3 צפייה בגלריה
תא"ל יובל שמעוני
תא"ל יובל שמעוני
"לא בדק כיצד הובאה אליו הטחינה ולא נקט צעדים למניעת פעולות מעין אלה". שמעוני
(צילום: דובר צה"ל)
שר הביטחון בני גנץ יביא לאישור הממשלה את מינוי תא"ל (במיל') יובל שמעוני לתפקיד הממונה על הביטחון במערכת הביטחון. זאת, למרות שננזף במסגרת פרשה בה הוברחה עבורו טחינה מהשטחים, בעודו קצין המודיעין הראשי.
שמעוני, שיחליף את גיל בן עמי, יהיה אמון על תעשיית הנשק בישראל, כולל חברות שמפתחות מערכות נשק והגנה, הקריה למחקר גרעיני, המכון הביולוגי ויחידות נוספות בצה"ל.
במסגרת הפרשה, קצין ותיק, מפעיל סוכנים ביחידה המסווגת 504, התבקש על ידי הפיקוד הבכיר ביחידה לשלוח סוכן בכיר כדי לקנות בכפר בשטחים צנצנות של טחינה מתוצרת עצמית. המפקדים ביחידה הסודית טענו כי הרכישה התבצעה "על הדרך", במסגרת מבצע קיים, אולם מפעיל הסוכנים התעקש ואמר כי הפקודה הייתה להוציא את המבצע הזה לדרך במטרה אחת - להביא טחינה פלסטינית לשמעוני.
לצד הנזיפה בשמעוני, החליט ראש אמ"ן, אלוף תמיר הימן, להדיח קצין בדרגת סגן-אלוף בעקבות יוזמתו לשלוח פעמיים סוכן להביא כמתנה לקצין בכיר קופסאות טחינה מהשטחים שלא לצרכים מבצעיים. בנוסף, הוחלט גם להטיל עונש מאסר על קצין אחר בדרגת סגן-אלוף ולנזוף בשלושה קצינים בכירים.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון באולפן ynet
בני גנץ בריאיון באולפן ynet
מינה את שמעוני על אף הפרשה. שר הביטחון בני גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
גורם שבקיא בפרטים צוטט בתוכנית "עובדה" שחשפה את הפרשה באומרו כי "יחידה מבצעית אמורה להתעסק רק במבצעים. לא לערבב במבצעים האלה משימה שתכליתה להתחנף למפקד". כעבור כמה שבועות פנה אותו מפעיל סוכנים למשטרה הצבאית החוקרת והעביר לה את המידע על מה שכונה "מבצע טחינה". לאחר שהחקירה יצאה לדרך, אחד המפקדים ב-504 הציע לתא"ל שמעוני להביא לו עוד משלוח של טחינה פלסטינית. השניים לא ידעו דבר על החקירה המתנהלת.
3 צפייה בגלריה
משרד הביטחון בתל אביב
משרד הביטחון בתל אביב
משרד הביטחון בתל אביב
(צילום: shutterstock)
חוקרי מצ"ח הנחו את הקצין שהתלונן לאפשר גם למבצע השני לצאת לדרך, כדי לבסס את תיק החקירה. ואכן, בקיץ 2019, הסוכן שוב נשלח לקניות, ובפעם הזו התבקש להביא כמות גדולה יותר של טחינה מכפר אחר בשטחים. במקרה זה, צוין, אין מחלוקת שלמבצע הזה לא הייתה שום מטרה מבצעית - חוץ מאשר לרצות את הקצין הבכיר. תא"ל שמעוני, ששילם מכיסו עבור הטחינה, טען מאוחר יותר: "לא העליתי בדעתי שמוציאים מבצע מיוחד כדי להביא לי טחינה".
"הוא קיבל את קופסאות הטחינה, אך לא בדק כיצד הובאו אליו ולא נקט צעדים למניעת פעולות מעין אלה", מסר אז דובר צה"ל. "יצוין כי קצין מודיעין ראשי לא הנחה על הפעולות ולא יזם אותן, ולא ידע שהתקיימה פעילות מבצעית ייעודית למטרה זו. יתרה מכך, הקצין שילם עבורן".