ילנה מגיד, דודתו של רוני קריבוי (25) מכרמיאל ששוחרר אתמול (ראשון) משבי חמאס, אמרה הבוקר כי הוא ניסה לברוח מהשבי אחרי שבניין שבו הוא הוחזק הופצץ. "הוא סיפר שנחטף על ידי מחבלים והחזיקו אותו בתוך בניין. הבנתי שמההפצצות הבניין קרס, והוא הצליח להימלט משם ולברוח. זה כמו סרט. במשך כמה ימים הוא הסתתר שם והיה לבד, ובסוף העזתים תפסו אותו והחזירו אותו לידיים של המחבלים", אמרה.
2 צפייה בגלריה
החטופות והחטופים באמבולנסים של הצלב האדום בדרך לישראל
החטופות והחטופים באמבולנסים של הצלב האדום בדרך לישראל
תיעוד של רוני במעבר רפיח, לאחר ששוחרר מהשבי
(צילום: רויטרס, Ibraheem Abu Mustafa)
מגיד, שהתראיינה לכאן ב', הוסיפה: "הוא ניסה להגיע לגבול, אבל אני חושבת שבגלל שלא היה לו את האמצעים להבין איפה הוא ולאן לברוח - הוא הסתבך בשטח. הוא היה כמה ימים - 4 ימים - לבד. שאלתי אותו איך אתה מרגיש? יש סיוטים בלילה? הוא אמר לי 'תקשיבי, יש לי סיוטים, אבל הכול בסדר'".
היא סיפרה כי רוני היה במסיבה "כחלק מההפקה. הוא הגיע לשם קצת לפני, העבודה שלו הייתה לפרק את הבמות וכל מה שקשור למסיבה. ברגע שזה התחיל הוא וחבר שלו התחילו לרוץ ביחד, עד שבאיזשהו שלב רוני החליט להסתתר בבור ואמר לחבר להמשיך. חבר היה איתו בקשר עד שעה 10:30, רוני אמר לו שהוא שומע קולות של מחבלים, ובערך ב-10:40 החבר התקשר אליו וכבר ענו לו בערבית. הוא אמר 'רוני, רוני', והם צחקו וניתקו את הטלפון, ומאז נותק הקשר.
"המשפחה הייתה באי ודאות במשך שבוע, לא קיבלנו שום מידע מאף אחד. כל הילדים שלנו התחילו לאסוף מידע כמו פאזל, כדי להבין מה קרה עם רוני, אם הוא פצוע או לא, ורק אחרי שבוע, בתאריך 12 באוקטובר קיבלנו הודעה רשמית מצה"ל שרוני בסבירות גבוהה נחטף לעזה".
מגיד נשאלה גם על מצבו הפיזי של רוני, והשיבה: "יש לו כמה תפרים בראש כי הוא נפצע מקריסה של הבית, וגם עוד כמה פצעים. אבל הוא בסדר, בודקים אותו, ואני מאוד מקווה שאנחנו כבר בקרוב נארח אותו בבית והכול יהיה בסדר". היא סיפרה עוד כי אתמול "רק ב-17:15 בערב התקשרו למשפחה ואמרו להורים להגיע דחוף לבית החולים שיבא תל השומר".
בני משפחתו וחבריו של רוני האמינו בכל רגע כי הוא ישוב אליהם, אך הופתעו אתמול לגלות כי יוכלו להיפגש עימו כבר בערב, לאחר שחמאס הודיע על שחרורו כמחווה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כשנשאלה על האופן שבו האזרחות הרוסית סייעה לרוני, סיפרה מגיד: "המשפחה של רוני עלתה מברית המועצות ב-1992, ורוני נולד בישראל ב-1998 וגדל פה. שפת האם שלו היא עברית ומדינת המולדת שלו היא ישראל.
"נכון שלהורים שלו הייתה אזרחות רוסית כי ההורים של אמא שלו חיו בסנט פטרבורג והוציאו לרוני אזרחות כשהיה קטן. הוא אזרח ישראל, ואני חושבת שהפרדה הזאת אתמול בתקשורת של '13 חטופים ועוד אחד', זה לא במקום, זה פוגע בנו כאזרחי ישראל. אנחנו פה יותר מ-30 שנה, כל החיים שלנו, הילדים נולדו וגדלו פה. מבחינתי, כל אחד שחטוף היום בעזה - אם יש אפשרות להוציא אותו, לא משנה את מי להציל, אנחנו חייבים להוציא את כולם, ולכן לא הבנתי את ההפרדה".
2 צפייה בגלריה
רוני קריבוי
רוני קריבוי
רוני, אתמול במעבר רפיח
יוליה קריבוי, אחותו של רוני, כתבה הלילה בפייסבוק: "אין לי מילים להודות לכולם, על התמיכה, הדאגה, העזרה, התפילות. עשינו את זה, רוני חזר הביתה. הולך על הרגליים, מחייך וצוחק. חזק בדיוק כמו שידעתי שהוא. אבל לא סיימנו, מאחור נשארו עוד רבים מהאחים שלנו. ממשיכים להילחם למענם. לא ננוח עד שכולם יחזרו לישון במיטות שלהם לצד המשפחות שלהם. כולם צריכים לחזור!".
"לרגע לא איבדנו את התקווה והאמונה שהוא יחזור. הוא אח שלנו, דם מדמנו", אמר ינון אוחנה, חברו של רוני. כבר בשעות הצהריים אתמול היו שמועות על חזרתו של האזרח הישראלי שמחזיק גם באזרחות רוסית משבי חמאס. קרוביו של רוני העדיפו לחכות למידע ודאי, ולקראת השעה 18:00 בערב הם התבשרו בקבוצת הוואטסאפ של מובילי המאבק להשבתו כי הוא נמנה עם החטופים שמשוחררים לישראל.
"כשפוטין מתערב, הכול נראה אחרת", אמר החבר אוחנה. "יש לי צמרמורת בכל הגוף, אני בנסיעה ארוכה הביתה לכרמיאל וכל הדרך חושב ומתפלל שהפעם נשמע בשורות טובות". לאט לאט קיבל אוחנה עוד ועוד שיחות שבהן הוא התבשר על שחרורו של רוני.
רוני נחטף ב-7 באוקטובר מזירת הטבח במסיבה ליד קיבוץ רעים כשעבד בהגברה. "איבדנו מלא חברים שנהרגו במסיבה, יש לנו חברים שראו את רוני בשניות האחרונות לפני שנחטף לעזה ואנחנו רק מתפללים מאז בלי סוף ואומרים תהילים ועושים הפרשות חלה בשביל לראות מעט אור", אמר החבר אוחנה. "בקבוצה של החברים כולם כותבים עכשיו בחסדי השם כמה הם מאושרים וכמה הם בהלם. אני מחכה לראות אותו". אוחנה הוסיף: "אנחנו יודעים שכשחטפו אותו רוני היה פצוע מירי, אני מניח שהוא יקבל טיפול רפואי וכולנו מחכים לראות אותו בכרמיאל".