בית הנבחרים של ארה״ב אישר הלילה (בין שלישי לרביעי) החלטה שמגנה את השימוש בביטוי ״מהנהר ועד לים, פלסטין תהיה חופשית״ כאנטישמי. ההחלטה, שעברה ברוב של 377 קולות מול 44 מתנגדים, היא אמנם הצהרתית בלבד, אך מגיעה כתוצאה ישיר של הנזיפה התקדימית שקיבלה הנציגה הדמוקרטית רשידה טליב בחודש נובמבר האחרון, בין היתר עקב השימוש שלה בביטוי. ההחלטה היא חלק משורה של 17 צעדי חקיקה שקודמו בבית הנבחרים בתגובה המתקפה האיראנית במוצאי השבת, במטרה לחזק את התמיכה בישראל.
2 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בוושינגטון, גבעת הקפיטול
הפגנות נגד ישראל בוושינגטון, גבעת הקפיטול
הפגנות נגד ישראל בוושינגטון, גבעת הקפיטול
רוב ההחלטות שקודמו בבית הנבחרים בצל המתקפה האיראנית עברו ברוב גדול, והתנגדו להן רק טליב ויתר חברי ה"סקווד" - קבוצה של שמונה חברי קונגרס דמוקרטים "לא-לבנים" המזוהים עם האגף השמאלי של המפלגה, ודמוקרטים "פרוגרסיבים" נוספים. נציג מדינת קנטאקי, תומאס מאסי, שמצביע לרוב נגד כל חקיקה הנוגעת ליחסי החוץ של ארה"ב, היה הרפובליקני היחיד שהצביע נגד כל צעדי החקיקה, למעט אחד.
בין היתר אושרו החלטות הקוראות "לגבות מחיר" ממנהיגי איראן, למנוע מהרפובליקה האיסלאמית להתחמק מהסנקציות שהטילה עליה ארה"ב, וכן החלטה שתהפוך כמה מהסנקציות לקבועות. לא ידוע אם הסנאט - הבית העליון של הקונגרס האמריקני - יפעל לקידום אחת מ-17 ההחלטות.
2 צפייה בגלריה
 רשידה טליב
 רשידה טליב
ננזפה באופן תקדימי. רשידה טליב
(צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

הסיסמה "מהנהר ועד לים" הפכה מאז 7 באוקטובר למוטיב חוזר בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי העולם, וחברת בית הנבחרים הפלסטינית-אמריקנית טליב ננזפה כאמור בנובמבר האחרון בהחלטה נדירה, בעקבות הצהרותיה על המלחמה בין ישראל לחמאס. ברוב של 234 מול 188 חברי קונגרס, טליב הואשמה, גם על ידי 22 מחברי מפלגתה, ב"קידום נרטיבים כוזבים" וב"קריאה להשמדת מדינת ישראל", בעיקר בשל השימוש השגור שלה בביטוי. טליב, היחידה אף מבין חברי ה"סקווד" שלא גינתה את חמאס אחרי טבח 7 באוקטובר, טענה מצדה כי הסיסמה מבטאת רק שאיפה למדינה פלסטינית.
הביטוי, שנולד בתחילת שנות ה-60 כסלוגן פוליטי של פעילים חברתיים שקראו לחזרה ל"גבולות פלסטין" מלפני המנדט הבריטי, הפך למוכר יותר בעולם אחרי אירועי 7 באוקטובר, ובמקביל התגברה גם ההכרה במשמעותו הנסתרת. במהלך הסערה שפרצה בנובמבר אמרה דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר כי "זאת אמירה מפלגת, רבים מוצאים אותה פוגענית, ורבים מוצאים אותה אנטישמית. אנחנו דוחים מכל וכל את החלת המונח הזה על הסכסוך". גם מנהיג הסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים, הנציג הפרו-ישראלי מניו יורק האקים ג'פריס, אמר לטליב לפני הנזיפה הרשמית כי "הדהוד סיסמאות המובנות באופן נרחב כקוראות להשמדה מוחלטת של ישראל - כמו 'מהנהר לים' - לא מקדמות את ההתקדמות לקראת פתרון שתי המדינות. במקום זאת, הדבר תורם לקיטוב נוסף, פילוג והסתה לאלימות".