ועידת התחבורה תאונות הדרכים יניב יעקב, תמי איטח, אבי נאור, רוני אבן פז
(צילום: נויל האריס, משי בן עמי, טל אזולאי)

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), אבי נאור, סיפר היום (ג') בריאיון בוועידת התחבורה של ynet ושל "ידיעות אחרונות" על הקושי במאבק בתאונות הדרכים: "כשמסתכלים על התקציבים - הם הלכו והצטמצמו. אין תוכנית סדורה לטיפול בבעיה. כשאנחנו משווים את עצמנו למדינות העולם אז המדד המקובל להרוגים בתאונות הדרכים - אנחנו עם שישה הרוגים לקצת פחות למיליארד קילומטר. אצלם יש חצי מזה".
לדבריו, "יש עיכוב גדול מאוד בתהליך, בין היתר בשל החלפת הממשלה. שמנו לפתחה של הממשלה הקודמת תוכנית חומש שקראה לצמצם את שיעור ההרוגים והנפגעים במדינת ישראל במחצית, בנוסף לצמצום הנזק הכלכלי באותו שיעור. המשמעות הייתה להביא את ישראל להיות אחת מחמשת המדינות המובילות בעולם במאבק בתאונות. הממשלה אישרה, אבל מי שצריך לתקצב אותה כעת היא הממשלה החדשה. אם היא תעשה זאת, והתוכנית תאושר - יש סיכוי שישראל תהיה מהמובילות בעולם בבטיחות בדרכים".
2 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת התחבורה של קבוצת "ידיעות אחרונות"
אבי נאור, תמי איטח, רוני אבן פז ויניב יעקב בריאיון בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות"
(צילום: יריב כץ)
הנסיעה האחרונה של עמית איטח - פרק ראשון

תמי איטח, אמה של עמית איטח, שנהרגה ימים ספורים לפני יום הולדתה ה-21 בתאונת דרכים בפברואר השנה, סיפרה בריאיון: "האדם שפגע בעמית לא הזמין סיוע, הוא פשט דאג לעצמו וניסה להוריד מעליו את כל האחריות". תמי הוסיפה כי "עמית חזרה במוצ"ש מסרט לכיוון הבית עם בן זוגה וחבר נוסף בצומת יערה, כשרכב שנסע מהר ובפראות חצה קו לבן רציף ופגע בהן.
"מיד לאחר התאונה הוא יצא מהרכב עם שריטות קלות, נשאר במקום, שוחח בטלפון וחיפש מישהו שייקח אותו מהמקום לביתו. הוא כבר בעצם ניסה לסדר שאחיו יקח על עצמו את האחריות על התאונה, בדקות הקריטיות שלאחריה. הוא פשוט נעלם לחודש ימים. זאת פשוט הפקרות".
"עמית ילדה מדהימה, חייכנית, אהבה את החיים ונולדה בשביל לחיות אותם", סיפרה תמי. "ההתמודדות שלנו לאחר מותה היא מול מערכת המשפט", אמרה תמי. "אנחנו, נפגעי העבירה, צריכים להיות עם היד על ההדק, וכל הזמן לחשוב איפה לא עושים מספיק. הפרקליטות לא נלחמה מספיק בשביל עמית. היא הרימה ידיים. אנחנו יושבים פה כי הוא לקח את החיים של הבת שלי".
2 צפייה בגלריה
דולב אבן פז
דולב אבן פז
"אפשר למנוע את התופעה של נהיגה לוקה בחסר". דולב אבן פז ז"ל
גם רוני אבן פז הצטרף למשפחת השכול של תאונות הדרכים, כשאיבד את בנו דולב לפני כשנה וחצי, כשנהרג בעת שהתנגש עם האופנוע שלו ברכב. "יש המון דברים שאפשר היה לעשות ולטפל בהם בכדי למנוע ולמזער בהרבה את התופעה הזאת של תרבות נהיגה לוקה בחסר", אמר היום בריאיון. "במקרה שלי אין אשם מלבד הילד שלי שנהרג, אבל יש מקרים שבהם ישנם אשמים שאמורים להיות מטופלים, ואין תחושה שנעשה עם זה משהו. כשאין חשש מענישה - כל אחד יכול להתפרע בתחושה שלא יקרה לו כלום. זה לא קיים באף תחום אחר".
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל "אור ירוק", סבור כי נושא המאבק בתאונות הדרכים לא בוער בחברי הכנסת ובחברי הממשלה הנכנסת: "לא ראיתי אף אחד שבא ואמר 'אני רוצה להיות שר שמוביל את תיק התחבורה, כדי להילחם בתאונות הדרכים'. אם הממשלה תחליט לתקצב ולדאוג לנושא הזה, לא נשב בפורום הזה בוועידה הבאה. הציבו יעד שנותן משימה לאומית לרדת בתאונות הדרכים, אך כל עוד לא יתנו לכך תקציבים, לא נראה את התוכניות האלה מתרוממות. הציבור הכי חושש מתאונות הדרכים, לא פחות מהמצב הביטחוני או הכלכלי".