תדון לראשונה בדוח משרד הבריאות העוסק במעורבות גורמי הרפואה בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן.
בשנה האחרונה אנו עוקבים אחר אי-פרסום הדוח, ובין היתר פורסם כי אין בכוונת משרד הבריאות לפרסמו כמסמך רשמי - לאור חוות הדעת של ההיסטוריונית פרופ' שפרה שוורץ, ששללה את הדוח וטענה כי מדובר ב"מסמך דעה" המבוסס על מסמכים ש"הוצאו מהקשרם ההיסטורי". לאחר עבודת מחקר מאומצת של "פורום אחיי", כעת נחשפים מסמכים מארכיון המדינה העוסקים במעורבות גורמי הרפואה בפרשה. מדובר בהתכתבויות בין רופאים ועדויות שהוצגו בוועדת החקירה הממלכתית כהן-קדמי.
5 צפייה בגלריה
מכתבה של ד"ר רוטנברג על הכשלים והמחדלים בבית החולים לילדים בראש העין אליו נשלחו בעיקר ילדי המעברות
מכתבה של ד"ר רוטנברג על הכשלים והמחדלים בבית החולים לילדים בראש העין אליו נשלחו בעיקר ילדי המעברות
מכתבה של ד"ר רוטנברג על הכשלים והמחדלים בבית החולים לילדים בראש העין, שאליו נשלחו בעיקר ילדי המעברות
5 צפייה בגלריה
מתוך ראיון עם מנהל בית החולים לילדים. גופות התינוקות שמתו נותחו בחדר מקלחת והוחזקו ללא קירור
מתוך ראיון עם מנהל בית החולים לילדים. גופות התינוקות שמתו נותחו בחדר מקלחת והוחזקו ללא קירור
גופות התינוקות שמתו נותחו בחדר מקלחת והוחזקו ללא קירור. מתוך ראיון עם מנהל בית החולים לילדים
באחד המכתבים ששלחה ד"ר רוטנברג במרץ 1950, שכותרתו "המצב שמצאתי בבית חולים ילדים בראש העין", מנוסחת חוות הדעת שלה. "בכל זמן עבודתי שם היו חסרות כפפות סטריליות", היא כתבה. "ואת בדיקות הדם עשו עם ידיים ערומות… לא פלא שאיזה 60% ילדים שעשו להם בדיקות דם סבלו מדלקת מוגלתית עמוקה. לא אחד מילדים אלה יכול היה למות ומת מזיהום בדם, ואיש לא שם לב כי רוב הילדים מתים בלי דיאגנוזה ברורה".
כך לדוגמה, את אחת התרופות, כתבה הרופאה, "נתנו בלי גבול, בלי בדיקת שתן. דם או שקיעת דם עשו לעיתים כל כך רחוקות וזה גובל עם רצח ממש. הרבה ילדים מתים רק משגיאות בטרמיה". לדבריה, היה "תוהו ובוהו". על חדר מספר 2 שבו שהו ילדים עם דלקת ריאות כתבה ד"ר רוטנברג: "הדעה שלי שבחדר זה 80% של ילדים שמתים, מתים רק מהזנחה".
מסמך אחר מציג את עדות מנהל בית החולים הדסה בראש העין ד"ר ג'ורג' מנדל, מתוך דיוני ועדת החקירה ב-1996. כשנשאל האם נודע למשפחה שילדה נפטר שבית החולים מתכוון לנתחו, הוא השיב: "אז לא היה צורך לבקש רשות מההורים. שלושה רופאים היו חותמים על הטופס והיו עושים את הנתיחה". נציג אחר שאל האם היה קירור בצריף שבו הוחזקו הגופות, והרופא השיב: "לא היה קירור. בקושי היה לנו פריז'ידר בבית החולים. לחלב".
5 צפייה בגלריה
מתוך תקציר הוועדה בנוגע לניסויים רפואיים שבוצעו על לבבות של תימנים
מתוך תקציר הוועדה בנוגע לניסויים רפואיים שבוצעו על לבבות של תימנים
מתוך תקציר הוועדה בנוגע לניסויים רפואיים שבוצעו בלבבות
מסמך נוסף עוסק בעדות נוספת מוועדת החקירה, שבה מתוארות נתיחות של גופות ילדים ושימוש בלבבות שלהם לצורך מחקר. "כדי לקבוע אם ולמה בתימן לא היו מחלות לב… נאספו 60 לבבות מגיל עובר של 42 שבועות". עוד תואר כי "אחת הסיבות להסתרת הגוויות מההורים והקרובים הייתה מצבן המרוטש בעקבות הניתוחים שלאחר המוות". לטענת עו"ד יוסף גמליאל מצוות "פורום אחיי", המסמכים מוכיחים כי "לכל הליקויים שפורטו בדוח בכירי משרד הבריאות נמצאו תימוכין. מה שנחשף הוא 'קצה הקרחון' של ההתנהלות הבעייתית של אנשי הרפואה בשנות ה-50".
בתוך כך, משרד הבריאות פרסם אתמול כי הוא נערך לפתיחה ראשונה של קבר תינוק יוצא תימן. משפחת הילד עוזיאל חורי מנהלת מאבק משפטי בארבע השנים האחרונות כדי לפתוח את הקבר. נציג המשרד יבצע את הדגימה הגנטית שתוכיח האם חורי קבור במקום.