האוליגרך הרוסי יבגני פריגוז'ין, בעל בריתו הקרוב של הנשיא ולדימיר פוטין ומי שעומד בראש ארגון שכירי החרב "קבוצת וגנר", הצהיר אתמול (ו') בהכרזה דרמטית כי בכוונתו להוציא בתוך ימים אחדים את שכירי החרב שלו מהעיר בחמוט במזרח אוקראינה, העיר שבה ניטש הקרב הממושך והקשה ביותר במלחמה.
פריגוז'ין מאשים כבר זמן רב כי הצבא הרוסי "מרעיב" את שכירי החרב שלו ולא מעניק להם את התחמושת הדרושה להם כדי להילחם, והצהיר כעת כי זו הסיבה להחלטתו להוציא את שכירי החרב מעמדותיהם בבחמוט. הוא הודיע על כך במכתב פתוח ששיגר לבכירי הצבא הרוסי וכן לפוטין עצמו, זמן קצר אחרי שפרסם סרטון קשה לצפייה בערוץ הטלגרם שלו, ובו הוא נראה מתהלך בין שורות של גופות שלדבריו שייכות ללוחמי "קבוצת וגנר" – והאשים במותם את שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל ולרי גרסימוב, תוך שהוא מסנן לעברם שלל קללות.
10 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין מנהיג קבוצת וגנר מצביע על לוחמיו שלדבריו נהרגו במלחמה באוקראינה
יבגני פריגוז'ין מנהיג קבוצת וגנר מצביע על לוחמיו שלדבריו נהרגו במלחמה באוקראינה
פריגוז'ין מצביע על גופות שכירי החרב שנהרגו. "תסתכלו עליהם! אתם תלכו לגיהינום"
(צילום: AFP PHOTO / Telegram channel of Concord group)
10 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין מנהיג קבוצת וגנר מצביע על לוחמיו שלדבריו נהרגו במלחמה באוקראינה
יבגני פריגוז'ין מנהיג קבוצת וגנר מצביע על לוחמיו שלדבריו נהרגו במלחמה באוקראינה
(צילום: AFP PHOTO / Telegram channel of Concord group)
10 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין ולוחמי קבוצת וגנר
יבגני פריגוז'ין ולוחמי קבוצת וגנר
(צילום: Press service of "Concord"/Handout via REUTERS)
"קבוצת וגנר", נזכיר, היא מיליציה רוסית פרטית שהחלה את פעילותה ב-2014, עם פרוץ הקרבות מול המורדים במזרח אוקראינה, ומשם היא התרחבה לסוריה, לוב ואפריקה שמדרום לסהרה. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בשנה שעברה לקחו שכירי החרב של "קבוצת וגנר" חלק משמעותי במלחמה, וכבר חודשים שהם מובילים את הקרבות הקשים הניטשים בעיר בחמוט שבמחוז דונייצק – אחד משני המחוזות המרכיבים את חבל דונבאס, חבל שאותו מוסקבה מקווה לכבוש לחלוטין.
בקרב על בחמוט נפלו אלפי לוחמים משני הצדדים, אבל המחיר שספגו שכירי החרב של וגנר – רבים מהם אסירים שגויסו מבתי הכלא הרוסיים בתמורה לחנינה – הוא כבד במיוחד, ונראה שרבים נשלחו לשדה הקרב ללא ציוד מספק, בבחינת "בשר תותחים". רק בחודש שעבר העריכה ארה"ב כי מתוך 20,000 רוסים שנהרגו במלחמה מאז דצמבר, מחציתם היו לוחמי "וגנר".
פריגוז'ין, אוליגרך שזכה לכינוי "השף של פוטין" בשל עסקי הקייטרינג שלו בקרמלין, מתלונן כאמור כבר זמן רב על התנהלות הפיקוד של הצבא הרוסי במלחמה, ובפברואר האשים את שר ההגנה שויגו ואת הרמטכ"ל גרסימוב ב"בגידה חמורה", כיוון שלטענתו הם מונעים מהכוח שלו להתחמש ומנסים "להרוס" אותו. בשבוע שעבר ניפק אמירה חריגה נוספת, שבה הזהיר מפירוק אפשרי של "קבוצת וגנר" על רקע היעדר תחמושת מספקת, וכעת הודיע כאמור כי בכוונתו להסיג את לוחמיו מבחמוט בשל המחסור הזה.
10 צפייה בגלריה
רמטכ"ל רוסיה ואלרי גרסימוב עם שר ההגנה סרגיי שויגו
רמטכ"ל רוסיה ואלרי גרסימוב עם שר ההגנה סרגיי שויגו
הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב (ימין) לצד שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו. פריגוז'ין כבר האשים אותם בעבר ב"בגידה חמורה"
(צילום: AP )
10 צפייה בגלריה
לוחמי קבוצת וגנר שכירי חרב רוסים על גג בניין ב בחמוט אוקראינה
לוחמי קבוצת וגנר שכירי חרב רוסים על גג בניין ב בחמוט אוקראינה
לוחמי "וגנר" על גג בבחמוט. ארה"ב העריכה: מדצמבר כ-10,000 שכירי חרב של הארגון נהרגו, לצד 10,000 חיילים רוסים נוספים
(צילום: רויטרס)
במכתב שפרסם אתמול, הוא כתב כי לוחמיו יעזבו את עמדותיהם ב-10 במאי ויעבירו אותן לשליטת חיילי הצבא הרוסי. לדבריו המועד הזה נבחר כדי לא לשבש את חגיגות 9 במאי, יום חג ברוסיה שבו מציינים את הניצחון על גרמניה הנאצית. פריגוז'ין כתב כי הנסיגה תיעשה על מנת "ללקק את הפצעים שלנו", והוסיף: "אנחנו מוציאים את יחידות וגנר מבחמוט בגלל שבהיעדר תחמושת, הם נידונים למוות חסר תכלית". הוא טען שרוב בחמוט כבר נכבשה על ידי הכוחות הרוסיים, והאשים: "בכך שאתם לא נותנים לנו פגזים, אתם לא שוללים מאיתנו את הניצחון – אתם שוללים מהעם הרוסי את הניצחון".
כלי תקשורת בעולם מדגישים כי לא ברור אם פריגוז'ין אכן יממש את האיום שלו להסיג את כוחותיו מבחמוט, וציינו כי הוא נוהג לעתים קרובות לנפק אמירות אימפולסיביות, כאלו שמהן הוא חזר לא אחת בעבר. רק בשבוע שעבר חזר בו מהודעה כלשהי שפרסם, וטען כי הייתה זו "בדיחה". סגנית שר ההגנה של אוקראינה, חנה מליאר, אף אמרה כי הרוסים דווקא מביאים עוד שכירי חרב של וגנר לבחמוט, במטרה להשלים את כיבושה עד לחגיגות ב-9 במאי.
כך או כך, הכעס שלו על בכירי הצבא הרוסי ברור למדי, והוא ביטא אותו בסרטון יוצא דופן שפרסם אתמול בבוקר בערוץ הטלגרם שלו. בסרטון הוא נראה מתהלך בין עשרות גופות ואומר בכעס: "אלו האנשים מקבוצת וגנר שנהרגו היום. הדם עדיין טרי. עכשיו, תקשיבו לי, בני ז****. לעזאזל, הם הורים של מישהו, בנים של מישהו. והבני ז**** האלה, שלא נתנו לנו שום תחמושת מ*****, יגיעו לגיהינום, ויאכלו את עצמם. אנחנו במחסור של 70% תחמושת. שויגו! גרסימוב! איפה התחמושת המ*****? תסתכלו עליהם, לעזאזל". פריגוז'ין הוסיף כי הלוחמים שנהרגו "הגיעו לכאן כמתנדבים כדי שאתם תוכלו לשבת כמו חתולים שמנים במשרדי הפאר שלכם".
10 צפייה בגלריה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
פוטין והקרבות בבחמוט. המאמץ הרוסי לכיבוש העיר יספוג מכה?
(צילום: AFP , AP)
10 צפייה בגלריה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
הלוחמים האוקראינים בבחמוט, ארכיון
(צילום: AFP )
האנליסט הצבאי האמריקני רוב לי העריך אתמול בצהריים כי הזעם של פריגוז'ין על היעדר הספקת תחמושת מצבא רוסיה מגיע על רקע העובדה שמשרד ההגנה במוסקבה פועל כנראה לקצוב את התחמושת ההולכת ומידלדלת שלו, כחלק מההיערכות למתקפת-הנגד שאוקראינה צפויה לצאת אליה בקרוב. לי מציין כי בעוד "קבוצת וגנר" מתמקדת בפעילותה בעיקר באזור בחמוט, משרד ההגנה הרוסי נדרש להגן על החזית כולה, שמתפרשת על פני מאות רבות של קילומטרים.

"הקצב ממריופול" הצטרף לווגנר?

במקביל לאיום של פריגוז'ין, בלוגרים פרו-רוסים דיווחו אתמול בבוקר ברשתות החברתיות כי בכיר לשעבר בצבא הרוסי, קולונל-גנרל מיכאיל מיזינטסב, הצטרף ל"קבוצת וגנר" ומונה לסגנו של מפקד הארגון, כלומר לסגנו של פריגוז'ין. מיזינטסב תועד בסרטונים שהופצו ברשת מבקר בעמדות רוסיות בבחמוט, בעודו לובש את מדי שכירי החרב. רק לפני כמה ימים דווח כי הוא הודח מתפקידו האחרון כסגן שר ההגנה הרוסי. כקצין בכיר בצבא הרוסי מיזינטסב הוביל את כיבוש מריופול בשנה שעברה (שגם היא שוכנת במחוז דונייצק, שם מתחולל כעת הקרב על בחמוט). ביוני אשתקד, כאשר האיחוד האירופי הטיל עליו סנקציות אישיות, הוא כינה את מיזינטסב "הקצב ממריופול", בשל חלקו במצור הקשה והממושך על העיר – שהביא לחורבנה.
במוסקבה בינתיים ממשיכים להשמיע איומים בעקבות מתקפת הכטב"מים שלטענתה כוונה נגד הקרמלין בלילה שבין שלישי לרביעי, ושאותה היא מגדירה כ"ניסיון התנקשות" בפוטין (אף שהנשיא הרוסי כלל לא היה באותה עת במעונו הרשמי). שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב טען הבוקר שמדובר ב"פעולה עוינת", והאשים שארה"ב הייתה מעורבת בה בצורה כזו או אחרת: "ברור שהטרוריסטים של קייב לא היו יכולים לבצע אותה בלי ידיעת אדוניהם". ביום חמישי, יצוין, האשים הקרמלין שארה"ב לא רק ידעה על כך אלא גם יזמה את המתקפה-לכאורה, ובוושינגטון מיהרו להכחיש זאת בתוקף.
במסיבת עיתונאים שערך אתמול בבוקר בביקור בהודו, הוסיף לברוב: "אנחנו נגיב לזה לא ככן 'קאזוס בלי' או לא, אלא נגיב בפעולות קונקרטיות". "קאזוס בלי" הוא מונח בלטינית שמשמש לתיאור אירוע כלשהו המהווה עילה ליציאה למלחמה. אתמול בצהריים הודיע דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי בישיבתה, שנקבעה לאותו היום, תדון מועצת הביטחון של רוסיה באותה מתקפה-לכאורה במתחם הקרמלין.

10 צפייה בגלריה
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. המתקפה-לכאורה נגד הקרמלין היא עילה למלחמה?
(צילום: AFP)
אוקראינה, נזכיר, הכחישה נמרצות את האשמותיה של מוסקבה, והנשיא וולודימיר זלנסקי אף הכחיש זאת באופן חריג בקולו שלו: "אנחנו לא תוקפים את פוטין או את מוסקבה, אנחנו נלחמים בשטח שלנו", אמר ברביעי. בכירים בקייב ומומחים במערב העריכו ביומיים האחרונים כי מדובר במבצע "דגל כוזב": מתקפה שאותה ביימה מוסקבה, כדי להצדיק הסלמה מול אוקראינה או לצורכי תעמולה פנימית, בצל התסכול בקרב הציבור הרוסי מהמלחמה שהולכת ונגררת.
פורסם לראשונה: 14:31, 05.05.23