3 צפייה בגלריה
גן סגור
גן סגור
"מתחילת השנה אלפי גנים נסגרו לסירוגין - והמצב מחמיר"
(צילום: אסף רוזן )
מערכת החינוך בנס-ציונה היא דוגמה לבלבול ולחוסר הוודאות ששוררים בשבועות האחרונים בבתי הספר ובגנים. ביום חמישי דווח על 26 גנים סגורים בעיר כתוצאה ממקרי הדבקה, בידודים והיעדרות של גננות וסייעות. למחרת, יום שישי, המספר כבר עלה ל-42 גנים. "מערכת החינוך אצלנו קורסת לנגד עינינו", אומרת דנה שחק כץ, יו"ר ועד הגנים העירוני בנס-ציונה.
במציאות הזאת, לא פלא שרבים בישראל חוששים היום יותר מכל מהמילים "הורים יקרים", שפותחות הודעות מטעם הגן או בית הספר ומבשרות על צורך בבדיקה, בידוד ולעיתים סגירה של גן או כיתה בעקבות תחלואה של תלמידים או אנשי צוות. המצב חמור עוד יותר בגנים, שם קיים מחסור מתמשך בגננות וסייעות עוד לפני התפשטות האומיקרון והבידודים הבלתי נגמרים של הצוותים. בעקבות המצב, ועדת החינוך של הכנסת תקיים מחר (שני) דיון חירום בנושא.
"מתחילת השנה אלפי גני ילדים נסגרו לסירוגין למשך יום אחד או יותר בשל מחסור בגננות וסייעות, או בשל בידודים, והמצב מחמיר מיום ליום", אומרת ענת דדון, יו"ר מחלקת הגננות בהסתדרות המורים, ותובעת לחזור לפעילות בקפסולות, "אנחנו מתריעים על המצוקה כבר שנים, אך דבר לא נעשה. הקורונה החריפה את המצב, וכעת עם האומיקרון זה קשה הרבה יותר. אני מבינה את התסכול של ההורים. לצערי, גם מדיניות הבידודים הבלתי מובנת גורמת לסגירת גנים רבים. נוספו גם מטלות על הגננות והסייעות, הן עסוקות בטפסים ובניהול המגפה, במקום להתפנות לחינוך הילדים. הן עובדות בתנאים לא פשוטים, חשופות להידבקות".

3 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
"אין גננות, אין סייעות, משבצים עובדים ללא הכשרה כדי לסגור חורים"
(צילום: shutterstock)
יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, סיגל שפיץ טולדו, אומרת: "אין גננות, אין סייעות, משבצים עובדים ללא הכשרה כדי לסגור חורים. התרענו ולא נעשה דבר כיוון שמערכת החינוך לא מעניינת אף אחד. חייבים לפעול לגיוס כוח אדם איכותי ולשלם לגננות ולסייעות כראוי, לפני שנגיע למצב בלתי הפיך".
יו"ר ועד הורי ילדי הגנים בהרצליה, רפי לוי, אומר שגם בעירו עשרות גנים הפכו לא פעילים מעשית בשל בידודים ומחסור בגננות וסייעות. "בשל המחסור המטורף בכוח אדם שולחים לגנים סייעות במקום גננות", אומר לוי, "אבל בכל יום נסגרים בין שלושה לארבעה גנים. האמת שאצלנו בעירייה עושים מאמץ להודיע להורים ערב לפני, כדי למנוע את המבוכה בבוקר, כשמגיעים עם הילדים לגן והוא למעשה סגור. כל יום נפתח בחוסר ודאות אם הגן ייפתח ואם יזעיקו את ההורים לבוא לקחת את הילד הביתה".
3 צפייה בגלריה
מירב ובתה תהל ארנשטיין
מירב ובתה תהל ארנשטיין
פגשו גן סגור ביציאה מהבידוד. מירב ותהל ארנשטיין
דוגמה לכאוס מספקת מירב ארנשטיין מגבעתיים, שהגיעה עם בתה תהל לגן הילדים ביום חמישי. הן התאכזבו לגלות שהוא סגור בגלל היעדר כוח אדם. "אנחנו עוברים תקופה קשה", אמרה ארנשטיין, "תהל התאכזבה להגיע לגן סגור לאחר שכבר שהתה בבית יחד עם כל ילדי הגן בשל חשיפה לילד מאומת. לאחר הבידוד התברר לנו שהגן סגור כי אין גננות וסייעות".
ממשרד החינוך נמסר: “משרד החינוך מודע למחסור רב-השנים בגננות ובסייעות. לנוכח זאת, הוא פתח מאגר ייעודי למילוי מקום של גננות הכולל תוספת של 100 תקנים. המאגר מאפשר לגייס מילוי מקום בהיקף של משרה מלאה, ובאופן מיידי. לצד זה, המשרד שוקד על חלופות נוספות לגיוס גננות לטווח המיידי ולטווח הארוך".