ניקולה סטרג'ן התפטרה היום (ד') במפתיע מתפקיד השרה הראשונה של סקוטלנד אחרי שמונה שנים בתפקיד. במסיבת עיתונאים באדינבורו אמרה סטרג'ן כי פוליטיקאים אמורים לדעת מתי הגיע זמנם לרדת מהבמה, ולפנות אותה למישהו אחר. "אני יודעת שהזמן שלי ללכת הגיע", אמרה במסיבת עיתונאים באדינבורו, וציינה כי היא תישאר בתפקיד עד שמפלגתה תמצא לה מחליף.
3 צפייה בגלריה
 ניקולה סטרג'ון
 ניקולה סטרג'ון
"הגיע הזמן שלי ללכת". סטרג'ן מודיעה על התפטרות
(צילום: gettyimages)
התפטרותה של סטרג'ן בת ה-52 מהווה מכה למאבק העצמאות הסקוטי. היא הפכה למנהיגת המפלגה הסקוטית הלאומית אחרי משאל העם ההיסטורי שנערך ב-2014 על היפרדות מבריטניה. באותה הצבעה רוב הסקוטים - 55% - התנגדו לעצמאות. 45% מהמצביעים תמכו בהיפרדות.
מאז משאל העם מחנה העצמאות בסקוטלנד התחזק, אך הממשלות האחרונות של השמרנים בבריטניה סירבו לבקשה לקיים משאל עם נוסף. הן טענו כי המשאל ב-2014 היה אירוע של "פעם בדור" והזדמנות נוספת לא תגיע בקרוב. בנובמבר קבע בית המשפט העליון בבריטניה כי ממשלת סקוטלנד לא יכולה לקיים משאל עם שני על עצמאות ללא אישור הפרלמנט הבריטי. סטרג'ן אמרה היום כי היא מאמינה שלמנהיג הבא של סקוטלנד יהיו סיכויים טובים יותר להוביל אותה לעצמאות.
ממשלתה של סטרג'ן ספגה לאחרונה ביקורת על חוק שאושר בפרלמנט הסקוטי, שעוסק בטרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות. החוק מקל על אנשים לשנות את מינם כמופיע בחוק. החוק שעבר בדצמבר הפך את סקוטלנד לראשונה באי הבריטי שתומכת בשינוי מגדרי על בסיס הגדרה עצמית בלבד, ללא צורך בדיאגנוזה רפואית לדיספוריה מגדרית (הפער בין הזהות המגדרית למין הביולוגי). בנוסף תמכה סקוטלנד בהורדת הגיל המינימלי לפתיחה בהליך מ-18 ל-16.
חלק ממצביעי מפלגתה של סטרג'ן התנגדו לחוק, וכך גם הממשלה בלונדון: הממשלה של רישי סונאק הודיעה שהיא תבטל את החוק, מכיוון שתהיה לו השפעה על סוגיות אחרות בממלכה. הפרלמנט הסקוטי רשאי לחוקק חוקים משלו, אך בריטניה יכולה להטיל וטו על החקיקה אם היא סבורה שהחוק מתערב בסמכויות השיפוט שלה. כשסטרג'ן נשאלה היום על הקשר בין החוק להתפטרותה היא אמרה שהחוק לא היה הקש ששבר את גב הגמל.
הביקורת על החוק גברה בעקבות ההחלטה לשלוח את איילה ברייסון – טרנסג'נדרית שהורשעה באונס של שתי נשים כשעוד הייתה גבר, והחלה להזדהות כאישה במהלך המשפט שלה – לרצות את עונשה בכלא לנשים. מאז אמרה סקוטלנד שהיא תבחן את היחס שלה לטרנסג'נדרים ולטרנסג'נדריות שנמצאים בבתי הסוהר. סטרג'ן הודיעה בחודש שעבר כי בעקבות חשש לשלומן של האסירות, האסירה הטרנסג'נדרית שהורשעה באונס נשים תועבר לכלא לגברים.