3 צפייה בגלריה
"מצפים ממנו שיסרב להצעה". בן גביר ואשד
"מצפים ממנו שיסרב להצעה". בן גביר ואשד
"מצפים ממנו שיסרב להצעה". בן גביר ואשד
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
סגל הפיקוד הבכיר במשטרה הופתע מההודעה שנמסרה אמש (חמישי) על סבב המינויים, בהם מינויו של מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמיחי אשד, לראש אגף ההדרכה במשטרה. "הופתענו לשמוע על ההודעה דרך התקשורת, כשההפגנות בעיצומן", אמר אחד הניצבים במשטרה. ניצב אחר הוסיף כי גם אשד בעצמו גילה על תפקידו החדש מהדיווחים בתקשורת.
ניצב נוסף שמכיר היטב את אשד אמר כי "היו יכולים לפחות להמתין שיסתיים יום ההפגנות". מפכ"ל לשעבר אמר כי "זה מאוד מכוער לשלוח ניצב ותיק בליבת הפיקוד לאגף ההדרכה, זה לצפות ממנו שיסרב להצעה".
בעקבות ההודעה על סבב המינויים, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שוחחה עם גורמים במשטרה. זאת על רקע הודעת התנועה לאיכות השלטון, שמסרה כי תגיש עתירה לבג"ץ בבקשה לצו ביניים "למניעת הדחתו של מפקד מחוז תל אביב".

ההערכה היא שאשד יבחר לפרוש מהמשטרה ולא לעבור לאגף ההדרכה. מדובר בתפקיד מטה שאינו נחשב נחשק במיוחד ולרוב מהווה תפקיד ראשון לקצין בדרגת ניצב.
אשד עצמו הגיע אמש לזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב, ונשאל על הדחתו מתפקידו. "אני לא האישיו, מדינת ישראל ותושבי תל אביב הם האישיו", אמר אשד. "אני עושה כל מה שאני יכול כדי להציל חיי אדם וזה מה שאני עושה בערב. שאר הדברים לא רלוונטיים ונעסוק בהם בבוא הזמן".
אלי מלאכי, מקורב לאשד ששירת איתו שנים רבות במשטרת מרחב שרון, טען כי הניצב המודח יעתור לבג"ץ. "עמי אשד לא יוותר על הערכים שלו, הוא יילך לבג"ץ", אמר מלאכי. "עמי קצין ישר ואמין והכי חשוב, בעל ערכים גבוהים. כל הניצבים צריכים לעמוד לצידו של עמי ולא – הם יהיו שפוטים של השר. לא ייתכן לעשות דבר כזה לקצין בכיר שעשה הרבה בשביל המשטרה. בושה".
במקביל, כ-80 בני אדם הגיעו אמש להפגנת תמיכה באשד מול ביתו בכפר סבא. אשתו יצאה והודתה למפגינים שעמדו ברחוב, מחוץ לבניין שבו הם גרים. המפגינים מתכוונים להציב משמרות מחאה במקום כל יום "עד שיוחזר לתפקידו".

3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה ספונטנית מול ביתו של עמי אשד
הפגנת תמיכה ספונטנית מול ביתו של עמי אשד
הפגנת תמיכה באשד מול ביתו
המינוי פורסם בהודעה משותפת של המשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל, אולם שאלת מחליפו של אשד במחוז תל אביב נשארה פתוחה, ולא הוחלט מי ימונה במקומו. ההודעה פורסמה בעיתוי שמעלה תהיות, ב"יום ההתנגדות" ועל רקע כעסו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על המשטרה שלא יישמה את הנחייתו ואפשרה את חסימת נתיבי איילון למשך כשעה וחצי.
בכירים אחרים במשטרה אמרו כי לא מדובר בהדחה. "זה ספין, הדחה של ניצב מתבצעת אך ורק בהמלצת המפכ"ל", אמרו. לדבריהם כבר סוכם לפני כן על סבב ניצבים במשטרה שבמסגרתו יעבור אשד לתפקיד ראש אגף ההדרכה.
במקביל להתארגנות ספונטנית להפגנת תמיכה באשד בביתו בכפר סבא, פרסם אמש בנו עומר פוסט נרגש בפייסבוק לצד תמונה עם דיווח על ההדחה. הוא פירט על גאוותו באביו "שהלך עם ערכיו" וסיפר שמפקד המחוז "במשך יותר מ-30 שנה נתן את החיים שלו למשטרת ישראל ולמדינה. כל מה שעשה במהלך רוב שנותיו היה לשמור על הציבור".
הבן, שהחליף את תמונת הפרופיל שלו לתמונה של אביו, הוסיף: "עצוב להגיד שזה גם מה שהביא אותי לפוסט הזה, שכל מה שעשה היה לשמור על הציבור ולמנוע אלימות. זה לא פוסט של דעה פוליטית או דעתי האישית לגבי המצב שקורה עכשיו בהפגנות או במדינה, אני לא בא להגיד מה נכון ומה לא נכון או מה כן או לא צריך לעשות.
"השוטרים, האזרחים וכמעט כל אחד ואחת שדרכו הצטלבה עם אבא שלי ומכיר אותו אפילו בפסיק יודע מי הוא, ומה הוא נתן למדינה וכמה ביטחון הציבור חשוב לו. אדם ערכי, שבראש ובראשונה אהבת האדם מובילה אותו - בלי הבדל של דת, גזע, מין או דעות פוליטיות. והדבר היחיד שעומד לו מול העיניים זה שכולם יצאו בריאים ועם כמה שפחות נזק".
ממשטרת ישראל נמסר: "אנחנו מבקשים להבהיר כי ניצב עמיחי אשד, מפקד מחוז תל אביב, לא הודח מתפקידו, אלא מדובר בסבב מינויים בצמרת המשטרה. ניצב אשד הוא קצין מוערך שבעברו רזומה ארוך של תפקידי פיקוד בכירים".
גם השר בן גביר טען כי לא מדובר בהדחה. מלשכתו של בן גביר נמסר כי "מדובר בסבב מינויים מתוכנן מראש ולא בהדחה".
3 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
הצעדה שהכעיסה את בן גביר. מפגינים באיילון
(צילום: דנה קופל)
באופוזיציה תקפו את החלטת בן גביר להזיז את אשד מתפקידו וקראו לציבור להמשיך במחאה. יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, אמר כי "בזמן ששוטרי משטרת ישראל נמצאים בשטח באלפיהם - השר בן גביר מבצע טיהור פוליטי של מפקדם. השוטרים בהובלת המפכ"ל עושים בדיוק מה שהם מחויבים לעשות - לפעול בעצמאות ולא לקבל הנחיות פוליטיות מול מחאה פוליטית. קורא לנתניהו לפטר את בן גביר עוד היום לפני שיפרק את המשטרה ושלטון החוק".
ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) תקף ואמר כי "יאיר נתניהו מצייץ ובן גביר מדיח. מהלך מטורף של קריקטורה של שלטון, שהולך ומתנתק מבני עמו. המענה: להעצים את המחאה". סער התייחס בדבריו להאשמות מצד בנו של ראש הממשלה, שטען כי "מה שקורה כאן בשבועות האחרונים זה מרד לכל דבר ועניין של הקצונה הבכירה של המשטרה", על רקע התמשכות ההפגנות. הוא הוסיף כי "מי שבפועל מבצעים את חסימות הכבישים כל כמה ימים, זה צמרת המשטרה והפרקליטות. הם האחראים האמיתיים לכאוס שקורה כאן. הם עושים זאת מתוך זדון ולא מתוך אוזלת יד. הם משתפים פעולה על מלא עם האנרכיסטים, על חשבון עם ישראל".
התנועה לאיכות השלטון הודיעה כי תגיש עתירה לבג"ץ בבקשה לצו ביניים "למניעת הדחתו של מפקד מחוז תל אביב". עוד נמסר כי "המעשה הבזוי של השר לביטחון לאומי הוא כתם שלא יימחה. ידע מעתה כל מפקד בכיר במשטרה כי הקריירה שלו נתונה בסכנה כל זמן שלא יענה לדרישות השר. בן גביר הפך את המשטרה היקרה שלנו לארגון פוליטי בשירות משטר דיקטטורי. זה לא יעבור בשתיקה. התנועה קוראת לציבור לצאת להפגנות ענק במוצאי שבת בכל מוקדי המחאה המרכזית כדי לעצור את ההידרדרות. לא ניתן למשטרה להפוך למיליציה פרטית של בן גביר". קבוצת מפכ"לים וניצבים לשעבר הודיעה כי היא מצטרפת לעתירה.
ממטה "מחאת המילאומניקים" נמסר: "מפקד מחוז מרכז ניצב עמי אשד פוטר על ידי מפכ"ל מבוהל ושר לביטחון לאומי חסר ניסיון שמרסק את השדרה הפיקודית במשטרה. אלה הם ניצני הדיקטטורה. אנחנו מחזקים את ניצב עמי אשד שמנהל גם בעת הזו את זירת הפיגוע הנורא בתל אביב ואת עשרות אלפי שוטרי, קציני ומפקדי משטרת ישראל שמכילים את ההפגנות ומאפשרים את הדמוקרטיה. אנחנו מתפללים לשלומם של הפצועים, משבחים את משטרת ישראל על תפיסת היורה, ומבטיחים לעמוד ולהילחם לצידכם על הדמוקרטיה הישראלית".
קורין אלבז-אלוש השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:11, 09.03.23