שמונה בני אדם מהיישוב תראבין א-סאנע ותל שבע שבפזורה הבדואית בנגב נעצרו בחודשיים האחרונים בחשד לפריצה לבסיס שדה תימן, שבמהלכה נגנבו עשרות אלפי קליעים מבונקר שנמצא בו. מדובר בפעילות משותפת של שב"כ ומחלק פח"ע בימ"ר נגב, שבמסגרתה עלה כי הפריצה בוצעה על-ידי כמה מעורבים - שהגיעו פעמיים באישון לילה לבסיס, חתכו את הגדר, וגנבו מהבוקר עשרות ארגזי תחמושת. לאורך החקירה נעצרו כ-20 חשודים, אך חלקם שוחררו.
מחסני התחמושת של חטיבת גבעתי בבסיס שדה תימן נפרצו בחודש אוקטובר האחרון, ונגנבו מהם כ-30 אלף כדורים של רובים ושל מאג. מדובר בבסיס שאירעו בו כבר מקרי פריצה בהיקפים כאלו בעבר, וזאת על אף שהושקעו עשרות מיליוני שקלים באבטחתו.
6 צפייה בגלריה
החשודים במעורבות גניבת האמל"ח מבסיס שדה תימן
החשודים במעורבות גניבת האמל"ח מבסיס שדה תימן
החשודים בגניבת האמל"ח משדה תימן
6 צפייה בגלריה
חלק מהתחמושת שנתפסה
חלק מהתחמושת שנתפסה
חלק מהתחמושת שנתפסה
(צילום: דוברות המשטרה )
במסגרת החקירה של שב"כ והמשטרה, עלה כי החשודים בפריצה הם הרון א-סאנע, מאמון א-סאנע, מחמד א-סאנע וחמד א-סאנע. חמד אגב, היה מעורב בפריצה נוספת לבסיס כמה ימים לאחר מכן, יחד עם עבדול כרים א-סאנע - שב-2009 הצית את המטוס של ראש מועצת עומר פיני בדש. לפי כתב האישום נגדו, הוא ואדם נוסף תרו אחר המטוס של בדש בעקבות סכסוך עם מועצת עומר, שפכו עליו דלק, הציתו אותו ונמלט. הסיבה לכך הייתה התנגדות להסכם להעברת בני השבט ליישוב חדש שהוקם למענם בנגב המערבי - לטובת הקמת שכונת מגורים חדשה ליישוב עומר.
6 צפייה בגלריה
2009, פיני בדש ראש מועצת עומר ליד ה מטוס השרוף
2009, פיני בדש ראש מועצת עומר ליד ה מטוס השרוף
ראש מועצת עומר ליד המטוס השרוף, 2009
(צילום: חיים הורנשטיין)
מחקירת הפריצה לשדה תימן, בכל מקרה, עלה כי מדובר היה במהלך מתוכנן היטב: החשודים עשו הכנות לפני הפריצה, ואספו מודיעין. הם הסתובבו סביב הבסיס, חיפשו נקודת תורפה ותצפתו, וביום הפריצה חתכו את הגדר ההיקפית של הבסיס.
ארבעה חשודים נכנסו רגלית לבונקר במרחק עשרות מטרים מהגדר, ניסו לפרוץ את הדלת ואז נכנסו אליו דרך החלונות. כשיצאו מהבסיס חזרה לשבת, הם פרקו שם את הכדורים ויצרו קשר עם בני משפחתם מתל שבע - שלהם מכרו את רוב התחמושת. חלק ממנה, אגב, נשאר אצלם - וחלק לקחו בני משפחה אחרים.
כמה ימים לאחר מכן הם פרצו שוב לבסיס שדה תימן, דרך אותה פרצה ולאותו מקום - ועדיין מבלי שהתגלו. גם אחרי הפריצה השנייה לקח כמה ימים עד שבצבא הגישו תלונה במשטרה. רנ"ג חנן אזולאי, ראש מחלק פח"ע מרחב נגב, אמר כי למרות הכול, "הצלחנו לאתר 4,000 כדורים". גורמים במשטרה הוסיפו כי רק בזכות מעורבות השב"כ הצליחו להגיע לראיות נגד החשודים כדי שיוגש נגדם כתב אישום.
6 צפייה בגלריה
חלק מהתחמושת שנתפסה
חלק מהתחמושת שנתפסה
ארגז תחמושת שנתפס
(צילום: דוברות המשטרה )
6 צפייה בגלריה
אחד החשודים משחזר את האירוע
אחד החשודים משחזר את האירוע
(צילום: דוברות המשטרה )
משב"כ נמסר כי "מחומרי החקירה שהצטברו בשב"כ ובמחלק פח"ע ביחידה המרכזית מרחב נגב, עלה כי עבדול כרים א-סאנע וטארק א-סאנע פעלו על מנת למכור את התחמושת לגורמים אחרים. במהלך הפעילות הסמויה נעצרו שני חשודים נוספים, עסמת אבו ע׳ליון ואודאי אבו סריחאן, תושבי תל שבע אשר רכשו את התחמושת מידי החשודים. במהלך חקירתם הודו במיוחס להם ואף הסגירו חלק מהתחמושת שנגנבה לידי כוחות הביטחון".
משב"כ נמסר כי בחקירה עלה גם שכלל העצורים ביצעו עבירות שונות בנשק, לצד עבירות פליליות רבות. במהלך התקופה נעצרו שני חשודים נוספים, תושבי תראבין א-סאנע, בחשד למעורבותם אף הם בפריצה יחד עם האחרים. "עם תום חקירותיהם בשב"כ ובמחלק פח"ע בימ"ר נגב של משטרת ישראל, הוגשו השבוע הצהרות תובע ובימים הקרובים צפויה להגיש פרקליטות מחוז דרום כתבי אישום בעניינים", נמסר.
6 צפייה בגלריה
פתיחת הבסיס החדש
פתיחת הבסיס החדש
מאבק בגנבי האמל"ח. חניכת תחנת המשטרה בצאלים
(צילום: דובר צה"ל)
בשנת 2022 כולה היו חמישה אירועי גניבה גדולים מבסיסי צה"ל, ו-77 ניסיונות חדירה. בחודש שעבר הגיעו בכירים בצה"ל, במשטרה, בפרקליטות ובשב"כ לעיר הבה"דים בדרום כדי להתרשם מתוצאות תוכנית "מגן הנגב", שאמורה לתת מענה להברחות נשק וסמים מגבולות ירדן ומצרים - וגם למנוע חדירות וגניבות מבסיסי צה"ל, ואת נגע חממות הקנאביס בשטחי האש. בשנה החולפת הוקם חמ"ל משותף לצה"ל ומשטרה שמעביר הערכה לגבי ההברחות הבאות, ובשנה הקרובה יש כוונה להשתמש בחמ"ל הזה גם כדי למנוע מראש פריצות לבסיסים.
בשבוע שעבר נעצרו שני צעירים מהפזורה הבדואית במעבר בזק הסמוך לבית שאן, אחרי שברכבם נמצאו ארגזי תחמושת צה"לית המכילים כ-5,000 קליעים בקוטר 5.56 המתאימים לרובה מסוג M-16.
כדי להיאבק בגנבי האמל"ח בדרום, הוקמה בבסיס צאלים נקודת משטרה ראשונה מסוגה, שצפויה להתרחב בהמשך ולהיות מעין סניף של תחנת שגב שלום. כבר בעת הקרובה תסונכרן דרך התחנה גם פעילות מסתערבי משמר הגבול שיפעלו במסגרתה, במרחב הבסיס, נגד גנבים. אלו תפסו על חם שתי כנופיות גנבים בשעת מעשה לאחר שפרצו לגדר בסיס צמוד, בארבעת החודשים האחרונים.