השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התעקש להפיל אחר הצהריים (יום רביעי) את הצעת חוק האיזוק האלקטרוני למניעת אלימות במשפחה של האופוזיציה - וגרם למבוכה גדולה בקרב חלק מחברי הקואליציה. בליכוד זועמים על התנהלותו של השר, שטען במליאה כי "נביא חוק רציני שיגן על נשים", והפצירו בו עוד לפני הדיון: "תן לנו לתמוך בזה לפחות בקריאה הטרומית".
בן גביר סירב חרף הבקשות הרבות, וחלק מחברי הליכוד שסירבו להצביע נגד, דוגמת השרה גילה גמליאל, פשוט יצאו מהמליאה ודאגו לקיזוז עם האופוזיציה. עם סיום הדיון, נמסרה, כבדרך כלל, תשובת השר. בקואליציה רצו למנות שר אחר שישיב לאופוזיציה כדי למנוע נזקים והתלהטות רוחות במליאה, אם בן גביר יהיה זה שיעלה על הדוכן, אך הוא סירב לוותר - והשיב לאופוזיציה.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ח"כיות מהאופוזיציה עם האזיקים האלקטרוניים לאחר הפלת החוק
איתמר בן גביר ח"כיות מהאופוזיציה עם האזיקים האלקטרוניים לאחר הפלת החוק
בן גביר התעקש, הקואליציה הצביעה נגד. באופוזיציה הניפו אזיקים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת; EPA)
4 צפייה בגלריה
ח"כיות מהאופוזיציה עם האזיקים האלקטרוניים לאחר הפלת החוק
ח"כיות מהאופוזיציה עם האזיקים האלקטרוניים לאחר הפלת החוק
ח"כיות מהאופוזיציה עם האזיקים האלקטרוניים לאחר הפלת החוק
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
גם הם נאלצו להצביע נגד, על אף תמיכת לוין בהצעת החוק
(צילום: EPA)
הוא טען, כשברקע קריאות "בושה" מצד חברי האופוזיציה, "אתם מנצלים רצח של אישה". הצעת החוק נפלה ברוב דחוק, ועם סיום ההצבעה זעמו חברי כנסת בליכוד - שטענו כי בן גביר מבזה אותם. "ממתי הפכנו להיות עובדים של השותפים שלנו?", תהה חבר כנסת בליכוד, "בן גביר יחליט אם נצביע ואיך נצביע? הנזק הציבורי שנגרם לליכוד מהאירוע הזה הוא גדול. לא ברור למה הנהלת הקואליציה התיישרה עם הבקשה חסרת ההיגיון שלו".
בימים האחרונים הודיעו שר המשפטים יריב לוין ושר הרווחה יעקב מרגי כי הם תומכים בהצעה שהביאה האופוזיציה, אך בן גביר התעקש שהקואליציה תצביע נגדה - ולהביא הצעה משלו. הוא טען כי הצעתו תובא אחרי הפגרה.
החוק שהציעה האופוזיציה בעצם מאפשר פיקוח באמצעות אזיק אלקטרוני במקרים שבהם ישנו סיכון מוגבר לנשים או לילדים ולמנוע מצב של איום על חייהם וצורך להכניסם למקלט כהגנה מפני הגבר התוקף. בדיון התעוררה סערה כשנציגי האופוזיציה, בין השאר חברי הכנסת גדעון סער, מרב בן ארי ונעמה לזימי, מחו בפני הקואליציה על העיכוב בהעברת החוק - שאושר בימי הממשלה הקודמת, אך לא הוחל עליו דין רציפות לאור דרישת בן גביר, שרוצה "לאזן" אותו.
4 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
חילקה את האזיקים לחברות האופוזיציה. בן ארי
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לאחר שהחוק נפל בקריאה טרומית מחו חברות הכנסת מהאופוזיציה עם אזיקים על ידיהן, תוך שצעקו "בושה" ו"נשים הן לא הפקר". את האזיקים הביאה ח"כ בן ארי וחילקה לחברות הכנסת בזמן הנאומים לפני ההצבעה. המטרה הייתה להמחיש עד כמה האזיק האלקטרוני שונה מ"אזיקים של בית סוהר".
הצעת החוק בנוסחה הקיים, שטעון אישור במליאת הכנסת, תקף למי שיש נגדו צו הגנה ויש חשש ממשי להפרתו - בין אם בשל הפרות קודמות, ובין אם בשל הערכת מסוכנות גבוהה או הרשעות קודמות בעבירות אלימות במשפחה. מטרתו לפקח שצו ההרחקה מיושם, ולמנוע הישנות מקרים שבהם גברים עם צווי הרחקה פוגעים בנשים ובילדים שמהם הם הורחקו.
כבר קרוב לעשור שהחוק הזה, שיש בכוחו להציל חיים, נדחק ונדחה בין ממשלות. הוא עבר בקריאה ראשונה בימיה האחרונים של הממשלה הקודמת, אבל בינתיים לא קודם על ידי הנוכחית. בשבוע שעבר העלה אותו שוב ח"כ סער לוועדת שרים לענייני חקיקה על ידי הצעת חוק פרטית, אך היא דחתה אותו בחצי שנה - בעקבות דרישת בן גביר למצוא מתווה אחר.
מלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר: "השר בן גביר נלחם באלימות במשפחה, תומך נחרץ באזיקים אלקטרוניים ומתכוון להציג בחודש הקרוב חוק איזוק ממשלתי, שיפגע בחלאות האדם שפוגעים בנשים אך יביא דיוק מקסימלי וימנע תלונות שווא. וגם בודק שורה של צעדים נוספים למלחמה באלימות במשפחה. חבל שיש מי שמנצלים רצח של אישה לרווח פוליטי".