סופר רוסי שנודע כתומך נלהב של משטר פוטין ושל הפלישה הרוסית לאוקראינה נפצע היום (שבת) בפיצוץ מסתורי במכוניתו, והנהג שלו נהרג. זהו הפיצוץ השלישי שכוון נגד לאומנים תומכי הקרמלין מאז הפלישה בשנה שעברה, וגם היום מיהרה מוסקבה להפנות אצבע מאשימה לעבר קייב – וארה"ב.
6 צפייה בגלריה
רוסיה זחר פרילפין סופר לאומן נפצע פיצוץ ב מכונית הנהג שלו נהרג
רוסיה זחר פרילפין סופר לאומן נפצע פיצוץ ב מכונית הנהג שלו נהרג
פרילפין. 300 אלף עוקבים ברשתות השונות
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
רוסיה זחר פרילפין סופר לאומן נפצע פיצוץ ב מכונית הנהג שלו נהרג המכונית ההרוסה
רוסיה זחר פרילפין סופר לאומן נפצע פיצוץ ב מכונית הנהג שלו נהרג המכונית ההרוסה
המכונית ההרוסה של פרילפין והנהג שנהרג. יש עצור אחד
(צילום:AFP)
הפיצוץ אירע במכוניתו של זחר פרילפין, סופר מפורסם שידוע כמי שמרבה להתבטא בעד מעשיו של הצבא הרוסי באוקראינה. ברוסיה מדווחים כי הפיצוץ בכפר במחוז ניז'ני נובגורוד, כ-400 קילומטרים ממזרח למוסקבה, התרחש בזמן שפרילפין היה בדרכו חזרה לבירה הרוסית אחרי ביקור במחוזות האוקראיניים דונייצק ולוהנסק, שרוסיה כבשה אשתקד את רוב שטחיהם והכריזה עליהם כמסופחים אליה.
לפי התקשורת הרוסית, בדרכם חזרה עצרו פרילפין והנהג לאכול בניז'ני נובגורוד, ואז התפוצץ רכב האאודי שלהם. כוחות הביטחון של רוסיה פרסמו תמונות שבהן נראה הרכב הפוך והרוס לחלוטין בצד כביש. מושל מחוז ניז'ני נובגורוד, גלב ניקיטין, מסר כי פרילפין עצמו סובל משברים, אך מצבו מוגדר קל והוא מקבל טיפול רפואי. דוברת מטעם משרד הפנים הרוסי מסרה כי אדם אחד כבר נעצר בחשד למעורבות במעשה.
6 צפייה בגלריה
רוסיה זחר פרילפין סופר לאומן נפצע פיצוץ ב מכונית הנהג שלו נהרג
רוסיה זחר פרילפין סופר לאומן נפצע פיצוץ ב מכונית הנהג שלו נהרג
האיחוד האירופי הטיל עליו סנקציות. פרילפין
(צילום: AFP)
פרילפין הפך לתומך נלהב של פוטין בשנת 2014, אחרי שהנשיא הרוסי סיפח את חצי האי קרים לרוסיה מידי אוקראינה. בשנים שלאחר מכן נלחם פרילפין לצד הבדלנים הפרו-רוסים שפועלים במזרח אוקראינה, ובריאיון איתו שפורסם ביוטיוב ב-2019 הוא התרברב כי היחידה שלו חוללה "כאוס מוחלט" ו"הרגה אנשים רבים" כפי ששום יחידה רוסית אחרת לא הצליחה. אחרי הפלישה הרוסית לעומק אוקראינה בשנה שעברה הטיל עליו האיחוד האירופי סנקציות, בשל הבעת התמיכה שלו במהלך.
פרילפין נהנה מיותר מ-300 אלף עוקבים בטלגרם, באתר האינטרנט שלו וביוטיוב. בשנת 2020 הוא הקים מפלגה פוליטית ששמה "למען האמת" ושתמכה במשטר פוטין, אך שנה אחר כך התאחדה המפלגה עם מפלגת "רוסיה צודקת" הלאומנית, שלה. בבחירות שנערכו בשנת 2021, כאחד מיושבי הראש של המפלגה המאוחדת, זכה פרילפין במושב בבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, אבל ויתר עליו. מנהיג המפלגה המאוחדת, סרגיי מירונוב, כינה את הפיצוץ היום "מעשה טרור", והאשים בו את אוקראינה.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ב מוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ב מוסקבה
מדבדב עם הנשיא פוטין. אצבע מאשימה ל"נאצים"
(צילום: EPA)
גם דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זחרובה, רמזה בפוסט שפרסמה בטלגרם כי אוקראינה אחראית למעשה, והוסיפה שהאחריות רובצת גם על ארה"ב ונאט"ו, המסייעות לאוקראינים לאורך המלחמה. זחרובה האשימה אותן בסיוע ל"תא הטרור" של המשטר בקייב, וטענה שיש להן "אחריות ישירה" למעשה. סגן יו"ר מועצת הביטחון של רוסיה, הנשיא לשעבר דמיטרי מדבדב, האשים במעשה "קיצונים נאצים", כשלכול ברור למי כוונתו. "נאצים" ו"ניאו-נאצים" הם כינויים שמדבדב ובכירי משטר אחרים ברוסיה נוהגים כל העת להצמיד לאנשי הממשל האוקראינים.
אוקראינה עצמה טרם הגיבה רשמית על הטענות, אבל מיכאילו פודוליאק, יועצו הבכיר של הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי, פרסם ציוץ שבו הסתמן כי הוא רומז שדווקא הקרמלין אחראי למעשה.

פיצוצים במכוניות, רכבות ועמודי חשמל

הפיצוץ שבו נפצע היום פרילפין הוא כאמור השלישי ברוסיה שכוון נגד תומכים בולטים של משטר פוטין מאז תחילת המלחמה בפברואר אשתקד. באוגוסט 2022 נהרגה בפיצוץ מכונית בפרברי מוסקבה דריה דוגינה, בתו של הלאומן אלכסנדר דוגין, מי שכונה "האידאולוג של פוטין", ורוסיה טענה כי קייב ביצעה את המעשה. לפי ההערכות, דוגין עצמו היה יעד החיסול.
6 צפייה בגלריה
רוסיה בלוגר צבאי מוכר ולדלן טטרסקי נהרג פיצוץ מטען חבלה בית קפה סנט פטרסבורג
רוסיה בלוגר צבאי מוכר ולדלן טטרסקי נהרג פיצוץ מטען חבלה בית קפה סנט פטרסבורג
הבלוגר ולדן טטרסקי והפיצוץ שבו חוסל בסנט פטרסבורג
6 צפייה בגלריה
דריה דוגינה
דריה דוגינה
דריה דוגינה, אביה הלאומן והפיצוץ שבו נהרגה. גם בזה הואשמה קייב
(צילום: AP)
בחיסול נוסף, בחודש שעבר, נהרג בפיצוץ בבית קפה בסנט פטרסבורג ולדלן טטרסקי, בלוגר שהיה מקורב לקרמלין, כתב על ענייני צבא והרבה להסית להרג אוקראינים. הוא נהרג אחרי שפסל שהגישה לו אישה, כביכול במתנה, התפוצץ בידיו. גם במקרה זה הפנו גורמים רוסיים אצבע מאשימה לעבר הביון האוקראיני.
רק ביום רביעי האחרון האשימה רוסיה את קייב כי ביצעה מתקפת כטב"מים על הקרמלין, ומסרה כי היא רואה בזה ניסיון התנקשות בפוטין לכל דבר. בצל איומי מוסקבה כי תגיב "בזמן ובמקום שתראה לנכון", הכחישה אוקראינה כל קשר למעשה, ורמזה כי ייתכן שמדובר במבצע "דגל כוזב" רוסי, כלומר בהתקפה שרוסיה עצמה ביימה כדי לספק תירוץ למתקפה חדשה שלה על אוקראינה. בסרטונים שצולמו מבתים הסמוכים לקרמלין נראה כלי טיס פוגע בכיפת אחד הבניינים במתחם וגורם בו לדלקה.

הטענה הרוסית לניסיון מתקפה על הקרמלין באה כשברקע האשמות חוזרות ונשנות של מוסקבה נגד קייב, ולפיהן אוקראינה משגרת כלי טיס מתאבדים לעבר יעדים אסטרטגיים רוסיים. ביום רביעי לפנות בוקר גרמה התקפה כזו לשריפה גדולה במתקן דלק באזור קרסנודר שברוסיה, לא הרחק מהגשר המחבר אותו לחצי האי קרים, ומתקפה דומה גרמה לדלקה ענקית בנמל סבסטופול שבשליטת רוסיה ביום שבת שעבר.
מעבר להתקפות הללו יוחסו לקייב מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה שלל פעולות חבלה בעורף הרוסי, בהן פיצוצי מטוסים, התרסקויות כטב"מים על בסיסים, דלקות במתקני אנרגיה – וגם חיסולים באמצעות מכונית תופת ופסל ממולכד. בימים האחרונים דווח גם על שתי רכבות משא שסטו מהמסילות במחוז רוסי סמוך לאוקראינה בשל פיצוצים מסתוריים, ועל עמוד חשמל שפוצץ בלנינגרד ואחר שלצדו נמצא מטען חבלה.