5 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
יו"ר הוועדה כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
ועדת הכנסת בראשות ח"כ אופיר כץ דנה היום (שלישי) בכללים שעל פיהם יש לפעול במקרה של נבצרות ראש הממשלה בשל אי-מסוגלות פיזית או נפשית, בהתאם לחוק יסוד: הממשלה, בעניין סעיף נבצרותו.
הדיון התקיים לאחר הפרוצדורה הרפואית שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו להשתלת קוצב לב בגופו לפני יומיים, וזאת לאחר שבמשך שבוע טענה מפלגת הליכוד כי מדובר רק בהתייבשות. בנוסף, לבקשת היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק, נדרשה הוועדה להצביע רטרואקטיבית על נבצרותו של נתניהו בשבת האחרונה ומילוי מקומו על ידי שר המשפטים יריב לוין, אך כשהתברר שלא יהיה הרוב הנדרש בגלל התנגדות האופוזיציה, ויתר היו"ר על ההצבעה, במחשבה שממילא לא ניתן לבטל את מה שכבר נעשה.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בעדכון על מצבו הבריאותו דקות לפני השתלת קוצב הלב בליבו
ראש הממשלה נתניהו בעדכון על מצבו הבריאותו דקות לפני השתלת קוצב הלב בליבו
הוועדה התבקשה להצביע רטרואקטיבית על נבצרותו. נתניהו, לפני ההשתלה
בנוסח חוק הנבצרות שהעבירה הקואליציה בחודש מרץ האחרון, נקבע מנגנון שמטרתו להקשות על הכרזת נבצרות ראש הממשלה. כך על פי החוק, מעבר לאישור הממשלה לנבצרות במקרים רפואיים, נדרש אישור של שני שלישים מחברי ועדת הכנסת. בשבת האחרונה נתניהו עבר השתלת קוצב לב, אז הממשלה כונסה טלפונית, אבל בגלל שהכנסת לא פועלת בסוף השבוע, יועמ"שית הכנסת הורתה בכל זאת לקיים את הדיון ולהצביע בדיעבד - על הזמן שבו נתניהו היה בנבצרות בשל הפרוצדורה הרפואית שעבר, ואישרור של מינויו של יריב לוין כממלא מקומו.
לכן, הבוקר התכנסה הוועדה לאשר את הנבצרות רטרואקטיבית, למרות שהסתיימה מזמן. אך כשח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי אמר לכץ כי האופוזיציה תתנגד ובכך לא יהיה אישור ברוב של שני שלישים מחברי הוועדה, החליט כץ לוותר על ההצבעה ולהמשיך את הדיון ביום ראשון, שאליו יגיעו נציגי ראש הממשלה וייבנה הליך מסודר גם במקרה של נבצרות קצרה - כפי שהיה נתניהו.
5 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט
ועדת החינוך התרבות והספורט
אלקין: "הממשלה פעלה בחוסר סמכות"
(צילום: שלו שלום)
אלקין אמר במהלך הדיון כי "הממשלה פעלה בחוסר סמכות בהוצאת ראש הממשלה לנבצרות, מפני שעל פי חוק הנבצרות ישנו צורך באישור של לפחות שני שלישים מחברי ועדת הכנסת. שלב אחר שלב הממשלה פעלה לא על פי החוק במינוי ממלא מקום ראש הממשלה. היא לא יכולה לאשר לבדה יציאה לנבצרות".
לפי אלקין, "שורש הבעיה הוא בנוסח שעבר - התרעתי על זה כבר אז במהלך הדיונים, אבל כנראה מישהו דאג שאפילו אם יוציאו אותו לנבצרות, הוא יצטרך אישור נוסף של הוועדה מעבר לאישור לממשלה". בהמשך הודיע אלקין כי "אנחנו באופוזיציה נצביע נגד הנבצרות הרטרואקטיבית שהגיעה אלינו בניגוד לחוק".
ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) ציין בדיון כי "הכנסת הזו תיקנה את חוק יסוד הממשלה בגלל הפרנויה של נתניהו מהנבצרות. עכשיו מחולל החוק לא עמד בו, הנבצרות לא אושרה על ידי ועדת הכנסת, ולכן לא הייתה חוקית. מינוי לוין לראש הממשלה בפועל היה לא חוקי".
5 צפייה בגלריה
נעמה לזימי  בועדת החוקה בכנסת
נעמה לזימי  בועדת החוקה בכנסת
"7 שנים שאין דוח על מצבו הבריאותי של נתניהו, המידע צריך להיות גלוי". לזימי
(צילום: יואב דודקביץ')
טופורובסקי הוסיף כי "תארו לכם שחלילה הטיפול בראש הממשלה היה מסתבך, והיה לנו ראש ממשלה בפועל שמונה בניגוד לחוק והיה מנווט את המדינה ללא סמכות - בקלות היינו יכולים למצוא עצמנו באנדרלמוסיה חוקתית שמזכירה סרטי אקשן בדיוניים. זה מה שקורה כאשר ראש הממשלה וכל האנשים שאותם הוא ממנה עושים הכל למען אדם אחד ולא מכבדים שום חוק יסוד, חוק, תקנה, שומר סף או כל 'נתין' אחר שמפריע להם".
ח"כ נעמה לזימי מהעבודה זעמה על השתלשלות האירועים סביב ההכחשה של מפלגת הליכוד על מצבו החמור של נתניהו שבוע קודם לכן, שבה טענו כי מדובר בהתיישבות בלבד, ושבוע לאחר מכן התברר שעבר אירוע לבבי. "יש פה מלאכת הסתרה, שבע שנים שאין דוח על מצבו הבריאותי של ראש הממשלה. אני מבקשת שהמידע שהציבור צריך לדעת יהיה גלוי ושקוף ושיתבצע פה הליך תקין". ח"כ אחמד טיבי מחד"ש-תע"ל ציין כי "אני לא זוכר מצב שהתבקשנו לאשר החלטה בדיעבד. יו"ר הכנסת היה צריך להודיע ליו"ר הוועדה על כך, והיה צריך לעשות אישור טלפוני של שני שלישים מחברי הוועדה".
ח"כ אפרת רייטן מהעבודה אמרה לכץ כי "ראש הממשלה לא סופר אתכם. הגשתם את הצעת החוק הזו כהצעת חוק פרטית כי רציתם להיות שרתים שלו, לדאוג לאינטרסים הפרטיים שלו, ועכשיו לא נעים לך ואתה מתרץ תירוצים כי אתה צריך לתקן הליך שבוצע לא כדין, בהתאם לחוק שאתם חוקקתם לפני דקה. זה חוסר כבוד למקום שאנחנו יושבים בו ולייעוץ המשפטי".
5 צפייה בגלריה
ועדת חוקה, חוק ומשפט
ועדת חוקה, חוק ומשפט
"משום שמדובר בנבצרות לכמה שעות בלבד, אין צורך באישור הוועדה". יועמ"שית הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
היועצת המשפטית לכנסת התייחסה לדברים, והסבירה כי "במסלול שבו ראש הממשלה הוא שמודיע - אין דרישה להצגת חוות דעת רפואית בפני חברי הוועדה. משיחה עם מזכיר הממשלה הבנתי שהוא פנה ליו"ר הכנסת בזמן אמת, עוד לפני שהוא ביצע משאל טלפוני עם שרי הממשלה. מחוות הדעת שקיבל המזכיר מהייעוץ המשפטי לממשלה עלה כי משום שמדובר בנבצרות לכמה שעות בלבד, אין צורך באישור ועדת הכנסת.
"נכון שההליך שאנחנו עושים כאן הוא בדיעבד, אך משום שבזמן מילוי המקום לא התקבלו החלטות, אין תקפות מעשית משום שלא נעשו פעולות בזמן כהונת ממלא המקום. הדיון הזה התקיים בהמלצתי, גם אם מדובר באישור החלטה בדיעבד". בסופו של דבר החליט כאמור כץ שלא לקיים את ההצבעה הרטרואקטיבית על נבצרות נתניהו, ולכנס דיון המשך בשבוע הבא.
לפי טיוטת הכללים שצפויה הוועדה לאשר בדיון ההמשך ביום ראשון, ימונה רופא ממשלתי שיידרש בעת הצורך למלא חוות דעת רפואית האם ראש הממשלה כשיר להמשיך בתפקידו, או שיש להעביר את סמכויותיו לממלא מקום. בנוסף, תהיה חובת דיווח לוועדת הכנסת, שם יידרשו חברי הוועדה להצביע על נבצרות ראש הממשלה. הסתרת מידע, כפי שעשו במפלגת השלטון, תהיה בניגוד לחוק שחוקקה הקואליציה בעצמה רק לפני ארבעה חודשים. כמו כן, צפוי להיקבע הליך מסודר גם במקרה של נבצרות קצרה, בשל הליכים רפואיים שבהם ראש הממשלה אינו יכול למלא את תפקידו למשך כמה שעות, או תקופה קצרה כלשהי, בהתאם לזמן שייקבע.