68 בני אדם נרצחו בחברה הערבית מתחילת השנה - אמנם ירידה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (77) - אך נתון אחד נותר עגום כבר שנים, והוא מספר התיקים שנותרים פתוחים. רק 13 ממקרי הרצח ב-2022, שהם פחות מחמישית, פוענחו על ידי המשטרה. 19% אם להיות מדויקים. בין 68 הקורבנות של האלימות ברחוב הערבי - שבע נשים ושלושה ילדים.
המקרה האחרון בשרשרת האלימות הבלתי נגמרת הוא החיסול בלוד. אתמול (שישי) נורה למוות ברכבו מרוואן ווחוואח בן ה-52. אחיו של הקורבן נרצח לפני שנתיים בנסיבות דומות. קרוב משפחתם אמר ל-ynet: "שני אחים נרצחו תוך שנתיים ואין עצורים. אי אפשר לעבור על המקרים האלה בשתיקה. המשטרה צריכה לפעול ולא לחכות שירצחו עוד קורבנות מהמשפחה. זה מסר חמור שמוביל לכך שיהיה לזה המשך".
3 צפייה בגלריה
ג'ומעה אלוחואח, מרוואן ווחוואח
ג'ומעה אלוחואח, מרוואן ווחוואח
האחים שנרצחו בהפרש של שנתיים
תושבי לוד מודאגים מאוד מהסכסוכים הרבים בעיר, שלבסוף מסכנים גם את חייהם. הם דורשים מהמשטרה לפעול בדחיפות כדי להביא לסופם, ולא להשאיר תיקים פתוחים. צעיר מלוד אמר כי "כל עוד הסכסוכים נמשכים, אז יש צפי למקרי רצח שעלולים להתרחש בכל רגע. אנחנו חיים במצב של חרדה, פחד וחוסר ביטחון. כולם נמצאים בסכנה ואולי תורי או תורו של אחד מקרובי המשפחה שלי יגיע".
אישה מלוד סיפרה כי לפני זמן מה בוצע ירי כבד בשכונה בה היא גרה, ואחד מהכדורים שנורו חדר לביתה. "קיבלתי איום שאם אספר על זה למשטרה, הבית שלי יהיה בסכנה. רציתי להתלונן למשטרה, אבל אני לא יודעת מה יעלה בגורלי במקרה כזה. זה המצב, במיוחד כשאנחנו רואים פושעים נכנסים לכלא ואחרי כמה ימים הם ישוחררו כאילו לא פשעו".
3 צפייה בגלריה
זירת רצח
זירת רצח
רק 19% ממקרי הרצח בחברה הערבית פוענחו
(צילום: נדב אבס)
צעיר אחר מלוד הוסיף: "לצערי כולם נכשלו במאבק בפשיעה, ומי שטוען שהוא פועל לפתרון המשבר הוא שקרן, מטעה ועדיף שישתוק. נמאס לנו מכל הסיסמאות המתעתעות, ואני מקווה שאף אחת מהמנהיגים ינצלו את תופעת הפשיעה בחברה הערבית בבחירות לכנסת, כפי שהבטיחו לנו לפני כן ודיברו כל הזמן על תכנית ומאבקים, ואחרי שהבחירות הסתיימו הפשעים התחילו לעלות, וההנהגה נעלמה".
אישה מלוד, שבעלה מסוכסך עם משפחה אחרת בעיר, סיפרה על האיומים החוזרים והנשנים: "הוא מקבל איומים כל הזמן, וכמה פעמים ירו על הבית שלנו. אנחנו לא יודעים איך לפעול. בלילה אנחנו נשארים בחדר אחד, ובמהלך היום אני מפחדת לשלוח את הילדים שלי לשחק בחצר או לקנות דבר קטן, וכל הזמן אנחנו מפחדים שבעלי או מישהו מבני המשפחה ירצח. זו מציאות שמלווה המון משפחתו. רק אנחנו יכולים להרגיש ברמת הסכנה".

מורה נורתה לעיני בנותיה, קרובי משפחה חוסלו בפיצוץ רכב: שבעה נרצחו בלוד השנה

מתחילת 2022 נרצחו בלוד שבעה בני אדם באירועי אלימות ופשיעה. המשטרה הודיעה על מעצרים בשלושה מהמקרים, אך באף אחד מהם היא לא הגיעה לפענוח התיק.
הנרצח הראשון השנה היה חוסיין אל-עיסווי (בן 43) שנורה למוות ב-6 בינואר. עד היום לא ידוע מה היה הרקע שהביא למותו ביריות. קרובי משפחתו אמרו כי הם לא מבינים מדוע רצחו אותו. "הוא אדם שלא היה מתעסק בדברים כאלה. הוא נרצח בדם קר".
3 צפייה בגלריה
חוסיין אל-עיסווי, חוסין דויקאת, זכריה מראענה, ראגב אבא חמאד, נהאד אל חינאוי, רבאב אבו סיאם ומרוואן ווחוואח
חוסיין אל-עיסווי, חוסין דויקאת, זכריה מראענה, ראגב אבא חמאד, נהאד אל חינאוי, רבאב אבו סיאם ומרוואן ווחוואח
שבעת הנרצחים בלוד
חודש לאחר מכן, ב-12 בפברואר, בפיצוץ ברכב בעיר, נגבו חייהם של שניים - חוסיין דויקאת (בן 30 מיפו) וקרוב משפחתו זכריה מראענה (בן 30 מפורדיס). הם נסעו ברכבם, עד שאירע הפיצוץ בשכונת דהמש בלוד. משפחת דויקאת טענו: "הם רצחו אותם דרך הפעלת מטעני חבלה. זאת המטרה של הפושעים - לרצוח את כל המשפחה ועם כל מה שעוברים כלום לא מתקדם מבחינת חקירות".
לפני כחודש וחצי, ב-8 ביולי, נורה למוות ראגב אבו חמאד (בן 32) מול נקודת המשטרה בעיר. הוא נרצח שנה אחרי חתונתו וחיכה ללידת בנו הראשון. בתיק זה המשטרה דיווחה על שני עצורים, אך טרם הודיעה על פענוח התיק.
יממה לאחר מכן נרצח נהאד אל-חנוני (בן 52 מטירה) בזמן שביקר את קרובי משפחת בחג הקורבן. הוא נרצח לעיני אשתו וילדו. המשטרה עצרה חשודים במעשה. לא עברו שלושה שבועות והמורה רבאב אבו-סיאם נרצחה מירי לעיני בנותיה בחצר הבית של הוריה. הגרוש שלה נעצר בנתב"ג, והוא חשוד שהזמין את הרצח שלה. הרצח השביעי כאמור אירע היום.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "חקירות מקרי רצח מנוהלות במשטרה באופן יסודי ומקצועי תוך חתירה בלתי מתפשרת להגיע לחקר האמת ולהבאת הרוצחים לדין. לאורך השנים עצרה המשטרה והעמידה לדין מאות רוצחים וסיכלה מקרי רצח רבים בטרם יצאו אל הפועל. במסגרת חקירות מקרי רצח, המשטרה משקיעה מאמצים רבים בפענוח כלל מקרי הרצח, תוך הפעלת כל האמצעים שברשותה מכוח החוק. המצוד המשטרתי אחר רוצחים באשר הם וחקירת מקרי הרצח נמשכת כל העת. משטרת ישראל תמשיך לפעול כל העת על מנת לעצור, לחקור ולמצות את הדין עם רוצחים ועבריינים המעורבים במעשי רצח באשר הם".
פורסם לראשונה: 22:18, 26.08.22