אם נניח לרגע בצד את בידודי הגל החמישי, שבימים אלה משאירים בבית מבוגרים וצעירים כאחד, הרי שבגני הילדים כבר כמה שבועות שההורים והילדים מצויים בחוסר ודאות - ולא יודעים אם גם מחר יפעל הגן. מקור הבעיה הוא מחסור בגננות, סוגיה ידועה שנראה כי החמירה בימי הקורונה. הורים מרחבי הארץ ששוחחו עם ynet מספרים על צוותים שמתחלפים מדי יום, על גנים שנסגרים מהיום למחר, ועל החששות מפני ההשלכות: "עוד כמה שנים יצעקו שיש אלימות בבתי הספר - זה מתחיל מכאן, מהגן".
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
לא נעים לראות גן סגור, וגם לא לדעת שהוא נסגר
לא נעים לראות גן סגור, וגם לא לדעת שהוא נסגר
לא נעים לראות גן סגור, וגם לא לדעת שהוא נסגר
(צילום: shutterstock)
שניים מאותם הורים הם אלון רבינוביץ, אב לילד שלומד בגן ילדים בכפר סבא, ואילן קנט, אב לילד מגן בתל אביב. "עד שהתאוששנו מהקורונה ושנת הלימודים החלה, אנחנו כבר יותר משלושה שבועות מתמודדים עם חוסר יציבות משוועת", אומר קנט בריאיון לאולפן ynet, "ביום שישי האחרון התבשרנו שהגננת חולה, וזה בסדר גמור - יש לה עניינים רפואיים והיא לא יכולה להגיע. זה לגיטימי כמובן, אבל בשבועות האחרונים אנחנו מקבלים הודעות מהיום למחר על פעילות הגן ביום למחרת, ולא יודעים אם הוא ייפתח או לא.
"מי שלרוב מטפלות בילדים הן הסייעות. הן עושות עבודה נאמנה וחשובה, עבודת קודש, אין לנו שום תלונות אלא להיפך. אבל - הן לא גננות", הוא ממשיך, "הן לא קיבלו את ההכשרה שגננות מקבלות, לא מעבירות תכנים שגננת אמורה להעביר. אנחנו, בעיקר הילדים, חיים בחוסר ודאות. מדובר על ילדים בגיל הרך, גילים שבהם הוודאות והשגרה כל כך חשובים. אגב, עוד נקודה מורכבת היא חלוקת האחריות בין משרד החינוך - שתחתיו מצויות הגננות, לבין העירייה - שתחתיה פועלות הסייעות. כך או אחרת, מתעלמים מאיתנו. לא נותנים לנו מענה, וגם לא פתרון".
"התמורה היא באמת זעומה - אבל העניין הוא מחויבות אנשי הצוות המקצועיים להמשיך ברצף החינוכי. כל המערכת צריכה לעבור התמקצעות. חשוב לנו שיקבלו את הילדים שלנו בברכה ובחום, שהם יראו את אותם אנשים בכל בוקר, מעבר לחשיבות התוכן הנלמד"
קנט מוסיף ומספר על חוסר המענה ומתן פתרונות זמניים ובלתי-יעילים לטענתו: "הם מעבירים גננות מחליפות בין הגנים, הצוות לא קבוע. הבן שלי, שבסך הכול מאוד אוהב את הגן וטוב לו בו, חזר לכל מיני התנהגויות של תחילת השנה. הוא פתאום שוב לא מוכן להיפרד בבוקר, מבקש עוד חיבוק ועוד אחד. כל יום נפתח בסצנה קורעת לב. אנחנו אנשים עובדים - לאחר לעבודה, או לא להגיע לעבודה, זה חתיכת עניין. אני רופא ומדבר אתכם כרגע מבית החולים. אני לא יכול לאחר או לא להגיע. זה אישיו.
"אני יודע שהתמורה היא זעומה - אבל העניין הוא מחויבות אנשי הצוות המקצועיים להמשיך ברצף החינוכי", הוא מוסיף, "כל המערכת צריכה לעבור התמקצעות. כלומר, להפוך את התחום למקצוע אמיתי ומתגמל, להפוך אותו ליותר ממוסד ורציני. עם זאת, חשוב לנו שיקבלו את הילדים שלנו בברכה ובחום, שהקטנים האלה יראו את אותם אנשים בכל בוקר, מעבר לחשיבות התוכן הנלמד".
2 צפייה בגלריה
גני ילדים
גני ילדים
התכתבות בקבוצת ההורים בגן: 29 גנים - סגורים
רבינוביץ מכפר סבא מספר כי ביום שישי האחרון נסגרו בעיר שישה גני ילדים. "הכול בגלל שיש מחסור בגננות, וזו בעיה שחוזרת על עצמה", הוא אומר. "עיריית כפר סבא החליפה כ-150 גננות בחודש נובמבר, ובאוקטובר כ-160. פשוט אין גננות וצריך לגייס עוד ועוד סייעות, בעצם כדי לכסות על הגננות. גנים שאמורים לקבל שתי סייעות, נפתחים עם סייעת אחת ועוד סייעת רפואית או צמודה של אחד הילדים - שבכלל לא אמורה לטפל בכולם.
"המצב הזה לא טוב", הוא ממשיך, "יש ילדים שבכל יום רואים אנשי צוות אחרים. אם גננת חולה, אז במשך שבוע כל יום יגיע איש צוות אחר, סייעת אחרת. אין רצף חינוכי. זה כאילו שיש חוק חינוך חובה, אבל אין באמת. עוד 10 שנים יצעקו שיש אלימות בבתי הספר - זה מתחיל בדיוק כאן, בגן, כשלא נותנים לילדי הגנים את היחס הראוי. משחקים בעתיד הילדים".
"הבן שלי, שבסך הכול מאוד אוהב את הגן וטוב לו בו, חזר לכל מיני התנהגויות של תחילת השנה. הוא פתאום שוב לא מוכן להיפרד בבוקר, מבקש עוד חיבוק ועוד אחד. כל יום נפתח בסצנה קורעת לב"
בשל כך, הוא אומר, מתארגנת בעיר הפגנה שצפויה להיערך ביום שישי הקרוב בשעה 09:30 מול בית העירייה. "אנחנו מודעים לכך שההפגנה צריכה להיות גם כלפי משרד החינוך. כתבנו מכתבים לשרת החינוך ולא זכינו לשום תגובה. ישבנו עם ח"כ שרן השכל, יו"ר ועדת החינוך אצלנו, שהיא גם כפר-סבאית. ביקשנו תשובות, רצינו לדעת כמה גננות חסרות בכל הארץ. כמה החלפות היו, כמה גנים נסגרו - הנתונים האלה חסרים. אני יודע מה קורה בכפר סבא, יו"ר ההנהגה יודע מה קורה בתל אביב, אבל אין נתונים ארציים מאורגנים. ייתכן שאנחנו מפסידים מאות אם לא אלפי ימי חינוך בחודש בלי לדעת, ובלי שמישהו מאגד את הנתונים האלה ויודע באמת כמה חסר. לא מדובר רק בימי חינוך, אלא גם בימי עבודה שלנו ההורים.
"עיריות חזרות כמו תל אביב וכפר סבא יכולות לעשות יותר ממה שהן עושות היום", הוא מסכם, "ואנחנו מצפים מהן לעשות זאת כדי שכל הילדים יקבלו את מה שהם צריכים לקבל. נתחיל בזה שהם יהיו בכל יום בגן".

התגובות

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "אנחנו רואים בגן עוגן מרכזי בשגרת החיים של הילד והוריו, ובמיוחד בעתות של אי-ודאות ומשבר. לאור זאת, המשרד פועל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להמשיך ולהבטיח מסגרת חינוכית רציפה, יציבה ומשמעותית. על רקע המחסור המצטבר לאורך השנים במילוי מקום של גננות בגני הילדים, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון גיבשה תוכנית כמענה לסוגיה חשובה זו בטווח המידי, הכוללת מאגר קבוע למילוי מקום שמנוהל ישירות בידי מנהלי המחוזות. המאגר נותן מענה להעסקתן של גננות ממלאות-מקום בהיקף של משרה מלאה. במקביל, שוקד המשרד על גיבוש מענה לטווח הארוך, ופועל עם השלטון המקומי לגיבוש תוכנית המסדירה את המענים למחסור הקיים בסייעות".
מעיריית כפר סבא נמסר: "מערכת החינוך הכלל-ארצית מתמודדת מזה תקופה ארוכה עם מחסור חמור בסייעות וגננות. עובדות ועובדי העירייה פועלים במאמצים עילאיים במטרה למצוא פתרונות מיידים, ועם זאת הסמכות למציאת פתרון אמיתי היא של משרד החינוך. תנאיהם הסוציאליים של צוותי החינוך בגני הילדים אינם מספקים, ולצערנו השחיקה הגדולה מדירה נשות מקצוע רבות מהתחום. מעבר לחשיבות במציאת פתרון ארוך-טווח, ראש העיר הציע לשרת החינוך פתרונות מיידים שעשויים להקל על המצוקה הקשה - הגדרת מקצוע הסייעות כעבודה מועדפת, והכללת המקצוע במסגרת השירות הלאומי. ועד ההורים העירוני שותף מלא במאבק, ואנו קוראים לקהילת ההורים להתגייס למאמץ המשותף ולפנות למשרד החינוך בדרישה למציאת פתרון למען ילדינו ועתיד החינוך בישראל". בעירייה לא התייחסו לטענה שלפיה באוקטובר ובנובמבר התחלפו כ-150 גננות בכל חודש.
מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "למרבה הצער קיים מחסור ארצי בסייעות ובגננות. בתל אביב-יפו יש יותר מ-600 גנים, וכ-1,500 סייעות, בהן כ-200 סייעות שמחליפות גננות וסייעות על בסיס יומי, וביתר שאת בתקופת הקורונה, כדי לעמוד בתקן משרד החינוך של שתי נשות צוות בכל גן ובכל יום. בתקופה הנוכחית כל סייעות מילוי המקום משובצות לעבודה מדי יום, ועדיין יש מחסור יומי של כ-60 סייעות. זאת בנוסף למחסור יומי של עשרות גננות, שאין להן מילוי מקום על ידי משרד החינוך, מה שלעיתים מאלץ להוציא סייעות שניות מגנים כדי להשלים צוות בגנים אחרים. למרות זאת, עד היום העירייה לא סגרה גנים בשל מחסור בסייעות, בניגוד לרשויות אחרות. חשוב לציין שהעירייה עושה מאמצים רבים לגייס סייעות, לרבות קמפיינים ומתן תמריץ כספי".
ומהסתדרות המורים נמסר: "טענות ההורים כלל לא מפתיעות אותנו. מזה שנים אנחנו מתריעים על נטישת המקצוע בגלל שכר נמוך, דרישות בלתי נסבלות מצד משרד החינוך, והיחס הבלתי מכבד של ההורים - שלעיתים מגיע לביטוי קיצוני של אלימות מילולית ואף פיזית. משבר הקורונה רק החריף את הבעיות והביא לזירוז הופעת המשבר שבא לידי ביטוי במצב כיום - מחסור של גננות שמוביל גם לסגירת גנים".
יו"ר עמותת דור איתן לקידום מעמד הילד בישראל, דניאל ביכלר, התייחסה לדברים גם כן: "מדובר בלא פחות ממחדל. אנחנו חייבים לחשוב על הילדים, שנדרשים להתמודד עם תחלופת כוח אדם גבוהה עד בלתי-אפשרית, עם מסגרת שנסגרת ללא התרעה מוקדמת, עם איום הבידודים, עם החרדה וחוסר הוודאות שמביאה איתה הקורונה - ואיכשהו, הם עדיין לא נמצאים בראש סדר העדיפויות ברשויות המקומיות ובמשרד החינוך. על המדינה לעצור ולחשב מסלול מחדש. לא רק הקורונה מחייבת טיפול אינטנסיבי, אלא גם - ובעיקר - הילדים של כולנו. מדינת ישראל מאבדת פה דור שלם של ילדים, והגיע הזמן שהיא תתעורר. הכניסו את היד לכיס, דאגו לצוותים מקצועיים ומוכשרים, כאלה שמתוגמלים בעד עבודתם הקשה, ודאגו להציל את דור הילדים שלנו עוד היום".