4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
משרד אחד עם שם חדש ובלי שינויים מפליגים, משרד שני שפוצל ומשרד שלישי קטנטן - שפוצל גם הוא. בהסכם בין הליכוד לעוצמה יהודית קיבלו תפקידים כל ששת חברי סיעתו של איתמר בן גביר - שלושה יכהנו כשרים, אחד כסגן שר ושניים נוספים כראשי ועדות.
לפי ההסכם המסתמן עם יהדות התורה, שם יינתנו אפילו יותר תפקידים ממספר הח"כים. יצחק גולדקנופף ישמש כשר השיכון, מאיר פרוש שר ירושלים ואורי מקלב יעמוד כסגן שר במעמד שר בראש המשרד לשוויון חברתי, שאמון בין היתר על נשים ולהט"ב. משה גפני יכהן יו"ר ועדת הכספים, יעקב אשר יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, יעקב טסלר סגן שר הרווחה ותפקידו של ישראל אייכלר טרם נקבע. אפילו יצחק פינדרוס, מספר 8 ברשימה שייכנס רק כחלק מהחוק הנורבגי, קיבל תפקיד - יו"ר ועדת הבריאות.
יו"ר עוצמה יהודית בן גביר, שיכהן בקבינט, ישמש כ"שר לביטחון לאומי". לפי ההודעה, המשרד לביטחון פנים שבראשו יעמוד ישנה את שמו וייכללו בו בין היתר המשטרה הירוקה, הסיירת הירוקה, הרשות לאכיפה במקרקעין ומג"ב איו"ש.
4 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף. כל אחד משבעת חברי סיעתו צפוי לקבל תפקיד
(צילום: נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת )
הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, חבר סיעת המחנה הממלכתי, מתח ביקורת על אותה החלטה: "התבשרנו הבוקר שח"כ איתמר בן גביר ימונה לשר לביטחון לאומי. זוהי בדיחה עצובה על חשבון אזרחי ישראל, כחלק ממשחקי המשא ומתן שבו ממציאים תארים לצורך פוליטי ללא קשר למציאות ולצרכי המדינה".
"ביטחון לאומי זה תחום הרבה יותר רחב מביטחון פנים", כתב איזנקוט. "הוא כולל חוסן חברתי, עוצמה כלכלית, ביטחונית, חינוך, בריאות, ערכים, יחסים בינלאומיים ועוד. במדינה מתוקנת השר לביטחון לאומי זה ראש הממשלה יחד עם הקבינט. מה יהיה כעת, המטה לביטחון לאומי יהפוך לחלק מהמשרד הזה? התנהלות לא רצינית. ביטחון לאומי הוא מצב אסטרטגי המבטיח את היכולת הלאומית להתמודד ביעילות עם איומים על קיומה או על האינטרסים הלאומים של המדינה, לא מושג שזורקים לאוויר בשביל לרצות פוליטיקאים".
לפי נספח התפקידים להסכם הקואליציוני, שעליו חתמה עוצמה יהודית עם הליכוד, היא תקבל את המשרד לפיתוח הנגב והגליל שבראשו יעמוד יצחק וסרלאוף - אבל בלי תיק הפריפריה, שיישלח ככל הנראה לש"ס.
4 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
איזנקוט: "בדיחה עצובה על חשבון אזרחי ישראל"
(צילום: קובי קואנקס)
זה לא המשרד המפוצל היחיד שתקבל המפלגה. רק ב-2015 הפך המשרד לענייני ירושלים למשרד עצמאי וכונה משרד ירושלים והמורשת. כעת, שבע שנים בלבד אחר כך, הוא פוצל בעצמו - ועמיחי אליהו ישמש כשר המורשת, ויעמוד בראש משרד זעיר. לפיצולים, לשינוי השמות ולהוספת המשרדים יש כמובן מחיר כלכלי לא מבוטל.
גם יתר חברי עוצמה יהודית יקבלו תפקידים - אלמוג כהן יהיה סגן שר הכלכלה, צביקה פוגל יו"ר הוועדה לביטחון הפנים ולימור סון הר מלך יו"ר הוועדה לתמלוגי הגז ברוטציה. אם בן גביר יתפטר מהכנסת כחלק מהחוק הנורבגי, ייכנס במקומו לכנסת יצחק קרויזר. שני מועמדים אחרים שיכולים להיכנס לכנסת בעקבות החוק הנורבגי תלויים גם בחתימה על הסכם עם הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', ושגם אנשיה יתפטרו מהכנסת. מדובר בצחי אליהו, מקום 17 ברשימת הציונות הדתית-עוצמה יהודית, ומשה בן זיקרי (19).
בהסכם נכתב כי מנהלת התכנון במשרד לפיתוח הנגב והגליל והחוסן החברתי - שבראשו יעמוד וסרלאוף - תהיה אחראית על "ביצוע הסדרת כלל ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, בהתאם להחלטות צוות שרים בראשות ראש הממשלה". אותה שורה יכולה להוביל לעימות חריף עוד יותר עם סמוטריץ'.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. "המצב לא יישאר כך"
נושא הסדרת "ההתיישבות הצעירה" - המאחזים ביהודה ושומרון - נחשב למהותי מאוד, וסמוטריץ' ואנשיו שפועלים מול ראשי היישובים כבר גיבשו מתווה שיאפשר לכאורה את הסדרתם. בין היתר מדובר בקידום ההליכים המשפטיים כדי להכשיר את היישובים בדיעבד.
אלא שהבוקר נודע כאמור כי הטיפול בהתיישבות הצעירה יעבור מהציונות הדתית לעוצמה יהודית ותוקם "מנהלת" בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו להסדרת העניין. גורמים המעורבים בפרטים העריכו כי המצב לא יישאר כך, והטיפול יעבור בסופו של דבר לסמוטריץ'. בנוסף, אותם גורמים ציינו שהעובדה שנתניהו עצמו יהיה יו"ר הוועדה מעידה עליה לא מעט. נתניהו, הזכירו, עצר בעבר את קידום הסדרת המאחזים כמה פעמים. הם טענו כי לוועדה זו אין שיניים וכלים שיכולים לקדם את הסדרת המאחזים.
לפי ההסכם, בן גביר צפוי לקבל במסגרת תפקידו את הסמכויות על מג"ב-איו"ש, שהיו בידי משרד הביטחון. מדובר בכוח העיקרי שמתעסק בפינוי מאחזים בלתי-חוקיים של "נערי הגבעות". כוחות אלה החזיקו את שכונת "קומי אורי" הסמוכה ליצהר תחת צו שטח צבאי סגור במשך תקופה ארוכה. בנוסף, הכוחות מעורבים מדי שבוע בפינויים של מאחזים בלתי-חוקיים.
ח"כ גלעד קריב מהעבודה הגיב להסכם: "העובדה שההסכם הראשון שחתם נתניהו הוא עם הכהניסטים מלמד לאן פניה של הממשלה החדשה. ממשלה קיצונית המפקידה את הביטחון הלאומי והאישי בידי פירומנים ומעניקה חסינות דה-פקטו לגורמים אלימים ומסוכנים".