האקרים פרצו לערוץ הטלוויזיה הממלכתי באיראן בזמן ששידר נאום של המנהיג העליון עלי חמינאי, והקרינו בו שקופית שבה נכתב: "דם צעירינו על ידיך". בשקופית הופיעה תמונתו של חמינאי עם כוונת על ראשו ולהבות סביב גופו, ולצד זאת הופיעו תמונות מהסא אמיני וצעירות אחרות שנהרגו במחאת החיג'אב. קודם לכך הוקרנה תמונה של רעול פנים, שמזכיר את הדמות הראשית מהסרט "ונדטה" - סמל למאבק במשטר דיקטטורי.
קבוצת ההאקרים שאחראית לפריצה, שמכנה עצמה "הצדק של עלי", הזמינה את הצופים להצטרף להפגנות ברחבי איראן, ושיתפה גם את שמות ערוציה ברשתות החברתיות. מוקדם יותר השנה פרצה אותה קבוצה לאתר של הערוץ, ושידרה שם סרטון אופוזיציוני למשטר, שבו נראים המונים באצטדיון בטהרן קוראים "מוות לדיקטטור". גם בסרטון ההוא הופיע רעול פנים שדומה לדמות הראשית מ"ונדטה", שאמר "חמינאי מפחד, הבסיס של המשטר חורק". שבוע קודם לכן היא שיבשה את השידור בכמה ערוצי טלוויזיה ורדיו.

4 צפייה בגלריה
בזמן נאום חמינאי האקרים השתלטו על ערוץ הטלוויזיה הממלכתי באיראן
בזמן נאום חמינאי האקרים השתלטו על ערוץ הטלוויזיה הממלכתי באיראן
הנאום של חמינאי והפריצה לשידור
4 צפייה בגלריה
בזמן נאום חמינאי האקרים השתלטו על ערוץ הטלוויזיה הממלכתי באיראן
בזמן נאום חמינאי האקרים השתלטו על ערוץ הטלוויזיה הממלכתי באיראן
חמינאי בלהבות - ותמונות ההרוגות. השקופית שהוקרנה בזמן הנאום
הערוץ שדיווח על הפריצה, איראן אינטרשיונל שממומן מסעודיה ומקום מושבו בלונדון, ציין כי מתחילת ההפגנות בספטמבר כמה קבוצות של האקרים פרצו לאתרים ממשלתיים, פרסמו מסמכים רבים ושיבשו מאות מצלמות מעקב.
המחאה נגד המשטר ממשיכה לא רק בכלים דיגיטליים: אתמול הגיע נשיא איראן איברהים ראיסי לביקור באוניברסיטה בטהרן, ולפי הדיווחים, חלק מהסטודנטיות על ביקורו, וקראו "ראיסי, לך לעזאזל". התיעוד פורסם בטוויטר על-ידי 1500tasvir - אתר שמזוהה עם ההתנגדות למשטר ועם ההפגנות האחרונות באיראן. לפי ארגון "איראן לזכויות אדם", שמקום מושבו באוסלו, בנוסף קראו הסטודנטיות בקמפוס בטהרן "מוות לעריץ".
4 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
"האויבים מדמיינים שהם יוכלו להשיג את המטרות המרושעות שלהם". ראיסי באוניברסיטה
(צילום: EPA)
בביקור באוניברסיטת אל-זהרה (אוניברסיטה לבנות בלבד) גינה ראיסי את ההפגנות שנמשכות כבר קרוב לחודש. בנאום בפני סטודנטיות דקלם ראיסי שיר שמשווה "מתפרעים" לזבובים, שיבח את הסטודנטים בארצו ואמרו שהם ואנשי ההוראה "לא יאפשרו לחלומות השקריים של האויב להתגשם. הם (האויבים) מדמיינים שהם יוכלו להשיג את המטרות המרושעות שלהם באוניברסיטאות".

"הם יכולים להרוג אותנו, אנחנו לא נשתוק"

המחאה על מותה של מהסא אמיני בת ה-22 פרצה באמצע ספטמבר, ומאז התפשטה לכל מחוזות איראן. אמיני, נזכיר, מתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן מכיוון ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה. הרשויות מכחישות את הטענות שהצעירה הכורדית מתה כתוצאה מחבלות בגופה, וטוענות שמותה קשור לבעיות רפואיות שמהן סבלה לפני המעצר.
4 צפייה בגלריה
מחאה ב איראן טהרן בעקבות מות הצעירה מהסא אמיני 21 בספטמבר
מחאה ב איראן טהרן בעקבות מות הצעירה מהסא אמיני 21 בספטמבר
הפגנות באיראן
(צילום: AFP)
הצעירים והצעירות מובילים את "מחאת החיג'אב" באיראן ודורשים חופש וזכויות לנשים. הפגנות רבות מתקיימות באוניברסיטאות בערים ברחבי המדינה. סטודנט שהיה בסוף השבוע בדרך להפגנה בטהרן אמר שהוא לא מפחד להיעצר – ואפילו למות. "הם יכולים להרוג אותנו ולעצור אותנו, אבל אנחנו כבר לא נהיה יותר בשקט. החברים שלנו לכיתה בכלא. איך אפשר להישאר בשקט?".
המחאה על מותה של אמיני מהווה אתגר גדול לשלטון האיראני. בניגוד למחאות קודמות, הפעם הנשים האיראניות - במיוחד סטודנטיות ותלמידות תיכון – ממלאות חלק מרכזי בהפגנות. בהתרסה נגד השלטון המפגינות מסירות את כיסויי הראש שלהן ולעיתים אף שורפות אותם, וכן גוזרות את שיערן. בהפגנות נשמעות קריאות המייחלות לנפילתו, ולמותו, של המנהיג העליון עלי חמינאי.
בעולם עוקבים בעניין אחרי המחאה באיראן ומריעים לנשים האמיצות שמוחות על דיכוי הזכויות שלהן. "אנחנו הפסקנו לפחד, אנחנו נילחם", נכתב על שלט גדול שנתלה השבוע בכביש מהיר בטהרן. ממשלת איראן טוענת שההפגנות הן חלק ממזימה של מדינות אויב – בהן ארה"ב וישראל – לערער את ביטחון המדינה. בהפגנות פרצו עימותים בין כוחות הביטחון למפגינים. לפי הדיווחים לפחות 20 מאנשי כוחות הביטחון נהרגו. ארגוני זכויות אדם דיווחו על יותר מ-150 הרוגים בגל המחאה.