נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע היום (רביעי) שארצו משעה את השיחות עם יוון, שעוסקות במחלוקות בין המדינות - בראשן המתיחות בים התיכון. ההחלטה של טורקיה נובעת בין השאר מעימות של ארדואן עם ראש ממשלת יוון, ומטענותיה של טורקיה שיוון חודרת למרחב האווירי שלה.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת יוון ונשיא טורקיה, שהודיע היום על פרישה מהשיחות
ראש ממשלת יוון ונשיא טורקיה, שהודיע היום על פרישה מהשיחות
ראש ממשלת יוון ונשיא טורקיה, שהודיע היום על פרישה מהשיחות
(צילום: AFP, רויטרס)
בשנה שעברה, אחרי הפסקה של חמש שנים, חידשו שתי המדינות החברות בנאט"ו את המגעים ודנו בכמה סוגיות בוערות. לשתיים יש סכסוך ממושך סביב אזור במזרח הים התיכון, ששתיהן טוענות לזכויות על משאבי הגז והנפט בו. סוגייה נוספת היא מחלוקת טריטוריאלית על איים בים האגאי.
בשיחות לא נרשמה התקדמות של ממש, ושני הצדדים החליפו פעמים רבות עקיצות זה עם זה. למרות שלא הייתה פריצת דרך, השיחות הראו שהמדינות מוכנות שהצד השני ישמיע את קולו ואת תלונותיו - כדי לא להגביר את המתיחות הצבאית, כפי שקרה בים התיכון ב-2020.
בקיץ 2020 שלחו שתי המדינות ספינות מלחמה למזרח הים התיכון. טורקיה שלחה את אוניית הסקר Oruc Reis - מלווה בספינות מלחמה - לאזור שיוון טוענת ששוכן במדף היבשתי שלה. טורקיה התעקשה שיש לה זכות מלאה לערוך חיפושים שם. האזור שוכן מדרום לאנטליה וממערב לקפריסין.
5 צפייה בגלריה
יוון ספינות קרב ב תמרון צבאי מפגן כוח מול טורקיה ב הים התיכון 25 אוגוסט 2020
יוון ספינות קרב ב תמרון צבאי מפגן כוח מול טורקיה ב הים התיכון 25 אוגוסט 2020
אוגוסט 2020: ספינות קרב יווניות במפגן כוח בים התיכון
(צילום: AFP)
היום הודיע ארדואן שטורקיה פורשת מהגוף המשותף שהוקם לצורך המגעים, "המועצה האסטרטגית הבכירה". בנאום באנקרה בפני מחוקקים ממפלגת השלטון אמר ארדואן שטורקיה מעוניינת לבסס מדיניות חוץ "בעלת אופי חזק", והשמיע כמה מסרים לשכנים ביוון.
"אתם ממשיכים להופיע עם המטוסים שלכם", אמר ארדואן, כשהתייחס לטענה שמטוסים יוונים חודרים למרחב האווירי של ארצו - כשהם טסים מעל איים בים האגאי (איים שנמצאים במחלוקת). "מה אתם עושים? תתעשתו על עצמכם. אתם לא מפיקים לקחים מההיסטוריה?", שאל את היוונים. בשבועות האחרונים טענו גם באתונה שמטוסים טורקיים חדרו למרחב האווירי של יוון.
5 צפייה בגלריה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר Oruc Reis
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר Oruc Reis
אוניית הסקר הטורקית שנשלחה לחפש גז - בליווי ספינות קרב
(צילום: EPA)
ארדואן הודיע על הפסקת השיחות עם אתונה אחרי שבשבוע שעבר הוא תקף את ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, שביקר בארה"ב. ארדואן האשים את מיצוטאקיס בניסיון למנוע מטורקיה לרכוש מטוסי F-16, והצהיר שראש הממשלה היווני "כבר לא קיים" מבחינתו.
אתמול, אחרי פסגה של האיחוד האירופי, אמר ראש ממשלת יוון שהוא עדכן את עמיתיו בבריסל על "התוקפנות" של טורקיה ועל "פרובוקציות שביוון ובאיחוד האירופי לא יכולים לסבול". מיצוטאקיס אמר לכתבים בבריסל: "אני לא אהיה מעורב במשחק של העלבות אישיות".
לאור המתיחות הגוברת קרא הערב קנצלר גרמניה אולף שולץ לטורקיה לגלות איפוק כלפי יוון. דוברו של הקנצלר אמר בברלין: "הקנצלר מאמין שבמצב הנוכחי הכרחי שכל חברות נאט"ו יישארו ביחד, ויימנעו מפרובוקציות בינן לבין עצמן. חדירה למרחב האווירי של יוון, וטיסה מעל איים יווניים – זה לא בסדר", אמר הדובר. הוא הוסיף שהצעד מנוגד לרוח של ברית נאט"ו. משרד החוץ הטורקי גינה את דבריו של שולץ, ואמר שאנקרה תמשיך להגן על ריבונותה מפני חדירות יווניות למרחב האווירי שלה.