עלה לארץ מדרום אפריקה, ונורה למוות בפיגוע הרצחני הראשון זה כחצי שנה: היום (ג') בצהריים הותר לפרסום כי הנרצח בפיגוע בעיר העתיקה בירושלים הוא אלי קיי, עולה חדש מדרום אפריקה. קיי, בן 26 ממודיעין, עלה לארץ ושירת בצנחנים כחייל בודד. לאחר מכן עבד כמדריך הסברה ברחבת הכותל המערבי. במסגרת החקירה נכנסו כוחות הביטחון למחנה הפליטים שועפט ותועדו מתעמתים בכניסה לבית המחבל עם בני משפחתו. כמה מהם נעצרו.
5 צפייה בגלריה
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
הנרצח אלי קיי, וזירת הפיגוע בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
מקום הפיגוע
(צילום: AFP)
בקרן למורשת הכותל המערבי אמרו כי "קיי האיר פנים לכל אדם ועשה מלאכתו קודש במסירות ובנאמנות". הקרן למורשת הכותל ורב הכותל שמואל רבינוביץ כתבו כי הם "כואבים ודומעים על הירצחו הבוקר של עובד הקרן אלי קיי על ידי רוצח שפל בדרכו לעבודתו בכותל המערבי. אנחנו משתתפים בצערה העמוק של המשפחה". הרב ראובן שניאורסון מישיבת "תומכי תמימים" בקריית גת שבה למד קיי סיפר: "הוא הגיע אלינו ב-2016, למד במשך שנתיים ואז התגייס. בחור חייכן, מדהים, ממשפחה טובה שרצה לשלב לימודי קודש אצלנו בישיבה והשקיע את כל כולו".
הדס גרימברג קרלינסקי, חברת קיבוץ נירים שהתגוררה בשכנות לקיי לאחר שהשתחרר מהצבא, אמרה כי "הוא היה אדם מלא בנתינה, כולו לב. את הבלונד שלו ראו למרחקים, תמיד היה עם חיוך והמון חלומות ומאוד רצה להיות אבא. בחור מדהים שהייתה לו קבוצת חברים מדהימה פה. זה יום עצוב מאוד וכל קהילת נירים מרכינה היום ראש".
5 צפייה בגלריה
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אלי קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
(מתוך פייסבוק)

ראש הממשלה נפתלי בנט ספד אחר הצהריים לקיי: "הלב בוכה על אלי קיי הי"ד, שנרצח הבוקר בידי מחבל מתועב בירושלים. הישראלי היפה שמחובר לארצו, למולדתו. מחבק את משפחתו וארוסתו על האובדן הכבד מנשוא".
בפיגוע נפצע באורח קשה תלמיד הישיבה אהרון יהודה אימרגרין (26), נשוי ללא ילדים. הוא היה בדרכו לכולל ברובע היהודי. אימרגרין נותח ומצבו התייצב. אשתו ביקשה להתפלל לרפואת הרב אהרון יהודה בן טובה.
ד"ר אלון שורץ, מנהל יחידת הטראומה בשערי צדק, סיפר כי אימרגרין הגיע נפצע ממספר רב של יריות: "הוא הגיע במצב לא יציב ובהכרה מעורפלת. בניתוח ייצבנו את מצבו מיד אחרי הניתוח, אבל עדיין נשקפת סכנה לחייו". לדברי הרופאים, 24 השעות הקרובות יהיו קריטיות.

5 צפייה בגלריה
פאדי אבו שחידם המחבל בזירה
פאדי אבו שחידם המחבל בזירה
המחבל פאדי אבו שחידם בדרשה באל אקצא ועם הרובה בזירת הפיגוע
שלושת הפצועים האחרים פונו לבית החולים הדסה עין כרם. מצבו של הרב זאבי קצנלבוגן, אב לשמונה בן 46 המתגורר ברובע היהודי בירושלים, הוגדר בתחילה בינוני ולאחר אשפוזו מצבו השתפר ומוגדר כעת קל. "היו יריות בקצב מסחרר. הרגשתי כאב חזק בזרוע והבנתי שהיה לי נס", סיפר הרב קצנלבוגן. בנוסף אושפזו בבית החולים שני לוחמי מג"ב בני 30 ו-31 במצב קל. הם נפצעו מירי ורסיסים ובהמשך שוחררו לביתם.
חמאס בירך על הפיגוע ופרס חסותו על המחבל - פאדי אבו שחידם, שייח בן 42 ששימש כמטיף בכמה מסגדים בירושלים, למד תואר ראשון ושני בלימודי איסלאם ודת באוניברסיטת אלקודס באבו דיס והיה מורה לדת בבית ספר אלראשידיה. עם זאת, הארגון לא קיבל אחריות על הפיגוע עצמו. "הפיגוע נושא עמו מסר של אזהרה לאויב הפושע ולממשלתו - עצרו את הפגיעות באדמתנו ובמקומות הקדושים לנו. הסגות הגבול במסגד אל-אקצא, בסילוואן ובשייח ג'ראח יגבו מחיר", נאמר בהודעת חמאס.
עבוד אבו שחידם, בנו של המחבל, פרסם בצהריים פוסט בפייסבוק המהלל את אביו. "השבח לאל שהיד, הפך לשהיד כמו שרצה, חיית כמו אריה והפכת לשהיד כמו אריה. השבח לאל, (אני) בן של שהיד". בנוסף החליף הבן את תמונת הפרופיל שלו לתמונה של אביו עם הנשק בידו, רגע לפני הפיגוע.

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לפיגוע עם נחיתתו בלונדון. "העובדה שהמחבל שביצע את הפיגוע יצא מהזרוע המדינית של חמאס מחייבת את כל הקהילה הבינלאומית להכיר בחמאס כארגון טרור", מסר הרצוג, "אני משתתף בצער משפחתו וחבריו של אלי דוד קיי ז"ל באבלם הכבד ומתפלל לרפואתם המהירה של הפצועים".
"זה הפיגוע השני שמתרחש בזמן האחרון בירושלים", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה. "הוריתי לכוחות הביטחון להיערך בהתאם ולגלות דריכות, גם מחשש לפיגועי השראה. אנחנו צריכים להגביר את הדריכות ולמנוע פיגועים המשכיים". מאז מבצע "שומר החומות" והקמת הממשלה החדשה ועד היום לא היו פיגועים שגבו הרוגים, פרט למותו מירי צלף של הלוחם בראל חדריה שמואלי בגבול עזה.
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב עדכן בזירת הפיגוע הבוקר: "היה כאן אירוע קשה, מחבל הגיע הנה עם נשק תקני. הוא כל יום בא להתפלל כאן בהר הבית, היום הוא החליט לבוא הנה עם הנשק, ירה ולצערנו הרג את אחד האנשים שהיו כאן". השר בר-לב סיפר כי המחבל השתייך כאמור לזרוע המדינית של חמאס. זה נראה שזה היה מתוכנן. אשתו ברחה לחו"ל לפני שלושה ימים והוא החליט לבצע את זה".