"המקרה של אלון זועק לשמיים": כך מבהיר יונתן, אחיו של אלון שמריז, שנחטף ב-7 באוקטובר ונורה למוות בשוגג על-ידי צה"ל בשג'אעיה, יחד עם יותם חיים וסאמר טלאלקה. בריאיון ל-ynet Live מתאר יונתן כי בקשת המשפחה לחייל את אלון בדיעבד ולהכיר בו כחלל צה"ל סורבה, וכי ההודעה על הקמת ועדה שתבחן את הנושא היא, לדבריו, ניסיון של צה"ל למסמס את הנושא ולמרוח אותו. "בצה"ל כלום לא לוקח 'כמה חודשים', זה ייקח שנים", הוא אומר.

"אני לא מבין למה צריך להקים ועדה", אומר שמריז, "אני מכיר הרבה מאוד מקרים של אזרחים שחוילו בדיעבד ב-7 באוקטובר לאחר שנרצחו, וכך הוכרו כחללי צה"ל. אני חושב שהקמה של ועדה כזו חוטאת לאמת, והיא נועדה למרוח אותנו. הניסיון הוא למסמס את הנושא. ברור לנו שיש תקדימים שהם הרבה פחות קיצוניים מהמקרה של אלון, שהוא זועק לשמיים. לא רק שאלון יצטרך לקבל הכרה כחלל צה"ל - הוא יצטרך לקבל גם איזשהו צל"ש או עיטור".
בדקתם את התקדימים? תן כמה דוגמאות. "לצערי אני מכיר כמה מקרים. דוגמה אחת היא של חבר טוב שלי, שנרצח ב-7 באוקטובר בדירה שלו. הוא לא היה חייל מילואים, והיה מהראשונים להירצח בקיבוץ. הוא חויל בדיעבד והוכר כחלל צה"ל. מקרה נוסף הוא של בחור מנחל עוז שנפגע מירי דו-צדדי, גם הוא לא היה בשירות מילואים וגם הוא חויל בדיעבד. לכן מאוד תמוה בעיניי שהמקרה של אלון סורב. כל הפלוגה שלו גויסה, והוא פשוט לא יכול היה לענות לטלפון כי מחבלי נוח'בה לקחו אותו למנהרה. אלה לא סיפורי מעשיות".
3 צפייה בגלריה
אלון שמריז
אלון שמריז
אלון שמריז בשבי
3 צפייה בגלריה
אלון שמריז
אלון שמריז
אלון שמריז
3 צפייה בגלריה
יונתן שמריז
יונתן שמריז
יונתן שמריז
(צילום: ירון ברנר)
לדברי שמריז, המשפחה לא ששה, בלשון המעטה, לצאת למאבק נגד צה"ל. "זה חורה לנו ומוזר לנו שהם מאלצים אותנו לעשות את זה, גורמים לנו להיאבק למרות שאנחנו בכלל לא רוצים בזה. הבקשה שלנו סורבה בלי שנקבל שום נימוק. אז הגשנו ערעור על ההחלטה, ולפני ארבעה ימים התקשר ראש אכ"א ואמר לו שהבקשה סורבה סופית. לא קיבלנו שום מסמך ושום הסבר, ואנחנו נתקדם עם כל הצעדים שעומדים לרשותנו ונדרוש תשובות".
ביום כזה, כשאתה מתבשר על מותם של איתי סבירסקי ויוסי שרעבי, גם הם בשבי חמאס, מה זה עושה לך? "אני מכיר מקרוב את קיבוץ בארי ואני משתתף בצער המשפחות. אמרתי בעבר, ממשלת ישראל לא שמה בראש סדר העדיפויות את החזרת החטופים. אחרי שהוחזרו הנשים והילדים, מבחינתם להחזיר עוד חטופים זה לא חובה, זה פשוט Nice to have, וככה זה נראה. זה הזוי, וכואב, וזה בלתי נתפס. אני לא מצליח להבין את האמוק הזה להמשיך ולסכן את חיי החטופים, ובעצם לבגוד בהם בפעם השנייה והשלישית. המדינה צריכה לעשות הכול כדי להחזיר את החטופים בחיים וכמה שיותר מהר, אחרי זה שיעשו מה שהם רוצים עם חמאס. בלי החזרת החטופים אין תקומה למדינה".