2 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי צה"ל מגדוד נצח יהודה בראמללה
פעילות לוחמי צה"ל מגדוד נצח יהודה בראמללה
הביעו חרטה לאחר האירוע, והסכימו למחיקת הרישום הפלילי תוך שנתיים. לוחמי נצח יהודה ברמאללה, ארכיון
לוחמים חרדים מגדוד נצח יהודה, שהורשעו וריצו עונש מאסר בגין אלימות נגד פלסטינים, ממתינים כבר שנה לתשובת נשיא המדינה לבקשת החנינה ומחיקת הרישום הפלילי שלהם. החיילים, שכבר שוחררו מצה"ל, טוענים כי המתנה זו פוגעת בהם בשוק העבודה וגורמת להם לשלם מחיר אישי כבד.
לפני ארבע שנים, חוליית חמאס רצחה בשני פיגועים שונים את שני הלוחמים סמ"ר יובל מור יוסף וסמל יוסף כהן ז"ל. בפיגועים הללו נפצעה גם אישה שהייתה בהריון מתקדם, והרופאים נאלצו ליילדה לאחר פציעתה. תינוקה לא שרד, ונפטר זמן קצר אחרי הלידה.
חמשת חבריהם לנשק של הלוחמים התבקשו ללוות ברכבם שניים מסייעני הפיגוע למעצרם. בדרך למעצר הם נקטו כלפיהם באלימות קשה. הם הביעו חרטה לאחר האירוע, ובמסגרת הליך גישור, הורשעו ונשלחו לכלא. במסגרת ההסדר מולם צוין כי הרישום הפלילי יימחק בתוך שנתיים, בכפוף להתנהגותם לאחר המאסר.
2 צפייה בגלריה
אחד החיילים החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו
אחד החיילים החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו
"התנערות מאיתנו". שניים מהחיילים החשודים בבית הדין הצבאי ביפו, בעת משפטם בינואר 2019
(צילום: שאול גולן)
עם סיום שירותם של הלוחמים ושחרורם מצה"ל, החיילים התמודדו גם עם תביעה אזרחית שהפלסטינים שהוכו הגישו נגד המדינה. בצעד חריג, המדינה התנתה את הייצוג המשפטי וההגנה על הלוחמים בתשלום של 100 אלף שקלים. הם הסכימו להסדר וגייסו כספים באמצעות קמפיין מימון המונים.
במקביל, הלוחמים מנהלים מאבק למחיקת הרישום הפלילי שלהם. הם מלינים על כך שנשיא המדינה יצחק הרצוג, על אף המלצות שר הביטחון והפרקליטות הצבאית, טרם קיבל החלטה בעניין. "הייתי יכול לעבוד במשרד הביטחון, באבטחה או בהייטק. בגלל הרישום הפלילי, אני עובד בבניין", הסביר ש', אחד הלוחמים. "אין מאחוריי משפחה או מי שיעזור לי. הקשר של משפחתי עמי נותק לאחר שהתגייסתי. התארסתי לא מזמן, ואנחנו רוצים להמשיך בחיינו ולהקים בית ומשפחה בישראל", אמר.
החיילים פנו בעניין לאחרונה שוב לנשיא הרצוג, אך טרם קיבלו תגובה. "מצפים מאיתנו לכבד הסכם עם המדינה בזמן שהמדינה אינה מכבדת הסכם איתנו", אמרו, "אנו קוראים לציבור לסייע לנו במקום שבו המדינה מתנערת. זו לא רק התנערות מאיתנו, אלא מסר מסוכן שלוחמים, גם אם טעו, לא יקבלו גיבוי".
עו"ד אל"מ (מיל') שלומי ציפורי ורס"ן אבי פינרסקי (מיל') המיצגים את הלוחמים מטעם הסנגוריה הצבאית, מסרו: "מצער מאוד שהנשיא מתעלם מהמלצות בית הדין ועמדת צה״ל, לפיה יש למחוק את הרישום הפלילי של הלוחמים לאחר שחלפו 4 שנים ממועד האירוע ולאפשר את שילובם בחיים האזרחים. שתיקת הפרקליטות הצבאית וצה"ל ביחס להתעלמות הנשיא מהבקשה שהוגשה הינה מקוממת שכן מחיקת הרישום הפלילי הייתה הבסיס להסדר הטיעון שהושג בין הצדדים, דבר שאפשר את סיומו המוסכם של התיק ומנע דיון מביך מצה"ל ביחס לחלקו של הצבא באירוע".
מלשכת הנשיא נמסר בתגובה: "תהליך הטיפול בבקשת החניה מצוי בשלבי סיום וצפוי להסתיים בימים הקרובים. ההחלטה בעניינם תועבר במישרי לפונים".
הלוחמים פתחו במאבק ציבורי ששמו "לא מפקירים לוחמים!": https://beactive.co.il/project/70688