משדר הבוקר של ynet


רגע לפני ההצבעה הדרמטית על ביטול עילת הסבירות, ושבוע אחרי שפונה לבית חולים לאחר שחש ברע, ראש הממשלה בנימין נתניהו עבר הלילה (בין שבת לראשון) הליך להשתלת קוצב לב בבית החולים שיבא שבתל השומר. בית החולים מסר כי ההליך עבר בהצלחה, וללא סיבוכים, ושנתניהו יישאר להשגחה במחלקה הקרדיולוגית.
2 צפייה בגלריה
נתניהו ובית החולים שיבא
נתניהו ובית החולים שיבא
נתניהו ובית החולים שיבא
( צילום: טל שחר)
אחרי חצות, לפני תחילת ההליך הרפואי, הבהיר נתניהו כי הוא "מרגיש מצוין". לשכתו מסרה בסיום ההליך כי "ראש הממשלה חש בטוב וישאר בבית החולים שיבא להשגחה, והוא צפוי להשתחרר בהמשך היום". למרות ההודעה הזו, נתניהו לא צפוי להשתחרר בשעות הקרובות - ובשלב זה לא ברור האם יישאר להשגחה לילה נוסף.
במשאל לילי דחוף אישרו השרים כי שר המשפטים יריב לוין הוא שימלא את מקומו של ראש הממשלה עד ההשתלה, שאותה נתניהו עבר תחת טשטוש. "מאחל ביחד איתכם רפואה שלמה ומהירה לראש הממשלה", כתב לוין - שבתום ההליך חדל מלכהן כממלא מקום ראש הממשלה. הבוקר הגיע לשיבא שר הביטחון יואב גלנט לצורך בדיקות שנקבעו לו מראש, וככל הנראה לא נועד שם עם נתניהו.
ההחלטה לבצע את ההליך הרפואי התקבלה לאחר שהתקבלה הערב אינדיקציה חריגה מהמכשיר לניטור לבבי (הולטר תת-עורי) שהושתל בגופו של נתניהו ביום ראשון שעבר. את ההשתלה ביצעו פרופ' רועי בינרט, מנהל מרכז דוידאי להפרעות קצב וקוצבים, ופרופ' איל נוף, מנהל שירות אלקטרופיזיולוגיה פולשנית בבית החולים.
"זיהינו הפרעת קצב זמנית שאירעה במהלך מוצאי השבת. זו הסיבה שהזמנו את נתניהו בדחיפות לבית החולים להשתלת קוצב הלב", עדכן הבוקר פרופ' בינרט בתום ההליך. "ההשתלה עברה בצורה חלקה, ללא כל סיבוכים, הוא לא נמצא במצב מסכן חיים, הוא מרגיש מצוין וחוזר לשגרת יומו".

האינדיקציה שנמצאה בלבו של נתניהו הייתה הפרעת הולכה, ולדברי בית החולים הדבר אירע אמש בסביבות השעה 23:30. ההפרעה שאובחנה הייתה קצרה, אבל החשש של הרופאים היה מפני הפרעת הולכה ארוכה ומשמעותית יותר בהמשך שעשויה להביא לסכנת חיים. מאחר ואכל ארוחה אחרונה בסביבות השעה חמש, בוצעה הערכה והוחלט להכניסו להשתלה.
למרות השתלת קוצב הלב ואשפוזו של נתניהו, לא צפוי שינוי בלוח הזמנים הצפוי בנוגע להצבעה על ביטול עילת הסבירות. הדיונים לקראת ההצבעות על הקריאה השנייה והשלישית יתחילו כבר הבוקר, ויסתיימו מחר - אז צפוי האישור הסופי.
עם זאת, ישיבת הממשלה נדחתה, ותיקבע במועד חדש, וכך גם הדיונים הביטחוניים שתוכננו - שבלפחות אחד מהם ראש הממשלה היה אמור להיפגש עם הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, על רקע העלייה במספר המילואימניקים שהודיעו שלא יתייצבו, והחשש מפגיעה בכשירות צה"ל תוך זמן קצר.

"השעה 00:43 ואני רוצה לעדכן אתכם במה שעומד להתפתח", אמר נתניהו בסרטון שפרסם הלילה. "לפני שבוע שמו לי מכשיר ניטור. המכשיר צפצף ואמר שאני צריך לקבל קוצב לב. ואת זה אני צריך לעשות עוד הלילה".
"אני מרגיש מצוין, אבל אני מקשיב לרופאים שלי", הוסיף ראש הממשלה והתייחס להצבעות הצפויות מחר. "אני מדבר עם עמיתיי, עושים את הסידורים להמשך, מקווה שתושג הסכמה. אבל בכל מקרה הרופאים אומרים לי שמחר בצהריים אשתחרר מבית החולים ואוכל להגיע לכנסת להצבעה".
באתר בית החולים שיבא נכתב כי "השתלת קוצב לב נעשית בהרדמה מקומית, בחדר הצנתורים, בתנאים סטריליים ובנוכחות רופא/ה, אח/ות וצוות טכנאי קוצבי לב. היא כוללת חתך באורך של כמה סנטימטרים בצד השמאלי העליון של בית החזה. שם, מתחת לעור, מושתל קוצב הלב ומאותר הווריד שדרכו מועברות אלקטרודה/אלקטרודות אל מדורי הלב אשר מחוברות לקוצב. מיקום האלקטרודות במדורי הלב נקבע באמצעות שיקוף רנטגן ומדידות חשמליות. בסיום ההשתלה החתך נסגר לרוב בתפרים פנימיים נמסים ובסיכות על גבי העור, שאותן מוציאים כעשרה ימים לאחר ההשתלה".
בשבת שעברה פונה נתניהו למיון בשיבא לאחר שחש ברע. לשכתו מסרה אז כי הוא התלונן על סחרחורת לאחר שבילה בכינרת בשעות החום. הוא עבר את הבדיקות בחדר הצנתורים במחלקה הקרדיולוגית, וב-ynet נחשף כי בליבו הושתל מכשיר ניטור שבודק בין היתר את פעילות קצב הלב - אותו מכשיר שצפצף והוביל להחלטה להשתיל קוצב לב לראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
קוצב לב
קוצב לב
בגודל שלט קטן לרכב, שולח אותות חשמליים. קוצב לב
(צילום: shutterstock)
לאחר הבדיקות בשבוע שעבר נמסר בית החולים שיבא כי "אבחנתנו, בסיומן של כלל הבדיקות שבוצעו, היא שסיבת האשפוז היא התייבשות. ליבו תקין לחלוטין, ללא שום ממצא. בשום שלב לא אובחנה הפרעה כלשהי בקצב הלב. לצורך המשך מעקב שגרתי החלטנו להשתמש בהולטר תת-עורי, כדי לאפשר לצוות המקצועי הרפואי הצמוד של ראש הממשלה להמשיך במעקב שוטף".
יחד עם זאת, בעבר כבר דווח כי נתניהו סובל מבעיית הולכה הגורמת להפרעת קצב בלבו - והאירוע שהתרחש לפני שבוע העלה חשד כי בעיית ההולכה גרמה להאטה בקצב הלב - כך שהלב לא הצליח להעביר מספיק דם מחומצן למוח. הקוצב הזעיר שהושתל כעת בגופו של נתניהו הוא מכשיר בגודל שלט קטן של מכונית (דק בהרבה), והוא כולל בתוכו סוללה המספיקה ל-5 עד 15 שנים. מהקוצב עצמו יוצאות אלקטרודות שמגיעות אל העלייה של הלב, אל החדר או אל שניהם. תפקידו של הקוצב לשמור שקצב הלב לא יהיה איטי מדי. הוא בודק את קצב הלב ללא הרף, וברגע שמזוהה ירידה של דופק הלב, הקוצב ישלח פולסים חשמליים שנדרשים לקצב לב תקין.

מנהל המערך הקרדיולוגי בשיבא פרופ' עמית שגב, שטיפל בנתניהו במהלך אשפוזו לפני שבוע, תקף אתמול את ראש הממשלה, על רקע קידום המהפכה המשפטית. בפוסט שכתב פרופ' שגב, שבמחלקתו כנראה תבוצע גם השתלת קוצב הלב, הוא חשף כי ביקר אותו בלשכתו והוסיף: "נוצרה לי אפשרות לדבר איתו בארבע עיניים עם מר נתניהו. הייתה לי הרגשה שמשהו נכנס ללבו, אך נאומו גרם לי אכזבה גדולה. הוא ממשיך בריצת אמוק".