משרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לפרסם בשבועות הקרובים מכרז חדש לשיפוץ המעון בבלפור שבירושלים, לאחר שהרעיון לביטול השיפוץ ולמכירת הבית ירד סופית מהפרק. המכרז לשיפוץ המעון עובר בימים אלה שינויים, על מנת להתאימו לתמונת האיומים העדכנית. השיפוץ צפוי להימשך כשנתיים ועלותו מוערכת בכ-50 מיליון שקלים.
3 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו מארחים בסלון המעון בבלפור את הנסיך ויליאם
בנימין ושרה נתניהו מארחים בסלון המעון בבלפור את הנסיך ויליאם
המעון בבלפור ישופץ במקביל לקידום ההצעה להקים את "הבית הלבן הישראלי".
(צילום: חיים צח, לע"מ)
כפי שפורסם בחדשות 13, במקביל, נתניהו יביא החודש לאישור הממשלה הצעה להקים את "הבית הלבן הישראלי", פרויקט "שירה" - בניין חדש למשרד ולמעון ראש הממשלה בקריית הממשלה, שעלותו מוערכת ביותר מחצי מיליארד שקלים. משרדו של נתניהו במגעים מתקדמים מול משרד האוצר כדי למצוא מקורות מימון לפרויקט, שצפוי להיות מוקם בתוך שש עד שמונה שנים, ולהיות ממוקם בין בניין משרד רה"מ הנוכחי לבניין משרד הפנים.
פרויקט "שירה" צפוי להגיע לאישור הממשלה במקביל לפרסום המכרז לשיפוץ בלפור. גורם בכיר במשרד ראש הממשלה הסביר כי ההחלטה לשפץ את בלפור ולגנוז את האפשרות למכירת הבית היא מאחר שייקחו שנים רבות להקמת פרויקט "שירה", ובזמן זה אי אפשר להשאיר את ראש הממשלה ללא מעון רשמי בירושלים.
3 צפייה בגלריה
מעון ראש הממשלה בבלפור בזמן השיפוץ
מעון ראש הממשלה בבלפור בזמן השיפוץ
בכיר במשרד רה"מ: "המקום נראה כמו חורבה - ייקח שנים וסכומי עתק לשפץ". המעון בזמן השיפוץ.
כיום, מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור - שננטש על ידי נתניהו ביולי 2021 - מפורק לגמרי, ויחלפו לפחות שנתיים עד להשלמת השיפוצים במקום, בעלות של עשרות מיליוני שקלים. תוכניות השיפוץ במקום עוד לא אושרו והשיפוצים טרם החלו. אנשים שביקרו בו אמרו שהבית הרוס לגמרי, וכל מה שנותר זה קליפה. במקביל, הקירות והמדרגות נהרסו. לפני כחודשיים אמר גורם בכיר במשרד ראש הממשלה כי "המקום נראה כמו חורבה - אין חשמל, מים, קירות ורצפה. למה עשו את זה? ייקח שנים וסכומי עתק לשפץ. צריך לבדוק מה לעזאזל עשו שם במשך שנתיים".
נתניהו הטיל על מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי לרכז את הטיפול בנושא ולבחון אם אפשר להאיץ את שיפוץ המעון, ולסיימו בתוך חצי שנה. בדיקה העלתה שהדבר אינו אפשרי מאחר שכל הנכס נהרס, וייקח כאמור לפחות שנתיים לסיים את השיפוצים מהרגע שייבחר קבלן במכרז.
העלות המקורית של שיפוץ הבית עמדה על 120 מיליון שקלים. ואולם, בזמן כהונת יאיר לפיד כראש הממשלה "רידדו" את העלות באופן משמעותי והורידו אותה ל-40 מיליון שקלים. גורמים בלשכת ראש הממשלה שעסקו בנושא באותה תקופה אמרו כי ההחלטה לרידוד התוכנית נבעה מתוך הנחה שבמעון לא ניתן יהיה לגור לאורך זמן כי הוא גורם לפקקים בעיר ומצריך חסימות כבישים פעמיים ביום. לפני עזיבת לפיד את המשרד ועדת ההיגוי לשיפוץ בלפור גיבשה תוכניות לאישור שיפוץ הבית, אך הן עברו שינויים והתאמות מאז.
3 צפייה בגלריה
בית משפחת נתניהו ברחוב דרך עזה בירושלים
בית משפחת נתניהו ברחוב דרך עזה בירושלים
בית משפחת נתניהו ברחוב עזה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
פרויקט "שירה" מחליף את פרייקט "אלמוג" להקמת מבנה חדש למשרד ראש הממשלה ומעון ראש הממשלה באזור קריית הממשלה והכניסה החדשה לירושלים. בפרויקט "אלמוג" הושקעו 25 שנות עבודה ותקציב של 1.6 מיליארד שקלים. הפרויקט הוקפא לאחר שלשב"כ נודע שבסמיכות למתחם אלמוג נבנית רכבת קלה ו-12 מגדלים רבי קומות שיוצרים בעיות אבטחתיות חמורות.
באוקטובר 2018 הוחלט להקפיא את הפרויקט ומאז נשקלת הקמתו במקום חלופי, שדורש תכנון אדריכלי המותאם למקום החדש, וכך נולד פרויקט "שירה". בעקבות ההקפאה נאלצה המדינה להשקיע עוד 75 מיליון שקלים במיגון מעון ומשרד ראש הממשלה הישנים, לא כולל השיפוצים הנוכחיים בבלפור.
המיקום שנבחר להקמת פרויקט "שירה" הוא כאמור הרחבה שבין בניין משרד ראש הממשלה לבניין משרד הפנים. בזמן ממשלת בנט הייתה סחבת בבחינתו, והוא לא הובא לדיון בפניו, ולאישור הקבינט.
כיום נתניהו מתגורר בביתו הפרטי ברחוב עזה, שמשמש בפועל כמעון ראש הממשלה. רחוב עזה הוא אחד מצירי התנועה המרכזיים בשכונת רחביה, ובכל פעם ששיירת נתניהו יוצאת או חוזרת נגרמים שיבושי תנועה קשים ברחוב. נכון לרגע זה עדיין לא ברור האם נתניהו יישאר בשנתיים הקרובות בביתו שברחוב עזה, או שיחפשו לו פתרון ביניים.