איש העסקים אילן שילוח ומנהל לשכת רה"מ לשעבר אייל חיימובסקי העידו היום (שלישי) בתיק 1000 (פרשת המתנות) בבית המשפט המחוזי בירושלים. במהלך עדותו של שילוח ניסה סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד עמית חדד, לשאול אותו שאלה הנוגעת לתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה), אך נבלם על ידי השופטים, שקיבלו את התנגדות הפרקליטות כי על מנת לשאול שאלות שאינן קשורות לתיק הנוכחי, יש לעשות זאת בצורה מסודרת. בסוף הדיון, לאחר שעזב הרכב השופטים את האולם, הצהיר חדד בפני עו"ד אלון גילדין מהפרקליטות כי בכוונתו לשאול כעת כל עד שיעלה על דוכן העדים גם שאלות הנוגעות לתיק 4000.

בחקירתו הנגדית של שילוח, שהחזיק בעבר במניות בערוץ 10, הסנגור חדד טען כי הוא מחזיק בעמדה עוינת כלפי נתניהו. שילוח ענה כי הוא לא נמנה עם המחנה הפוליטי של נתניהו. בהמשך הציג עו"ד חדד כמה ציוצים שפרסם שילוח בחשבון הטוויטר שלו, שבהם ביטויים קשים נגד נתניהו. שילוח הבהיר כי "התנגדתי לזה שיסגרו ערוצים של תקשורת חופשית במדינת ישראל, בהם גם סגירת ערוץ 10. המניע למה שכתבתי היה לשמור על חופש הביטוי בישראל".
עו"ד חדד: "אתה יודע שערוץ 10 ביקש הקלות גם ב-2012". שילוח: "כן". עו"ד חדד: "אתה יודע שגם אז נתניהו התנגד?". שילוח: "כן". עו"ד חדד: "ואתה מצייץ שוב ומביע עמדה ברורה שנתניהו פועל לסגור את ערוץ 10. אתה מייחס לו את סגירת הערוץ, אתה יודע שווינשטיין בא לערוץ 10. ממי אתה יודע את זה?". שילוח: "ממנכ"ל ערוץ 10". עו"ד חדד: "בסוף 2014 אתה מתמודד על רכישת ערוץ 10. נחתם בינך ובין מימן מסמך הבנות. בשלב מסוים אתה מספר שזאביק פלדמן, המקורב של מילצ'ן, כעס על זה שמילצ'ן לא מעורב בעסקה שכזאת".
2 צפייה בגלריה
אלון גילדין וישראל וולנרמן
אלון גילדין וישראל וולנרמן
עו"ד אלון גילדין מהפרקליטות וסנגור נתניהו ישראל וולנרמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאחר השאלות הנוגעות לערוץ 10 שאל חדד שאלה שאינה קשורה לתיק 1000: "אתה זוכר שפרסמת ציוץ על 'פוטש בקריה' בנוגע לפרשת הרפז?". שילוח השיב, "מה זה קשור?", וחדד המשיך: "אתה זוכר שהיו פרסומים אנונימיים ובעקבותיהם הוגשה תביעת דיבה?". שילוח השיב בחיוב, וחדד שאל: "אתה פנית למר אילן ישועה (מנכ"ל ווואלה דאז) בבקשה שהידיעה תהיה בכותרת הראשית בוואלה". שילוח ענה כי הוא "לא זוכר שהיה לי קשר כזה עם ישועה", ובנקודה זו התערב עו"ד גילדין מהפרקליטות.
גילדין התנגד וציין שהשאלה לא נוגעת לתיק הנדון בדיון, וחדד טען כי "אני רוצה לשאול את השאלה הזאת ביחס למהימנות העד, אני רוצה לראות אם זה נכון או לא נכון". לאחר דין ודברים השופטים קבעו כאמור כי לא יאפשרו לעו"ד חדד לשאול את השאלה. חדד טען כי גם התביעה עצמה מתייחסת לכל שלושת תיקי נתניהו, 1000, 2000 ו-4000, כתיק אחד, ולכן הוא אינו מבין את ההתנגדות.
השופטת רבקה פרידמן פלדמן השיבה לעו"ד חדד כי ישנה דרך מסודרת לשאול שאלות בתיק אחר, וסירבה לאפשר לו לשאול את השאלה. חדד אמר כי הוא מקבל את החלטת השופטים, אבל אז שאל את שילוח שאלה דומה: "אילן, אתה פונה לאנשי תקשורת?". בנקודה זו השופטת פרידמן פלדמן עצרה את חדד פעם נוספת, ומתחה ביקורת על התנהלותו: "אדוני עושה עכשיו מה שהחלטנו לא לאשר. אם אין לאדוני עוד שאלות אז הדיון הסתיים". חדד ענה שאין לו עוד שאלות והשופט קבעה: "סיימנו את הדיון".
כאמור, בתום הדיון ולאחר שהרכב השופטים יצא מן האולם, דיבר חדד עם עו"ד גילדין מהפרקליטות ואמר לו שבכל דיון כעת בכוונתו לשאול גם שאלות על תיק 4000. דבריו של חדד מגיעים לאחר שאתמול הודיע סנגורו של נתניהו בתיק 4000, עו"ד בעז בן צור, כי ברצונו להשתחרר מייצוגו בתיק מסיבות אישיות.
2 צפייה בגלריה
אייל חיימובסקי
אייל חיימובסקי
מנהל לשכת רה"מ לשעבר אייל חיימובסקי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עמית חדד וישראל וולנרמןעו"ד עמית חדדצילום: אלכס קולומויסקי
עו"ד ישראל וולנרמן עו"ד ישראל וולנרמן צילום: עמית שאבי
חיימובסקי, שהעיד ראשון הבוקר, אמר בחקירה הראשית שנוהלה על ידי עו"ד טפת מויאל-רוטשילד מפרקליטות מיסוי וכלכלה כי היה מודע לפניות של איש העסקים ארנון מילצ'ן לנתניהו, בבקשה להסדיר את הוויזה שלו לארה"ב. לפי כתב האישום, נתניהו פעל להסדיר את הוויזה של מילצ'ן כחלק מההטבות שנתן לאיש העסקים, שסיפק לו שמפניות וסיגרים. חיימובסקי העיד כי "היו יותר מ-10 או 20 שיחות כאלה של מילצ'ן לנתניהו", וציין כי נתניהו נהג לחזור אל מילצ'ן במהירות, ולעיתים אף "לאחר שיחות עם ג'ון קרי" - מזכיר המדינה האמריקני דאז.
אלון גילדין עו"ד אלון גילדין צילום: אלכס קולומויסקי
עוד העיד חיימובסקי כי בלשכת ראש הממשלה עמד ריח של סיגרים, וכי נתניהו ביקש ממנו כמה פעמים לרכוש עבורו סיגרים. עם זאת, בחקירה הנגדית, שאותה ניהל עו"ד עמית חדד, חיימובסקי אמר כי נתניהו לא מעשן סיגרים על בסיס יומי, אלא על בסיס שבועי. חיימובסקי הוסיף בחקירה הנגדית כי משרד ראש הממשלה הוא "הכי צנוע והכי ג'יפה מבחינת תנאים. לא משפצים כי מחר יש לי כותרת בעיתון".
חיימובסקי הוסיף כי "כל ההרגשה בחקירה היתה לא נעימה", ואף השיב בחיוב לשאלתו של חדד כי "אתה אומר שעושים (לנתניהו) עוול נוראי. שהוא איש שרק עובד מסביב לשעון כל הזמן, שהוא לא נהנתן". חיימבוסקי ענה, "אמת", והוסיף כי "לבן אדם אין זמן בכלל להינות מדברים חוץ מקריאת ספרים".