חבר הכנסת בני בגין מתקווה חדשה התייחס הבוקר (יום חמישי) בריאיון לאולפן ynet למשבר בקואליציה ולדיווחים על המגעים שמנהל חבר הכנסת ניר אורבך עם הליכוד. "קראתי על השמועות, אני לא רוצה להתעסק בהודעות פוליטיות ובמכונת הכזב שקרויה הליכוד שמפיצה אותם כל הזמן", אמר. "הליכוד הידרדר למצב שהפך את עצמו למפעל לזיהום אוויר. זה מה שקורה שם. אין תוצאה חיובית מהמפעל הזה".
לדברי בגין, "אני מציע להניח את זה בצד. תראו את התרומות של גדעון סער - 30 שנה לא הובא חוק יסוד לכנסת, והוא הניח על שולחנה הצעת חוק יסוד זכויות המשפט הפלילי. זו התפתחות חשובה מאוד, הוא מדבר על פיתוח בתי משפט קהילתיים".
אבל צריך ממשלה מתפקדת, אחרת שום דבר לא מאושר. "אבל עובר, זולת חוקים אחדים שיש בהם בעיה. אני חושב שזו תופעה חסרת אחריות שהליכוד לא תומך ומתנגד להמשך החיים התקינים של חצי מיליון תושבים יהודים בשומרון, בבנימין וביהודה, ותוקע מקלות בגלגלי המרכבה הזו. אני מזכיר, החוק הזה חוקק ב-1967 למען החיים הסדירים שם, עוד לפני שהיה מתיישב אחד".
2 צפייה בגלריה
בני בגין
בני בגין
"זו תופעה חסרת אחריות שהליכוד לא תומך ומתנגד להמשך החיים התקינים של חצי מיליון תושבים". בגין
(צילום: הדר יואביאן)
למרות המשבר, בגין אופטימי באשר להמשך קיום הקואליציה, אך מתח ביקורת על חברי הכנסת שהפרו את המשמעת הקואליציונית. "אנחנו בתקווה חדשה הסיעה הפשוטה ביותר במובן הזה, היציבה ביותר, ששומרת בקפדנות על המשמעת הקואליציונית", אמר.
על רקע טענתו של סער שלפיה אם חוק יו"ש לא יעבור, "הקואליציה לא רוצה להתקיים", הדגיש בגין: "סער רוצה לייצב את הממשלה, להציב בפניה מראה שאומרת 'חברים, כך קשה מאוד להמשיך'. אולי יתברר במשך הזה שזה גם בלתי אפשרי. הכוונה היא לייצב ולאסוף את השורות. יש מתחים בין מפלגות הימין למפלגות השמאל מטבע הדברים, אבל הניסיון הוא לדאוג לאזרחי ישראל. צריך לעשות את מה שניתן וצריך, ונעשה כל הזמן, כמו העברת תקציב חד-שנתי".
2 צפייה בגלריה
ניר אורבך ביציאה מישיבת סיעת ימינה
ניר אורבך ביציאה מישיבת סיעת ימינה
ח"כ אורבך
(צילום: יאיר שגיא)
אמש דווח כי ח"כ אורבך מנהל כאמור מגעים עם הליכוד שמטרתם להביא לסיום כהונתה של הממשלה הנוכחית. גורמים פוליטיים אמרו אמש ל-ynet כי לאחר השבוע האחרון, שבו נרשם שיא באירועים השליליים מול אורבך שהתפרץ על ח"כ גנאים מרע"מ במליאה בצעקות "הניסוי איתכם נכשל", חבר הכנסת מימינה עדיין נאמן לקואליציה, אך לא מאמין שאפשר יהיה להחזיק אותה בהרכב הנוכחי. לפי הגורמים, המקורב לראש הממשלה נפתלי בנט אף העביר מסרים בנושא בימים האחרונים לאנשי ימינה.
יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו מציע לאורבך שריון מלא אם הוא מגיע לבדו ללא איילת שקד, ובמקביל תפקיד בתשלום (במקרה של הפרשה) של ראש מטה הציונות הדתית בליכוד, וראש מטה הבחירות של הציונות הדתית בליכוד. ח"כ יריב לוין מהליכוד מנהל את המגעים מול צוות המשא ומתן של ח"כ אורבך שנמצא בדילמה אם לנטוש את שקד. לפי ההערכות, יש זמן למשא ומתן עד לשבוע הבא.
פעילים בליכוד ששוחחו עם אורבך באחרונה קיבלו את הרושם שהוא איבד את הסבלנות כלפי הממשלה, אף שהוא הולך עם בנט ושקד כבר שנים ארוכות ואף מונה לתפקיד מנכ"ל המפלגה בעבר. הכניסה לקואליציה הייתה קשה לאורבך מלכתחילה, אך הוא החליט להישאר נאמן לברית הפוליטית שלו. עם זאת, כעת נראה שבכוונתו לפרק את השותפות עם ראש הממשלה ושרת הפנים. אורבך סירב להגיב על הדברים.