לאחר שהמדינה טענה כי רק מי שמוגדר "חייל" במועד המוות הוא חלל צה"ל, משפחתו של אלון לולו שמריז ז"ל פנתה היום (חמישי) לבג"ץ וביקשה להשיב על תגובת המדינה. בתגובת ההורים העותרים, אבי ודקלה, הם אמרו כי יש תקדימי עבר להכרה בחללי צה"ל גם עבור מי שלא היה בשירות סדיר או מילואים פעיל בעת מותו. "בניגוד לתגובות המדינה, קיימים שורת מקרים בהם הכירו בנסיבות שונות בחללים שמצאו מותם כ'חללי צה"ל'", כתבו.
2 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל, אלון שמריז לולו
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל, אלון שמריז לולו
אלון שמריז והשלט שנמצא במבנה בו שהה. "הצילו, 3 חטופים"
(צילום: דובר צה"ל)
נזכיר, לאחרונה עתרו לבג"ץ אבי ודקלה לולו שמריז, הוריו של אלון שנחטף לרצועת עזה ונהרג בשוגג מאש צה"ל בזמן שנמלט מהשבי יחד עם שני חטופים נוספים יותם חיים וסאמר טלאלקה, בבקשה שיוכר כחלל צה"ל. הם מבהירים כי בקשת ההכרה היא סמלית עבורם, אולם המדינה הגיבה שלא תכיר בו, בטענה בין היתר שאין לה סמכות חוקית לכך, וטענה שלא זומן למילואים בעת חטיפתו - ב-7 באוקטובר. המדינה ציינה בתגובה כי, כפי שפורסם, ועדה תבחן את ההכרה באזרחים וחטופים שהיו מעורבם בלחימה, או בסיטואציות "ייחודיות".
עורך הדין שמייצג את משפחת שמריז, רן כהן רוכברגר, השיב בתגובתו כי "המשפחה השכולה אינה יכולה להחריש למקרא הדברים שנכתבו בתגובת המדינה והיא נסערת מדרך הצגת הדברים החוטאת למציאות מכיוון שמוכרים מקרים רבים של הכרה כחיילים. תגובת המדינה לא משקפת את האופן בו נוהג צה"ל בפועל".
לגבי הטענה שלא גויס למילואים, סלע המחלוקת בין המדינה למשפחה, הם הגיבו: "לעותרים מחלוקת נוקבת עם הצגת הרקע העובדתי והטענה כי אלון לא זומן למילואים ב-7 באוקטובר. מכתבו של מפקד צוות הקרב הפלוגתי של יהלום מדבר בעד עצמו. צה"ל כלל לא ניסה לקבל את דברי מפקדו הישיר ולכן הטענה לא נכונה. בפועל רבים התייצבו מיחידתו של אלון גם אם לא זומנו בחייגן וחויילו בפועל כל חבריו ומקביליו לתפקיד - ונעשתה פנייה אליו".
2 צפייה בגלריה
יותם חיים,  סאמר טלאלקה
יותם חיים,  סאמר טלאלקה
שני החטופים שנהרגו יחד עם אלון. יותם חיים וסאמר טלאלקה

"הטענה שהדבר בידי משרד הביטחון אינה נכונה", טען עורך הדין. לאחר מכן פירטה המשפחה כי המדינה כאמור כבר הכירה בחללים כחיילים בשורת מקרים, גם שאלו לא זומנו למילואים או זומנו בהליך תקין, כולל במלחמה הנוכחית. בין היתר, הם נותנים כדוגמה את אילן רועה ז"ל, כתב קול ישראל שנהרג ב-1999 בפיגוע של חיזבאללה בדרום לבנון, בעת שסיקר והתלווה לתא"ל ארז גרשטיין ושני חיילים נוספים.
מקרה נוסף שמוזכר בתגובתם הוא זה של תמר אריאל ז"ל, נווטת הקרב, שנספתה בסופת שלגים בנפאל בחופשה ללא תשלום מצה"ל - וההכרה הייתה בה לאחר שהתברר שבאירוע ניסתה להציל חיי אחרים.
במלחמה הנוכחית נותנת משפחת שמריז דוגמאות הנוגעות לאזרחים שיצאו על דעת עצמם לדרום ללא זימון, אחד מהם אף נהרג כשניסה לחלץ פצועים והוכר כחלל לצד דוגמאות נוספות. המשפחה למעשה טוענת כי בניגוד לנטען בתגובת המדינה, "יש שיקול דעת של ראש אכ"א והרמטכ"ל בנושא", וקל בחומר במקרה של אלון שנהרג מאש צה"ל לאחר שכבר היה "חופשי" משוביו.