מדידת מהירות ממוצעת בכביש 90 בדרך לאילת, וכוונה להציב 4,000 מצלמות אכיפה בכבישים עירוניים ובין-עירוניים. אלו הם חלק מסעיפי התוכנית הלאומית החדשה להפחתת תאונות הדרכים, שאותה חשפה היום (א') שרת התחבורה מרב מיכאלי.
לדבריה התוכנית כבר אושרה, אולם ל-ynet נודע כי מדובר באישור עקרונות בלבד, וכי התוכנית המלאה טרם גובשה ואושרה סופית. נראה שההחלטה להציג את התוכנית כעת הוקדמה על מנת להפגין את פעילותו של משרד התחבורה שסופג ביקורת לנוכח שרשרת תאונות הדרכים הקטלניות בימים האחרונים והנתונים המראים כי גם השנה, לפי הקצב הנוכחי, מספר הקורבנות יחצה את רף ה-300.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה חלוקת דוחות דו"ח  משטרה משטרת תנועה
אילוס אילוסטרציה חלוקת דוחות דו"ח  משטרה משטרת תנועה
שוטר מחלק דו"ח תנועה, ארכיון. המטרה: להפחית ב-50% את מספר הנפגעים בתאונות בתוך 5 שנים
(צילום: דוברות המשטרה)
את התוכנית, שהוצגה רק בראשי פרקים, מגבש בחודשים האחרונים צוות שהקימה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), בראשו עומד יו"ר הרשות אבי נאור, מייסד עמותת אור ירוק. בצוות חברים גם גורמים במשרדי הביטחון הפנים והמשטרה, האוצר, המשפטים והפנים. מיכאלי תביא את התוכנית לאישור הממשלה בשבועות הקרובים, אך טענה היום שמדובר במהלך שנועד בעיקר להקנות לה תוקף של תוכנית לאומית, וכי התוכנית תצא באופן חלקי לדרך כבר ברבעון הבא.
התוכנית כוללת מספר נושאים: שיפור הבטיחות בערים, אכיפה, חקיקה ומערכת המשפט, טיפול בדרכים הבין-עירוניות, בחברה הערבית, בנהגים צעירים, בבטיחות הנסיעה של רכב כבד, אוטובוסים ורכבי הסעות וברכב דו גלגלי. במקביל תחולק המדינה לאשכולות – אזורים גאוגרפיים שיזכו להתאמת המהלך למצבם – ולמדדים שיבדקו את יעילות השינויים, ולפיהם יתבצעו שינויים בתוכנית.
3 צפייה בגלריה
 מרב מיכאלי
 מרב מיכאלי
השרה מרב מיכאלי. חשפה את התוכנית אף שטרם גובשה סופית
(צילום: נדב אבס )
האשכול הראשון, שטרם הוכרז, יתחיל לפעול ברבעון השלישי השנה, והתוכנית כולה מיועדת כרגע להשקה ברבעון השני בשנה הבאה – אם יאושר תקציב המדינה ל-2023. היישום של התוכנית אמור להימשך חמש שנים, עם יעד של הפחתת מספר הנפגעים ב-50%. "במצב רגיל מימון התוכנית היה כבר בתקציב המדינה שהיה נמצא כעת באישור, אבל בגלל הבחירות נתחיל באשכול אחד, על בסיס תקציבים קיימים ותוספת תקציב מהאוצר", אמרה מיכאלי.
יו"ר הרלב"ד אבי נאור, בעצמו אב שכול מתאונה דרכים לבנו רן ז"ל שנהרג כשהיה בן 20 בהתהפכות ג'יפ, אמר כי "מעבר לאובדן חיי האדם, לצער ולכאב המשפחות, תאונות הדרכים עולות למשק 15.76 מיליארד שקל. כל תאונה קטלנית למשל עולה בחישוב ההרוגים, הפצועים והנזק לכלי הרכב ולתשתית כ-46 מיליון שקל בממוצע. התוכנית נועדה להפחית את הנזק הכלכלי ל-10 מיליארד שקל, חיסכון שנתי של 6 מיליארד שקל בעלות של פחות ממיליארד שקל".
יצוין כי ישראל נמצאת כיום בפיגור גדול אחרי המתקדמות במדינות מערב אירופה מבחינת הקטל בדרכים, עם 6 הרוגים לכל מיליארד ק"מ שנוסעים כלי רכב בארץ, כפול משיעור ההרוגים באירופה.
3 צפייה בגלריה
מצלמת מהירות בכביש החוף. התוכנית תכלול מצלמות שיאפשרו לתת דוחות גם לפי מהירות ממוצעת
מצלמת מהירות בכביש החוף. התוכנית תכלול מצלמות שיאפשרו לתת דוחות גם לפי מהירות ממוצעת
מצלמת מהירות בכביש החוף. התוכנית תכלול מצלמות שיאפשרו לתת דוחות גם לפי מהירות ממוצעת
(צילום: עידו ארז)
במקביל לתוכנית האשכולות, תקדם הרלב"ד גם נושאים רוחביים כגון אכיפה, טיפול בנהגים צעירים ובבטיחות הנסיעה ברכב כבד ואוטובוסים. המשטרה והמשרד לביטחון פנים מגבשים כיום ביחד עם הרלב"ד תוכנית אכיפה חדשה, שתמשיך את תוכנית א3 הקיימת, במסגרתה הוצבו בארץ יותר מ-100 מצלמות מהירות ורמזורים: תוכנית א4 תכלול 4,000 מצלמות, שיוצבו גם בערים, ויאפשרו מדידת מהירות ממוצעת ולא רק נקודתית. המצלמות הללו מודדות את זמן הכניסה של הרכב לקטע מסוים בכביש ואת זמן היציאה מאותו קטע – לרוב כזה שבו אין עצירות – ומחשבות את המהירות הממוצעת של הרכב. אם המהירות הזו גבוהה מהמותר – בעל הרכב יקבל קנס.
בעקבות המשך התאונות הקשות בכביש הערבה (כביש 90) הוחלט להציב בו מצלמות מהירות ממוצעת, שבשלב הראשון ישמשו למחקר, עד שיקבלו מעמד משפטי להנפקת דוחות. ברלב"ד מתכננים גם לעשות שימוש במצלמות המנתחות את ההתנהלות בכביש ומזהות עבירות תנועה נוספות בעת התרחשותן. ארז קיטה, מנכ"ל הרלב"ד, אמר כי בנוסף יש כוונה לחזק את הליווי שמקבלים נהגים צעירים, להביא סימולטורים ניידים לחניוני חברות משאיות כדי להבטיח שנהגיהן יתרגלו שם נהיגה במצבי חירום, ואף לזהות חברות בעלות רמת סיכון מוגברת ולהתמקד בהן.