אחרי אנשי מערך המבצעים, בוגרי יחידת 8200, רופאים צבאיים במילואים ויוצאי יחידת שלדג - הגיע תורם של לוחמי ולוחמות צוות אוויר. במכתב ששיגרו הבוקר (רביעי) לשר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, 110 לוחמים, בהם טייסים בכירים, איימו להפסיק את התנדבותם למילואים במידה שאחד מחוקי המהפכה המשפטית יאושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית.
"אנחנו, קבוצה של בקרים וקציני שליטה במילואים, נשים וגברים, המשרתים במטה חיל האוויר בתפקידי שליטה ותכנון - בפעילות מבצעית שגרתית, במב"מ, במבצעים מיוחדים ובזמן לחימה, נשבענו אמונים לביטחונה וקיומה של מדינת ישראל, כמדינה דמוקרטית ויהודית", הודיעו במכתב. "המשך תהליך החקיקה של הרפורמה המשפטית יפגע פגיעה אנושה באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל. לא נשרת בצבא של מדינה שאינה דמוקרטית".
2 צפייה בגלריה
חזרות למטס יום העצמאות
חזרות למטס יום העצמאות
"לא נשרת בצבא של מדינה שאינה דמוקרטית". חזרות למטס יום העצמאות, באפריל
(צילום: מוטי קמחי)
הם הוסיפו כי "עמדתנו אינה פוליטית, במשך עשרות שנים, מרבית חיינו, שירתנו בקבע ובמילואים, תחת ממשלות רבות מימין ומשמאל. תמיד ביצענו את תפקידנו מתוך תחושת שליחות, ציונות, אחריות ואהבת המדינה". לדבריהם, "כמו חברינו מיחידות נוספות, חווינו מבצעים מסוכנים ומורכבים, אך מעולם לא היינו חרדים כפי שאנו חרדים היום, לגורלנו ולגורל היקרים לנו, לעתיד המדינה והחברה.
"לא כתבנו מכתב זה בקלות דעת, היינו מעדיפים שלא להצטרך לכתוב אותו כלל. כולנו תקווה שלא נצטרך להפסיק את התנדבותנו לשרת במילואים, אך במידה שהחקיקה תעבור אנחנו נמשיך להגן על מדינת ישראל ברחובות, בכיכרות ובכל מקום שבו יתאפשר לנו".
2 צפייה בגלריה
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך אימון, ארכיון. גם שם איימו 150 אנשי מילואים שלא להתייצב
(צילום: גדי קבלו)
סא"ל (במיל') י', טייס מסוקי קרב בעברו ואחד מחותמי המכתב, סיפר בשיחה ל-ynet כי "כשהוצאנו את המכתב היו 110 חותמים, אך כל רגע עוד ועוד אנשים מצטרפים - כך שאנחנו כבר הרבה יותר מזה". הוא מבקש להבהיר כי "אנחנו לא סרבנים וכל הנושא של סרבנות חייב להיות ברור. אני כבר 20 שנה מתנדב למילואים, את חוק חובת המילואים שלי סיימתי מזמן. חיל האויר למעשה מבקש ממני הסכמה לנדב אותי למילואים".
הוא הוסיף כי "יש פה מחוייבות הדדית שאפשר להפסיק אותה בכל רגע. אין אפשרות לוגית ומעשית לקרוא למישהו כמוני סרבן. מדהים עוד יותר שאלו שצועקים סרבנות, הם אנשים שבמקרה הטוב סיימו לשרת במילואים בשנות ה-20 לחייהם או במקרה הרע לא שירתו במילואים אף פעם".
סא"ל (במיל') גיא רוזן, ממחאת המילואימניקים, אמר הבוקר לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio על איומי אי-ההתייצבות כי "אנחנו נראה את זה הולך וגובר עם כל יום שעובר. בדיוק כמו שהיה בסיבוב הקודם, יקרה גם בסיבוב הזה - אבל הרבה יותר מהר. אתם תראו שייצאו הודעות כאלה מטעם הרבה מאוד יחידות".
רוזן התייחס גם לאפשרות שיינקטו צעדים נגד אלו שלא יתייצבו, ואמר: "אני רוצה לומר את זה באופן מפורש- אין להם סיכוי נגדנו. כל ההודעות האלה שמי שלא יגיע הוא כבר לא יהיה מילואימניק, זה הכל עורבא פרח, זה פופוליסטי".
אתמול הודיע צה"ל כי מילואימניקים שלא יתייצבו בגלל חידוש חקיקת המהפכה יטופלו פיקודית. בצבא הוחלט כי יטפלו בכל מקרה של אי-התייצבות לקריאה לשירות - בין אם לגיחת כשירות או אימון או לפעילות מבצעית - כסירוב להתייצב לצו. זאת, גם אם מדובר במערכים התנדבותיים כטייסי מילואים. ענישה במקרה כזה יכולה להתחיל מאזהרה ולהגיע עד הדחה משירות מילואים, ואף ישיבה בכלא צבאי.