חיסול במתחם המגורים שנבנה כמתנה מקטאר: הפרויקט "עיר חמד" בחאן יונס שבדרום רצועת עזה עלה לכותרות הלילה (בין רביעי לחמישי) בעקבות החיסול של ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי עלי חסן ראלי, ששהה בדירתה של אחותו. עם זאת, המתחם, שכולל 3,000 יחידות דיור ונבנה רק לפני שנים ספורות, נועד בכלל לספק מגורים לעניים.
התקציב לבניית המתחם הענק נתרם על ידי השייח חמד בן חליפה אל תאני, אמיר קטאר לשעבר, לאחר ביקורו ברצועה ב-2012. הרעיון של האמיר היה פשוט - למכור דירת במחיר עלות ובפריסה לתשלומים לטובת מעוטי היכולת. האוכלוסייה שמתגוררת במתחם נחשבת לצעירה יחסית ולכזו שאינה מעורבת בפעילויות טרור.
החלק הראשון של הפרויקט נחנך ב-2016 ושנה אחר כך נחנך חלקו השני בנוכחותו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס דאז, מנהיג הארגון כיום איסמעיל הנייה. עלותו של הפרויקט, שאותו מימנה קטאר, הוא 113 מיליון דולר, והוא כלל גם בניית בתי ספר, מסגד ופארקים.
7 צפייה בגלריה
חאן יונס עזה מתחם מגורים העיר חמד
חאן יונס עזה מתחם מגורים העיר חמד
נבנתה למטרה טובה. פרויקט "העיר חמד" בחאן יונס
7 צפייה בגלריה
אמיר קטאר לשעבר, בביקורו ברצועה ב-2012
אמיר קטאר לשעבר, בביקורו ברצועה ב-2012
אמיר קטאר לשעבר, בביקורו ברצועה ב-2012
(צילום: רויטרס)
דירת המסתור, שמוקמה בלב המתחם שבו לא מתגוררים בדרך כלל מבוקשי הפלגים הפלסטיניים, הציבה את תושבי הסביבה בפני סכנה חמורה. אדם המתגורר בסמוך סיפר: "לא תיארנו לעצמנו שזה יקרה כאן. שמענו שני פיצוצים חזקים מאוד, עלינו לדירת המבוקשים וראינו שכבר כיסו את ראשיהם והם היו ללא רוח חיים". מסע ההלוויה של ראלי ואחיו מחמוד, שהיה גם כן מפקד בג'יהאד האיסלאמי וחוסל עימו, נערך בחאן יונס - והג'יהאד כבר הודיע כי ינקום את מותו של מי שבצה"ל כינו "מפקד הכוח הרקטי" של הג'יהאד ברצועה.
יחד עם האחים ראלי חוסל גם מוחמד אלג'אווד, גם הוא מפקד בג'יהאד. שלושתם שהו בדירת המסתור בזמן התקיפה שהתבצעה בפעולה משותפת של צה"ל ושב"כ. בתקיפה, כך לפי דיווחים פלסטיניים, נפצעו עשרה בני אדם נוספים.

7 צפייה בגלריה
פעילי הטרור שחוסלו הלילה בעזה
פעילי הטרור שחוסלו הלילה בעזה
שלושת המפקדים שחוסלו הלילה
7 צפייה בגלריה
הבניין שנפגע בעזה
הבניין שנפגע בעזה
הבניין שנפגע במתחם "העיר חמד"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
הלוויתם של פעילי הטרור עלי גאלי ואחיו מוחמד בחאן יונס
הלוויתם של פעילי הטרור עלי גאלי ואחיו מוחמד בחאן יונס
מסע ההלוויה של האחים ראלי בחאן יונס, היום
בהודעת צה"ל אחרי התקיפה נמסר כי ראלי, חבר המועצה הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, היה אחראי על תהליכי הכוונת וביצוע ירי רקטי לעבר שטח מדינת ישראל, "גם על המטחים האחרונים במבצע 'מגן וחץ'". דובר צה"ל אף ציין כי ראלי הכווין ולקח חלק במטחי הרקטות שכוונו לישראל במבצע שומר החומות, שהחל לפני שנתיים בדיוק, וכן במבצע עלות השחר באוגוסט האחרון.
לפי צה"ל, ראלי נחשב לדמות מרכזית בארגון ועסק בניהול השוטף שלו. לטענת הפלסטינים, כבר במבצע שומר החומות, ישראל ניסתה לחסל את ראלי, שנפצע אז באורח קשה - אך שרד את ניסיון ההתנקשות בו.
"עלי ראלי אחראי באופן ישיר לירי שבוצע בשנים האחרונות לישראל, כולל המטח אתמול", אמר דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי. "התקיפה בדירת המסתור שלו נשענה על מודיעין של אמ"ן ושב"כ, וכללה זיהוי של דירת המסתור, תכנון מורכב מבצע של חיל האוויר ופגיעה מדויקת. האירוע נשלט מהבור בקריה על-ידי הרמטכ"ל".