המגעים להפסקת אש נתקלו במבוי סתום, הג'יהאד האיסלאמי חידש את הירי ושיגר רקטות גם להרי ירושלים – וכעת הגיעה תגובת צה"ל: תקיפות נוספות דווחו אחר הצהריים (יום ו') ברצועת עזה – בראשן סיכול ממוקד של בכיר בג'יהאד, שישי במספר מאז תחילת מבצע "מגן וחץ". מדובר באיאד אל-חסני (המוכר גם בכינוי "אבו אנס"), שהיה אחראי על תיק המבצעים בג'יהאד וממלא מקום ראש המועצה הצבאית.

אל-חסני חוסל בהפצצת דירה בבניין בן 7 קומות במערב העיר עזה, במבצע משותף של צה"ל ושב"כ, יחד עם עוזרו האישי. אל-חסני הוא אחד המנהיגים הבולטים של גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד, ומבוקש על ידי ישראל כבר יותר מ-26 שנה. הוא היה אחראי לשני פיגועים בשטחי ישראל. גם לפני שגדודי אל-קודס הפכו לזרוע הצבאית של הג'יהאד, הוא היה אחראי לשורה של פיגועים נוספים באינתיפאדה השנייה. בימים האחרונים ובנוסף לתפקידו, החליף אל-חסני את חליל בהיתיני, שחוסל בלילה שביום שני לשלישי, בתפקידו כמנהל הלחימה במרחב ברצועה.
אל-חסני היה אחראי בנוסף על יצירת קשר ישיר עם בכירי הג'יהאד האיסלאמי, וניהל קשר רציף עם כלל המערכים ברצועה. הוא היה דמות מפתח בארגון, שהיה מעורב בכלל ההחלטות הנוגעות לירי הרקטי ומטחי הרקטות שביצע הארגון לעבר מדינת ישראל. מתוקף תפקידו היה אחראי גם על המטחים לעבר ישראל בימים האחרונים. הוא היה שותף מרכזי בתכנון מתווים התקפיים במטרה לפגוע בתושבי ישראל, והיווה דמות משמעותית במוכנות הארגון ללחימה.
10 צפייה בגלריה
 אבו אנס אל-חסני
 אבו אנס אל-חסני
אבו אנס אל-חסני והדירה שהופצצה
10 צפייה בגלריה
בניין מגורים בוער במערב עזה
בניין מגורים בוער במערב עזה
האש אחרי הפצצה, בקומה השישית בבניין בן 7 קומות בעזה. חיסול שישי של בכיר בג'יהאד בתוך ימים אחדים
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
הרצי הלוי בבסיס אגף המודיעין ברגע סיכול איאד אלחסני
הרצי הלוי בבסיס אגף המודיעין ברגע סיכול איאד אלחסני
הרמטכ"ל הלוי בבסיס אגף המודיעין בדרום בעת סיכול אל-חסני. "מראה על העוצמה המשותפת של צה"ל ושב"כ"
(צילום: דובר צה״ל)
דובר צה"ל, תת-אלוף דני הגרי, התייחס לעיכוב בהודעת צה"ל על החיסול: "חיכינו עד שסגרנו מעגל עם כל הגורמים שאל-חסני אכן חוסל בתקיפה מדויקת, יחד עם הסייען שלו. הוא היום הדמות הבכירה ביותר של הג'יהאד ברצועת עזה. זה מראה את העוצמה המשותפת של צה"ל ושב"כ עם אגף המודיעין וחיל האוויר של סיכול מדויק באור יום".
לדבריו, "החיסולים הם מחיר מאוד כבד שמשלם הג'יהאד. תקפנו בנוסף גם דירות ששימשו כחמ"לים, שמהם הם מנהלים את הלחימה. הוצאנו את התושבים מהבניינים ותקפנו אותם". הגרי אמר בנוסף כי בנוסף לתקיפות, ישנה היערכות גם בהגנה. "אנחנו בהערכה שעוד נפגוש כמובן ירי רקטי. יכול להיות שהמרחבים ישתנו, כמו שהיה היום עם הרקטות לאזור ירושלים".
לגבי פגיעת הרקטה בבניין מגורים בעיר רחובות אתמול אמר הגרי כי בצה"ל עדיין מתחקרים את התקלה הטכנית שבעקבותיה לא יורטה הרקטה. "כיפת ברזל עושה הגנה טובה, אבל זה לא הרמטי. צריך להישמע להנחיות פיקוד העורף. כרגע אנחנו על 96% דיוק, ואתמול עמדנו על 91%. גם קלע דוד נמצא בתוך ארגז הכלים המבצעי שלנו, ואנחנו בוחנים האם להשתמש בו ואיפה".
על המשך הלחימה מול הג'יהאד האיסלאמי: "אנחנו ממשיכים להיות נחושים לכל זמן שיידרש לטובת המבצע. הנהגת הג'יהאד האיסלאמי בביירות יושבת בבית מלון, מקבלת משכורות מאיראן, ורוצה שעזה תדמם, וזה מרכיב מרכזי בסיפור הזה. גם הציבור בעזה, שחווה 165 שיגורים כושלים, לא מרוצים מהג'יהאד האיסלאמי". על אף כל מיני דיווחים אמר הגרי כי חמאס לא מעורב בלחימה, גם לא לוגיסטית. על ההפגנות נגד המהפכה המשפטית במוצאי שבת אמר הגרי כי בצה"ל יעדכנו את הציבור לאחר הערכת מצב שתתקיים עם פיקוד העורף והרמטכ"ל.
דובר חמאס, עבד-אל לטיף אל-קאנוע, אמר כי החמ"ל המשותף שהוקם עם הג'יהאד האיסלאמי הוא "מסר משותף לכיבוש. ידה הקשה של ההתנגדות מסוגלת להסב לו כאב, וזו עדות לכך שהירי הקשה מגיע לכל מקום, כך שהכיבוש משלם את המחיר על פשעיו". הוא הוסיף: "קרב 'נקמת החופשיים' (שם המבצע בעזה, ע"ח) שמנהל החמ"ל המשותף נגד הכיבוש גרם לו אבדות ופציעות ממשיות שהפיגו את אשליותיו. הכיבוש הציוני עובר משבר גדול, בעיותיו הפנימיות מתעצמות".
10 צפייה בגלריה
עשן בחאן יונס
עשן בחאן יונס
עשן מיתמר בחאן יונס, אחר הצהריים
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
בית לאהיא תקיפת חיל האוויר
בית לאהיא תקיפת חיל האוויר
פלסטינים תופסים מחסה בזמן הפצצה בית לאהיא
(צילום: AFP)
על ההפצצה בעזה דווח בסביבות 16:30, ובתמונות מהזירה נראו אש ועשן בוקעים מתוך הדירה שהופצצה בקומה השישית. בג'יהאד איימו לנקום: "עומק האויב יחטוף עוד מהלומות בתגובה על התקיפה והשמדת בתי מגורים ברצועת עזה". במקביל, דקות אחדות אחרי התקיפה שוגרו רקטות נוספות לעוטף עזה, ואזעקות צבע אדום הופעלו בכמה יישובים במועצות האזוריות שדות נגב, שער הנגב ואשכול.
גורם ביטחוני אמר אחרי החיסול כי "הפסקת אש לא עומדת כעת על הפרק". הגורם הוסיף שבישראל נערכים כעת לאפשרות של הצטרפות חמאס ללחימה, כשברקע ההערכות שככל שהמבצע נמשך כך גובר הלחץ הפנים-פלסטיני על חמאס לעשות זאת. "החבל עליו אנחנו הולכים נהיה דק יותר, אבל אנחנו לוקחים את הסיכון כדי להרתיע אותו (חמאס) ולהמשיך להכות בג'יהאד", אמר הגורם.
הסיכול הממוקד הוא כאמור השישי של בכיר בג'יהאד האיסלאמי במבצע, שכבר במכת הפתיחה שלו חוסלו שלושה מבכירי הארגון – בהם חליל בהיתיני, המפקד המבצעי הבכיר בג'יהאד ומפקד מרחב צפון רצועת עזה. הוא ירש את תייסיר ג'עברי שחוסל במבצע "עלות השחר" אשתקד, שירש בעצמו את בהא אבו אל-עטה, שחוסל ב-2019 במבצע "חגורה שחורה". בנוסף לבהיתיני חוסלו גם טארק עז א-דין - האחראי על הכוונות פעולות הג'יהאד באיו"ש מרצועת עזה - וג'יאהד גנאם, מזכיר המועצה הצבאית של הג'יהאד.
10 צפייה בגלריה
בית חאנון אחרי תקיפת חיל האוויר
בית חאנון אחרי תקיפת חיל האוויר
ההרס אחרי ההפצצות בבית חאנון
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
בית לאהיא אחרי תקיפת חיל האוויר
בית לאהיא אחרי תקיפת חיל האוויר
מחפשים רכוש מבין ההריסות בבית לאהיא
(צילום: AFP)
חיסול השלושה בוצע בו-זמנית בשלושה מוקדים נפרדים ברצועה – והתאפשר בזכות מידע מודיעיני מדויק משב"כ, שאת שיתוף פעולה ההדוק שלו עם צה"ל מרבים כעת בכירי מערכת הביטחון להדגיש. המידע המודיעיני המדויק אפשר גם לחסל בלילה שבין רביעי לחמישי את עלי חסן ראלי, ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי, בהפצצת דירת המסתור שלו בחאן יונס. שעות לאחר מכן חוסל גם סגנו של ראלי, אחמד אבו דקה, באותו אזור – ולפי צה"ל החיסול שלו התעכב ביומיים כיוון שהצבא ביקש להימנע מפגיעה באזרחים לא-מעורבים בהזדמנות הקודמת שנקרתה לחיסולו.
הסיכול אחר הצהריים נעשה במקביל לתקיפות נוספות של צה"ל ברחבי רצועת עזה, ובין היתר דווח על הפצצות בבית לאהיא, בבית חאנון, בחאן יונס וגם בשכונת זייתון בדרום עזה. צה"ל הודיע לפני כן כי תקף שתי מפקדות מבצעיות של היחידה הרקטית בג'יהאד, המשמשות לתכנון וניהול של הירי הרקטי לעבר ישראל. אחת המפקדות שהותקפו שימשה את אחמד אל-חשאש, אחראי הירי הרקטי בגזרת רפיח. הצבא תוקף גם בורות שיגור שמהם בוצע ירי רקטי, וממשיך "לצוד" חוליות משגרים.

התקיפות הגיעו בתורן אחרי חידוש הירי מהרצועה לקראת הצהריים, אחרי לילה ובוקר שקטים. הג'יהאד ירה מטחים לעוטף עזה ולראשונה שיגר גם רקטות להרי ירושלים, ואזעקות הופעלו בין היתר בבית שמש. אחת הרקטות יורטה על-ידי מערכת קלע דוד (בפעם השנייה בסבב) והשנייה על-ידי מערכת כיפת ברזל. רקטה אחת נפלה בחממה ביישוב במועצה האזורית אשכול. בכל המקרים לא דווח על נפגעים או על נזק.
ברקע לחידוש הירי הרקטי ותקיפות צה"ל ניצב המבוי הסתום במגעים להפסקת אש: גורם מדיני בישראל אמר הבוקר כי הוחלט שלא יתקיים משא ומתן כרגע – והודעה על כך נמסרה למצרים. הגורם הדגיש: "תהיה תקיפה משמעותית. זה לא קשור לירי לירושלים, זה הוחלט עוד לפני בגלל הירי לעוטף". בישראל מנסים ללחוץ על ארגון הטרור ולהבהיר לו שלא כדאי לו להמשיך בלחימה יממה נוספת, כיוון המחיר שייגבה ממנו יהיה הרבה יותר גבוה.
הג'יהאד האיסלאמי אמנם ירד בשלב זה מהדרישה להחזרת גופתו של חאדר עדנאן שמת בכלא הישראלי אחרי ששבת רעב, אבל גורם מצרי אמר לרשת BBC בערבית כי המגעים להפסקת האש "נתקלו במכשול". גורם מדיני בישראל הסביר כי אותו "מכשול" הוא הסירוב הישראלי להתחייב להפסקת הסיכולים הממוקדים, וכעת מחפשים נוסח שעליו שני הצדדים יכולים להסכים. "בשורה התחתונה, הם רוצים להגיע למצב שאין סיכולים בין הסבבים", אמר הגורם. "עובדתית, יותר מעשור לא היו סיכולים ממוקדים ללא ירי צמוד של הג'יהאד. יכול להיות שזה יסתיים בהבנות בעל פה כמו שהיה בעבר".