השר גדי איזנקוט התייחס היום (שלישי) למתווה עסקת החטופים שגובש בפסגת פריז, ואמר בכנס לזכרו של אריאל שרון באוניברסיטת רייכמן כי "זה לא חייל - אלו מאות אזרחים שחיו את חייהם, סמכו על צה"ל וביממה אחת נלחמו על הידית והופקרו. לכן יש חובה כפולה ומכופלת להשיבם, חובה ערכית בסיסית".

איזנקוט הוסיף, טרם התקבלה תשובתו של חמאס להצעה: "כל ההתבטאויות נגד העסקה הן חמורות מאוד. משלחת ישראלית לפריז הניחה הצעה לחמאס דרך מצרים, חמאס לא השיב. פוליטיקאים התבטאו בצורה בלתי אחראית על מספרי מחבלים שלא עלו בשום מסמך או הצעה נגדית. צריך להתגבר על היצר, לחכות בסבלנות לתשובה, להבין שיש עסק עם אויב אכזר וציני שנואש לקדם את חזונו ומטרותיו להשמיד את מדינת ישראל ולייסד פה מדינה אסלאמית במקומה".
איזנקוט ציין בנוגע לסוגיה ההומניטרית ברצועת עזה כי "מאמץ צה"ל חשוב לצד מאמצים כלכליים ומדיניים - להפעיל מנופים כדי למנוע מחמאס יכולת לחזור ולהוות מרכיב שלטוני משמעותי בחלוקת מזון ואכיפת חוק וסדר, אף שכרגע המציאות מורכבת ואנחנו דנים בעקיפין עם השלטון הזה כדי להחזיר את החטופים".
לדבריו, "הסיוע ההומניטרי זו הבטחה של הממשלה לאמריקנים, אך גם צורך תפקודי ישראלי. ישנם 2.2 מיליון אנשים שלא היינו רוצים שימותו ברעב. מנגד, שייכנס המינימום הנדרש. עכשיו כשאנחנו יודעים שחמאס השתלט על החלוקה, ביקשנו לעצור אותה לכמה ימים כדי להעביר את האחראיות לגורמים אחרים שאינם חמאס".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בכנס מנהיגות באוניברסיטת רייכמן
אביגדור ליברמן בכנס מנהיגות באוניברסיטת רייכמן
ליברמן בכנס. "במקום לתת לצוות של ניצן אלון עצות צריך לתת גיבוי"
(צילום: יריב כץ )
3 צפייה בגלריה
גלעד שרון בכנס מנהיגות באוניברסיטת רייכמן
גלעד שרון בכנס מנהיגות באוניברסיטת רייכמן
גלעד שרון בכנס באוניברסיטת רייכמן
(צילום: יריב כץ )
נושא הכנס הוגדר "מנהיגות, קבלת החלטות ועקרונות הביטחון", והוא נערך בהובלת קתדרת אריאל שרון למנהיגות לאומית ומחשבה צבאית, בית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, אוניברסיטת רייכמן, ובשיתוף "אריק" - עמותת אריאל שרון למנהיגות.
גם השר לשעבר ח"כ אביגדור ליברמן דיבר בכנס ואמר בעניין החטופים כי "המשפחות צריכות להמשיך ללחוץ, הדרג המדיני, שרים וח"כים - הייתי שמח אם כולם היו מפסיקים לדבר. כל הדיבורים לא מקרבים את שחרור החטופים, רק מרחיקים. אני סומך על ניצן אלון. יש צוות מעולה, ערכי ומנוסה, הם קמים עם הנושא בבוקר והולכים לישון איתו. במקום לתת להם עצות צריך לתת להם גיבוי".
לדברי ליברמן, "הלחץ הצבאי הוא הכי אפקטיבי שיכול להיות אבל הוא לא קיים כל עוד לא נשלוט בפילדלפי ובהברחות. שמעתי את נשיא מצרים בקולו (א-סיסי) שנתנו ל-2,200 פצועים לצאת מעזה למצרים. עד כה לא קיבלנו הוכחה שהחטופים אכן קיבלו את התרופות. חוסר היכולת לעמוד על האינטרסים שלך, לדרוש הדדיות - ההתקפלות בלתי פוסקת".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
סינוואר והנייה. דורשים הפסקת אש מקיפה
(צילום: AFP)
הערב הודיע חמאס באופן רשמי כי העביר לקטאר ולמצרים את תשובתו בעניין מתווה עסקת החטופים שגובש בפסגת פריז. לטענת ארגון הטרור, ההצעה טופלה ב"רוח חיובית". תשובת חמאס כוללת דרישה להפסקת אש מקיפה ומוחלטת, "סיום המתקפה על עמנו", לשון ארגון הטרור, הבטחת סיוע, מחסה ושיקום של הרצועה, הסרת המצור מעל עזה - והשלמה של עסקת חילופי השבויים.
בישראל מנתחים את התשובה ומנסחים תשובה רשמית. בכירים בישראל אמרו הערב כי על פניו חמאס השיב באופן חיובי על המסגרת - אך הציב תנאים בלתי-אפשריים. לדברי הבכירים, ישראל בכל מקרה לא תפסיק את הלחימה. גורמים מדיניים אמרו כי "לנוכח התנאים הבלתי אפשריים - תשובת החמאס כמוה כתשובה שלילית". ראש ממשלת קטאר, מוחמד א-ת'אני, אמר מצידו כי בדוחא "אופטימיים" חרף ההערות של חמאס.