5 צפייה בגלריה
שיגורי רקטות מעזה לעבר ישראל
שיגורי רקטות מעזה לעבר ישראל
שיגורי רקטות מעזה לעבר ישראל, והבניין בעזה שבו חוסל בכיר ג'יהאד נוסף
(צילום: AFP, EPA)
ערוץ הטלוויזיה "אל-ערבי" דיווח כי המתווך המצרי הגיש אמש (שישי) הצעה חדשה לרגיעה בעזה - הכוללת הפסקת אש זמנית. לפי הדיווח, מדובר תחילה בהפסקת אש הומניטרית הכוללת פתיחה של המעברים לצורך העברת ציוד חיוני לתוך הרצועה. הדיווח פורסם גם בסוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו, שם צוטט מקור פלסטיני שאישר כי "הצדדים בוחנים אותה".
ב"אל-ערבי" דווח כי על פי ההצעה, הפסקת האש הזו הייתה אמורה להיכנס לתוקף בחצות הלילה שבין שישי לשבת. אולם, בשעות הבוקר המוקדמות נשמעו אזעקות באשקלון ובעוטף עזה. מאוחר יותר נמסר מדובר צה"ל כי חיל האוויר תקף במהלך הלילה מפקדות מבצעיות של הג'יהאד האיסלאמי ומשגרי רקטות ומרגמות ברחבי הרצועה.
הבוקר צוטט ב"אל-ערבי" דובר הג'יהאד האיסלאמי, שאמר כי "לא הגענו להסכמות בנוגע להפסקת אש זמנית עם מצרים. השיחות נמשכות". דובר בשם הפלגים בעזה אמר ל"אל-ערבי" כי "ישראל רוצה שקט תמורת שקט מבלי להתחייב להפסיק את הסיכולים".
האחראי על המחלקה המדינית בג'יהאד האיסלאמי, מוחמד אל-הינדי, שהגיע לקהיר לשיחות עם המצרים, אמר אתמול לסוכנות הידיעות AFP אתמול כי הוא מקווה ל"הסכם מכובד שישקף את האינטרסים של עמנו ושל ההתנגדות", כלשונו. מקור בג'יהאד אמר ל-AFP כי "אחד התנאים הכי חשובים להפסקת אש הם שישראל תעצור את ההרג בעזה ובגדה המערבית".
בינתיים, אחרי שבכיר הג'יהאד איאד אל-חסני (המוכר גם בכינוי "אבו אנס"), שהיה אחראי על תיק המבצעים בג'יהאד וממלא מקום ראש המועצה הצבאית, חוסל בדירה בעיר עזה - המשיכו המטחים אל עוטף עזה, לצד כמה שיגורים מעט יותר רחוקים גם אל אשקלון ונתיבות. צה"ל בתגובה המשיך לתקוף מטרות של הג'יהאד ברצועה, ובין היתר הופצצו שתי מפקדות מבצעיות ששימשו לתכנון ושליטה על הירי הרקטי, וגם 15 משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים שמהם בוצעו בימים האחרונים שיגורים לעבר שטח ישראל. לפי הפלסטינים, התקיפות התמקדו בחאן יונס ודיר אל-בלח, ובשטחים חקלאיים בצפון הרצועה.

5 צפייה בגלריה
תיעוד: פגיעה בבניין מגורים במהלך תקיפה באזור דיר אל בלח
תיעוד: פגיעה בבניין מגורים במהלך תקיפה באזור דיר אל בלח
בניין שהופצץ בדיר אל-בלח
5 צפייה בגלריה
איאד אלחסני
איאד אלחסני
בכיר הג'יהאד השישי שחוסל, איאד אל-חסני
(צילום: AFP PHOTO /Palestinian Islamic Jihad Group)
מוקדם יותר אמר גורם מדיני בכיר כי המצרים העבירו לישראל הצעה חדשה שעיקרה לעצור את הירי והפגיעה באזרחים. בישראל מחכים להבין האם הג'יהאד האיסלאמי מסכים עליה, אך נוהגים בחשדנות - ולכן השורה התחתונה מבחינת ישראל היא ששקט ייענה בשקט.
אותו גורם מסר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו והדרג המדיני הנחו את מערכת הביטחון להמשיך ככל הניתן בסיכולים הממוקדים ובתקיפות המדויקות נגד הארגון. לדברי הגורם המבצע הביא לשינוי משוואה, ולכך שבישראל לא מוכנים לקבל בידול בין עוטף עזה לגוש דן או ערים אחרות. לדבריו, הפסקת האש הוזזה לצד בכדי להראות שישראל עומדת מאחורי העניין של שינוי המשוואה.
"הסיכולים מצביעים על יכולת מודיעינית אדירה. לחסל בזמן המבצע, בזמן שהם יודעים שמחפשים אותם - מצביע על יכולות גבוהות מאוד", אמר הגורם. בכירי הג'יהאד האיסלאמי, לדבריו, "שקופים" בעיני מערכת הביטחון - ואם יהיה צורך אז הסיכולים ימשיכו. "הכול בא בחשבון. הבתים שלהם, אתרי יצור הרקטות והם עצמם".
"צריך לראות היום ומחר עד כמה ניתן להתכנס להפסקת אש. מבחינת מערכת הביטחון והדרג המדיני ההישגים גדולים וההרתעה גבוהה. רואים את זה בחומר המודיעיני, אבל צריך לראות שזה מתבטא גם בשטח", אמר הגורם.
5 צפייה בגלריה
יושבים במקלט באשקלון
יושבים במקלט באשקלון
בדרך למרחב המוגן באשקלון
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
יושבים במקלט באשקלון
יושבים במקלט באשקלון
משפחה במקלט באשקלון
(צילום: AP)
על חמאס אמר הגורם: "החשש שהוא יצטרף נמוך לפי הערכות גורמי המודיעין. חמאס לא רוצה להיכנס לאירוע, יש לו יותר מדי מה להפסיד. השנאה של חמאס לג'יהאד האיסלאמי אולי גדולה יותר מהשנאה אלינו. הם די נהנים לראות אותם נכתשים". הוא העריך כי בג'יהאד האיסלאמי רוצים להגיע להסכם, אך מרגישים שחייבים להביא ל"הישג".
הגורם הוסיף כי רה"מ נתניהו מנהל את המבצע באמצעות הטלפון האדום. "אם נידרש להגיע לקריה להערכות מצב נוספות או קבינט - מה שלא כרגע על הפרק - זה יקרה בכל שעה, בכל זמן נתון", אמר. הוא הבהיר כי ישראל הייתה מוכנה לחדול את המבצע, אבל התנאי שנתניהו הציב הוא שקט שייענה בשקט. "לא נסכים לקבל את מטחי הסיום כעובדה מוגמרת. אפשר לסגור את זה תוך שעות, אבל זה יכול להימשך ימים. מעריכים שנגיע לשלב שבו כלל השחקנים יגידו שהם לא מוכנים לספוג את זה יותר".
פורסם לראשונה: 23:22, 12.05.23