פרופ' ג'יהאד אל-סאנע, מחלוצי ההייטק בחברה הערבית בכלל ובמגזר הבדואי בפרט, התייחס הבוקר (יום א') לקליעים שפגעו בביתו במסגרת קרב יריות בין חמושים ביישוב לקיה בנגב. "אם היו אנשים בבית, זה בהחלט היה מסתיים באסון", אמר פרופ' אל-סאנע בריאיון לאולפן ynet.
הירי התועה התרחש בלילה שבין שישי לשבת. חילופי האש בין הצדדים המסוכסכים, שתועדו על ידי תושבים, נמשכו רגעים ארוכים באין מפריע. בזמן הירי, הפרופסור מאוניברסיטת בן גוריון ובני משפחתו לא היו בבית - והנזק התגלה רק עם שובם.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מאירוע ירי ביישוב לקיה בנגב
תיעוד מאירוע ירי ביישוב לקיה בנגב
סימני הקליעים שחדרו לביתו של פרופ' אל-סאנע
"הקליעים נכנסו לחדר השינה ועברו דרך הדלת של החדר במסרון", אמר פרופ' אל-סאנע. "אני לא האישיו וגם הבית שלי הוא לא האישיו, אלא תופעת הירי שקיימת ביישובים ערביים כמעט על בסיס יומי בכל לילה, זה דבר שחייב להיחשף. מי שאחרי על הפסקת הירי ביישובים האלה זה לא אני ולא אתה, יש כתובת אחת - המשרד לביטחון הפנים והמשטרה, הם אחראים על הפסקת הירי.
"הבעיה יותר חמורה, הביטחון האישי של האזרח זה דבר הכרחי לקיום חברה מתקדמת שיכולה ליזום, לייצר ולתרום לאנושות. זה צעד אחד מכל השרשרת ולא רק זה, אין זבנג וגמרנו. יש הזנחה של קרוב ל-70 שנה בהרבה תחומים, אם זה בחינוך פורמלי, לא פורמלי, תלמידים שנושרים מבית הספר והולכים לעבריינות. אנחנו צריכים לתת מענה מקצועי על ידי הקמת ועדה מקצועית שתיתן פתרון".

"יש למשטרה את היכולת והידע"

פרופ' אל-סאנע אמר עוד: "קודם כל צריך להפסיק את הירי, וזה תפקידה של המשטרה. אני לא מקבל את התירוץ של 'המשטרה לא מסוגלת'. זה כל כך פשוט, אם המשטרה מסוגלת לסכל ירי בגדה או בסוריה, אז לישראל יש את הכוח לשים את היד על הנשקים האלה. אני לא מוותר, אני אופטימי ללא תקנה, אנחנו עובדים במישור של היישובים אבל במישור של המשטרה אנשים מוותרים.
"הייתה לי שיחה הבוקר עם אחד החברים, אמרתי לו שצריך לערב את המשטרה. הוא ענה לי 'הצחקת אותי, אל תצפה לפתרונות מהמשטרה'. אני מאמין ורוצה לצפות שתפקיד המשטרה לביטחון של האזרחים זה לא התפקיד של אף אחד אחר. צריך לספק לה את הכלים, יש לה את היכולת והידע, היא צריכה פשוט מאוד לנצל אותם אם היא רוצה".
- מה היו התגובות כשחזרתם הביתה? "מחריד, מזל באמת שלא היינו בבית. לא מדובר כאן באקדח, זו לא הייתה ירייה אחת, זה נראה כמו נשק צה"לי שהגיע לידיים של עבריינים. זה סוג קליע שמתפוצץ כשהוא פוגע, אז היו הרבה פגיעות בתוך הבית".