כלי תקשורת ערביים מדווחים אחר הצהריים (יום ה') על תקיפת כטב"ם שבה הופצץ רכב בעיירה א-נבטייה בדרום לבנון. לפי הדיווחים הראשוניים בתקיפה חוסל "מפקד אזור" בחיזבאללה, פעיל בשם עבאד א-דבס, המוכר גם בכינוי חאג' עבדאללה. לפי דיווח בערוץ הסעודי "אל-חדת'", ישנו "מידע מודיעיני" ולפיו א-דבס השתתף בבניית מערך ההגנה האווירית האיראנית בסוריה. צפו בתיעוד מרגעי התקיפה באמצע רחוב, ומהרכב הבוער אחר כך:


ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דיווחו כי בתקיפה נהרגו שני אנשי חיזבאללה, בעוד ברשת "אל-ג'זירה" דיווחו רק על הרוג אחד ופצוע נוסף. עם זאת, בהמשך דיווח העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי לא היו הרוגים בתקיפה, כך שאין אישור רשמי לכך שאכן נהרג פעיל חיזבאללה בהפצצה. חיזבאללה עצמו טרם התייחס לדיווחים, ולא הודיע עד כה על מות פעיל שלו היום.
הדיווחים על התקיפה בדרום לבנון מגיעים על רקע חילופי האש שנמשכו היום, אחרי שגם אתמול נרשם יום קרב בגבול הצפוני. ממש במקביל לדיווחים על החיסול דווח גם על תקיפות ישראליות חדשות בכפר כילא ועיירות אחרות בדרום לבנון, וחיזבאללה מצדו טען כי ביצע שתי מתקפות נוספות בגבול, בסביבות השעה 16:00, בהן אחת שבה לטענתו שיגר שני טילי בורקאן לעבר מוצב. לאורך היום קיבל ארגון הטרור אחריות על שבע מתקפות בגבול.
7 צפייה בגלריה
תקיפה אוירית באמצעות כטב"מ של רכב במרכז העיירה א-נבטיה בדרום לבנון
תקיפה אוירית באמצעות כטב"מ של רכב במרכז העיירה א-נבטיה בדרום לבנון
שרידי הרכב שהופצץ בא-נבטייה שבדרום לבנון, היום
בשעות אחר הצהריים גם הופעלו אזעקות מחשש לירי רקטות או טילים בגליל המערבי. אזעקות נרשמו גם באזור אצבע הגליל, ונפילות בשטחים פתוחים זוהו באזור שניר ושאר ישוב. מעט אחר כך הופעלו גם התרעות על חשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון – וכיפת ברזל יירטה כטב"ם של חיזבאללה שחדר מלבנון. צה"ל הודיע במקביל כי תקף שורת מטרות בדרום לבנון, אחרי שבבוקר חיזבאללה ירה לעבר קריית שמונה – הארגון טען כי כיוון לעבר "מחנה גיבור" בעיר – ומהשיגור נפצע באורח בינוני נגד בצה"ל ושני לוחמי מילואים נוספים נפצעו באורח קל.
בהודעת צה"ל מהצהריים נמסר כי הצבא תקף בירי ארטילרי את האזור בדרום לבנון שממנו זוהה שיגור לעבר אזור קריית שמונה בבוקר. בנוסף, נמסר כי מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים ששימשו את חיזבאללה באזורי כפר כילא וטיר חרפא שבדרום לבנון. דובר צה"ל מסר כי היום זוהו גם כמה שיגורים מלבנון לעבר מטולה והחרמון. במטולה הייתה פגיעה ישירה בבית, ללא נפגעים. גם במקרה הזה בוצע ירי ארטילרי לעבר מקורות השיגור.
בשעות הערב הודיע צה"ל על תקיפות נוספות שביצע, ומסר כי מטוסי קרב תקפו היום שורת מטרות של חיזבאללה, בהן משאית עם אמצעי לחימה, תשתית טרור ומבנה צבאי של ארגון הטרור באזורי אל–חיאם, נבטיה וכפר חמם.

7 צפייה בגלריה
יירוט כטב"ם מעל עמק החולה
יירוט כטב"ם מעל עמק החולה
תיעוד מיירוט הכטב"ם של חיזבאללה שחדר מלבנון
(צילום: שי קרוננבלום)
במקביל, בישראל מממשיכים לאותת כל העת על מוכנות צבאית לקראת אפשרות של הסלמה בצפון – כשברקע האיום לצאת למבצע נרחב מול חיזבאללה, אם לא יושג הסדר מדיני שיאפשר את הרחקתו מהגבול והשבת הביטחון לרבבות התושבים שמפונים מבתיהם ליד הגבול כבר יותר מארבעה חודשים.

האיום של מפקד חיל האוויר, והחטיבה שיצאה מעזה - ועברה לצפון

בערב פרסם צה"ל דברים שאמר מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, במהלך כנס מבצעי שנערך השבוע בבסיס פלמחים, ובו שיגר מסר מאיים לחיזבאללה: "עשרות כלי טיס פועלים עכשיו בשמי דרום לבנון, וברגע שתינתן פקודה - העשרות יהפכו למאות שמבצעים את המשימות תוך דקות מההזנקה", אמר בר. לדבריו, "בתרחיש של מלחמה בלבנון - זה נשאל והיו פה התייחסויות לדבר הזה - אני רוצה להגיד לכם את הדבר הבא: המילה 'תקיפה' לא מבטאת את מה שיקרה בפועל. יהיו מהלומות מסיביות ומשמעותיות, מאות מטרות יותקפו במקביל, גם בעומק המדינה, צור, צידון, ביירות ובקאע".

בר ציין כי בניגוד לעבר, כיום "אנחנו טסים חופשי מעל שמי לבנון. השמדנו יכולות רבות שהיו אמורות להפוך את שמי לבנון למרחב חסום. לא טסנו שם מעל 2018 ובזכות הפעילות שלנו, המציאות הזאת היא כבר נחלת העבר, ואני מתכוון שאנחנו נשמר אותה ונמשיך לפעול היכן שיידרש ברחבי המזרח התיכון. זה כל כך משמעותי, זה כל כך עמוק, שניתן את כל המשאבים והמאמץ לשמר את חופש הפעולה הזה. חיזבאללה החליט להיכנס ללחימה עם מדינת ישראל, הוא ימשיך לשלם על זה באובדן המערכים שלו".
מוקדם יותר הודיע צה"ל כי מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, ביקר באימון שקיימה חטיבה 188 בצפון – לאחר שיצאה מרצועת עזה אחרי לחימה עצימה וממושכת. גורדין אמר ללוחמים: "אתם מצטרפים בימים אלו למשימת ההגנה וההתקפה בגבול הצפון. אנחנו אחרי ארבעה חודשי לחימה – ולא מורידים את הרגל מהגז".
"אני רואה מולי לוחמים מיומנים ונחושים, שהביאו להישגים מרשימים בשדה הקרב בעזה. עכשיו אנחנו נערכים לתרגם את הניסיון והיכולות שלכם, במידת הצורך, לשדה קרב אחר, כאן בצפון. אין תחליף לניסיון המבצעי שצברתם בחודשים האחרונים, הוא מכפיל כוח משמעותי", הוסיף.

7 צפייה בגלריה
ביקור מפקד פיקוד צפון, אלוף אורי גורדין באימון לקראת לחימה בצפון
ביקור מפקד פיקוד צפון, אלוף אורי גורדין באימון לקראת לחימה בצפון
תמונות מהתרגיל של חטיבה 188 שפרסם צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
אוגדה 36, אוגדת ההתקפה של פיקוד הצפון, סיימה לפי צה"ל פרק לחימה עצים ברצועת עזה, וכעת מעמיקה את מוכנותה לתכניות המבצעיות מול האויב הצפוני - בהגנה ובהתקפה. כחלק מתהליך הגברת המוכנות בגבול הצפוני, חטיבה 188 החלה השבוע בסדרת אימונים אינטנסיביים לחיזוק הכשירות והמוכנות של לוחמי החטיבה.
"האימון רב-חילי ומשלב כוחות שריון, חי״ר, הנדסה ותותחנים המתרגלים פעילות מול אויב צפוני, לאחר התמרון ברצועת עזה", נמסר. "הכוחות המאמנים מטמיעים את הפקת הלקחים מהלחימה בעזה ומבצעים התאמות ללחימה בצפון, לרבות אתגרי הקרקע והאויב השונים". מפקד חטיבה 188, אלוף-משנה אור וולז׳ינסקי, אמר כי לוחמיה "צברו ניסיון רב במלחמה בדרום, ונחושים להביא ניסיון זה גם פה לצפון - תוך הפגנת נחישות ומקצועיות. אנחנו נהיה מוכנים לכל דבר שנידרש אליו".

מאמצי ההסדרה המדינית: זה המתווה שהציע שליח ביידן

כחלק מהמאמץ להשיג פתרון מדיני, בישראל ביקר בתחילת השבוע שליחו של הנשיא ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, והוא הציג את עיקרי ההסדר שהוא מקווה לקדם - כשברקע משא ומתן בין ארה"ב וצרפת לשלטון בביירות (וחיזבאללה בתוכו). ההסדר המוצע כולל שני שלבים: בשלב הראשון ייפסקו מעשי העוינות מצד חיזבאללה והוא ייסוג צפונה, בין 8 ל-10 ק"מ מהגבול, התושבים הישראלים יחזרו לבתיהם ותהיה פריסה רחבה של צבא לבנון ויוניפי"ל לשמירה על היציבות בדרום לבנון ולאורך הגבול. בשלב השני – ייפתח משא ומתן לקביעת הגבול היבשתי (כולל דיון על 13 נקודות המחלוקת בין המדינות), ובמקביל ארה"ב והקהילה הבינלאומית יבחנו מתן "גזרים כלכליים" ללבנונים.
7 צפייה בגלריה
גלנט, נסראללה והתקיפות הישראליות בדרום לבנון. יימצא הסדר מדיני?
גלנט, נסראללה והתקיפות הישראליות בדרום לבנון. יימצא הסדר מדיני?
גלנט, נסראללה והתקיפות הישראליות בדרום לבנון. יימצא הסדר מדיני?
(צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
7 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של ביידן לאזור
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
הוכשטיין קיבל אור ירוק להסדר שלו מלבנון - אך לא ברור אם ההסדר מוסכם על חיזבאללה. בביקור הבהיר שר הביטחון יואב גלנט להוכשטיין כי ישראל מחויבת לשיפור המצב הביטחוני במרחב הצפון, הכולל את החזרת תושבי הצפון לביתם לאחר הסרה של איום הפשיטה והירי הישיר משטח לבנון. "אנו מעדיפים תהליך הסדרי על פני מלחמה, תוך התנאי הפשוט – חיזבאללה לא יוכל לאיים באמצעות פשיטות או ירי. אם לא יצלח המהלך המדיני, לא נהסס להפעיל כוח צבאי כדי להשיב את התושבים לבתיהם", אמר גלנט במסיבת העיתונאים שערך ביום שני האחרון.
פורסם לראשונה: 18:38, 08.02.24