משטרת המחוז הצפוני הגישה הבוקר (חמישי) בבית משפט השלום בקריית שמונה כתב אישום נגד בני הדודים אחמד וסזאר גיזאווי, שני חברי חוליית ביצוע של ארגוני הפשיעה בטובא זנגריה, בגין הרס רב שזרעו בווילת נופש לאירוח ובמגרש למכירת רכבים בעיר צפת. השניים נתפסו זמן קצר לאחר המעשה, בסריקות שביצעה המשטרה בסמוך למקום האירוע. לידי ynet הגיעו תיעודים בלעדיים מהפרשה.
השניים, בשנות ה-20 לחייהם, הם תושבי הכפר הבדואי טובא זנגריה, ומוכרים למשטרה בשל עברם הפלילי העשיר בעבירות אלימות ואיומים. הם מואשמים כי בתאריך 21 במאי לפנות בוקר, פרצו למגרש למכירת מכוניות בשכונת נוף כנרת במורדות העיר צפת כשבידיהם מוט ברזל, בקבוק בנזין ומצית. הם ניפצו שמשות של שמונה רכבים והניחו מחוץ לדלת המשרד שבמגרש את הבקבוק והמצית כמסר מאיים, וכרמז ככל הנראה כחלק מדרישת פרוטקשן. בהמשך הלילה פרצו לווילת נופש לא רחוקה משם, וביצעו בה הרס רב של חלונות, ריהוט, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. גם באירוע הזה החשד הוא שהשניים נשלחו על ידי גובי דמי חסות שמצפים כי בעלי העסקים יפנו אליהם ויבקשו את הגנתם.

5 צפייה בגלריה
גרימת נזק לוילה
גרימת נזק לוילה
הרסו חלונות, ריהוט, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. הנזק בווילה
5 צפייה בגלריה
סזאר
סזאר
אחמד (מימין) וסזאר גיזאווי, הנאשמים בנזק
בחודשים האחרונים, תחת הנחייתו של מפקד מחוז הצפון במשטרה ניצב שוקי תחאוכה, מתמקדים שוטרי היחידה ללוחמה בפשיעה (יל"פ) במרחב כנרת בעיסוק בלעדי במאבק בעבירות הפרוטקשן והאלימות שמטילים ארגוני פשיעה מהכפר טובא זנגריה, שתושביו סובלים גם הם מאימתם. "אנחנו מבינים בחקירה שמדובר בשני עבריינים מנוסים, שמהווים אנשי ביצוע בפגיעה בעסקים באזור וחושדים כי הם מעורבים באירועים נוספים של הצתות ונזקים על רק גביית דמי חסות. עבריינים ללא כל מורא ופחד", מסביר רפ"ק גל הראל מפקד יל"פ כנרת.
הוא מתאר את האירועים שבהם הואשמו השניים, ומספר כי "בליל ה-21 במאי קיבלנו דיווח על גרימת נזקים במגרש הרכבים. ניידת הגיעה למקום והבחינה בנזק חמור לשמונה רכבים שחנו במגרש וכל השמשות שלהם היו מנופצות. במקביל קיבלנו הודעה על גרימת נזק לווילת אירוח לא הרחק משם. לצד מלאכת איסוף הראיות פתחנו בסריקות בשטח ובמהלכן הבחנו בשני חשודים שהמתינו בתחנת אוטובוס בירידות לכיוון ראש פינה, והתנהגותם נראתה מחשידה. עיכבנו אותם לתחנה לצורך חקירה, והם נעצרו בעקבות ההסברים הלא משכנעים. הם מכחישים שהיו בזירות הפשע אך הצלחנו לאסוף ראיות שקושרות אותם לשני האירועים".
בחקירת המשטרה עולה כי בעלי מגרש המכוניות והווילה מסרו כי לא קיבלו כל דרישה לתשלום פרוטקשן או לשכירת חברות האבטחה הפועלות בשם משפחות הפשע, אך במשטרה מעריכים כי הנזקים שבוצעו להם, בדומה למקרים שכיחים אחרים בגזרה בעת האחרונה, הם על רקע הציפייה שבעלי העסקים יפנו מיוזמתם לארגוני הפשיעה ויבקשו את הגנתם תמורת תשלום וקבלת חשבונית מס מוכרת כחוק.
5 צפייה בגלריה
שמשות רכבים מנופצות
שמשות רכבים מנופצות
שמשות הרכב המנופצות
שיטת השארת בקבוק פלסטיק מלא בבנזין ולצדו מצית מוכרת היטב בגזרת הגליל העליון והגולן. לילה קודם לכן ניסו עבריינים להצית את בקתות האירוח במלון תאי וילג' שבסמוך לשדה נחמיה. מערכות ההגנה כיבו את הדליקה ומנעו נזק נרחב. על כמה מדלתות הבקתות במתחם השאירו החשודים מסר של בקבוק בנזין, שאליו חיברו מצית בסרט דביק מבודד (איזולירבנד, י"ק). מסר דומה הושאר גם לפני כחודשיים על 12 משאיות של תאגיד הפירות "בראשית" ברמת הגולן. עד כה לא נתפסו חברי החוליה שעומדים מאחורי ההצתה והאיומים, וביל"פ כנרת ממשיכים את המצוד אחריהם.
שעות ספורות לאחר הפגיעה במגרש המכוניות ומתחם האירוח בצפת, וללא קשר לאירוע, פתחה המשטרה במבצע מעצרים נגד הפרוטקשן. כל הכניסות והיציאות מטובא זנגריה נחסמו, והמשטרה החלה בבידוק ובביצוע מעצרים בתוך היישוב הבדואי, תוך התמקדות במובילי תופעת הפרוטקשן. כמעט במקביל לפתיחת המבצע התקבלה דיווח על הצתה במבנה המשרדים של מנהלת אזור התעשייה צח"ר הצמוד לטובא זנגרייה, צוותי הכיבוי כיבו את האש.
את פעילות כוחות המשטרה בכפר ליוו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי. "יש כאן אנשים נורמטיבים אבל יש גם כאלה שלא", הצהיר בן גביר ואמר אז כי "צריך שיהיה ברור - המסר הוא שאנחנו מנהלים מלחמת חורמה בלא-נורמטיבים, שממררים את חיי התושבים כאן, יהודים וערבים כאחד". במבצע המשטרתי נעצרו 16 חשודים בסך הכול ובמשטרה מגבשים כנגד חלקם כתבי אישום בגין סדרת אירועי הצתה במרחב כנרת.
5 צפייה בגלריה
שכונת סיגליות בבאר שבע
שכונת סיגליות בבאר שבע
הציעו שירותי "שמירה" לקבלנים - והטילו עליהם אימה. שכונת סיגליות בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)

גבו 23 מיליון שקלים בעבור "שירותי שמירה": כתבי אישום גם בדרום

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה הבוקר לבית המשפט המחוזי באר שבע כתב אישום נגד ג'עמה קאדי (49) מרהט וכאנם א-סאנע (49) מהיישוב הבדואי תראבין א-סאנע, בגין גביית פרוטקשן באמצעות החברה של קאדי בסכום של כ-3.8 מיליון שקלים, ו-23 מיליון שקלים בעבור מתן שירותי שמירה ללא רישיון. הם מואשמים בסחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה ועבירות נוספות.
מדובר בכתב האישום השני מסוגו שמוגש לאחרונה על רקע תופעת הפרוטקשן בדרום. בחודש אפריל השנה הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד עדאל א-סאנע (37) משבט תראבין א-סאנע, וחברת "עין האופק" שבבעלותו, בגין סחיטה באיומים של קבלנים בדרום בסך של כ-2.26 מיליון שקלים, קבלת דבר במרמה בסך 2.09 מיליון שקלים ועבירות נוספות. החקירה נוהלה ביחידה הכלכלית של להב 433 במשך שלושה חודשים, שבהם אספו חוקרי היחידה ראיות מפלילות נגד החשודים. מדובר בהמשך של פעילות להב 433 נגד גורמים עבריינים בדרום.
בפרקליטות מודים כי בשנים האחרונות התגברה תופעת סחיטת דמי החסות בכל הארץ, ובפרט באזור הדרום. "מדובר בתופעה חמורה המאיימת על יסודות הסדר החברתי, על עקרונות משטר החוק, על שלוותם של אזרחים ועל יכולתם לנהל את חייהם האישיים והעסקיים מבלי מפריע וללא איומים. תופעת השמירה הכפויה רווחת במיוחד בתחום השמירה על אתרי בניה, מאחר ובאתרי הבניה מצויים ציוד וחומרי בניה רגישים ויקרים, שהיעלמותם או פגיעה בהם מסבים נזק כלכלי משמעותי לקבלנים, לרבות בדרך של עיכוב התקדמות פרויקט הבניה", אמרו שם.
מכתב האישום שהגישו עורכי הדין נועה ברח"ד ושאול אשחר מהמחלקה הכלכלית, ועו"ד אירית קוטונה-גינדי ממשרד העבודה, עולה כי במסגרת התופעה, גורמים עבריינים ובהם הנאשמים - הציעו שירותי "שמירה" לקבלנים ובעלי עסקים שונים, בתמורה לתשלום. בעל עסק שסירב לשלם לאותם גורמים, נחשף לאיומים, פגיעות ברכוש, גניבות ונזקים שונים. בדומה לכתב האישום נגד עדאל, בפרקליטות מבקשים לבסס את העובדה שדי היה במוניטין שלהם כדי להטיל אימה על הקבלנים ולהכריח אותם לשלם.
לצורך קידום פעילותם הקים קאדי את חברת "כוח דרום" שמעניקה כביכול שירותי שמירה. הוא העסיק שומרים מבלי שקיבל רישיון כדין לעסוק ולתת שירותי שמירה, מתוך מטרה להסוות את העובדה שהוא מבצע גביית דמי חסות (פרוטקשן). א-סאנע שימש כמנהל בכיר בחברה של קאדי ובמסגרתה גבו השניים דמי חסות מקבלני בניה באזור הדרום, כך לפי כתב האישום. לנוכח התופעה הרווחת של השמירה הכפויה, ברבים מהמקרים הנאשמים כלל לא נדרשו לאיים מפורשות לשם קבלת עבודת השמירה באתר הנמצא ב"טריטוריה" שלהם: אזור דרום הארץ ובפרט בערים באר שבע, נתיבות, שדרות ואופקים. בין השנים 2015 ל-2023 הטילו את אימתם על הקבלנים.
5 צפייה בגלריה
סוכנים עצרו סוחטי דמי חסות
סוכנים עצרו סוחטי דמי חסות
"המוניטין" שצברו גרמו לקבלנים לפנות אליהם מיוזמתם. ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
"המוניטין" שצברו לעצמם הנאשמים כ"נותני החסות" בשטח, סייעו להם להטיל אימה על קבלני הבניה באזור ולהבהיר לקבלנים שעליהם להיענות ל"הצעת השירות" של הנאשמים, גם ללא כל איום מפורש מצדם. לא פעם כשקבלנים סירבו לקבל את "שירותי השמירה", נגרם נזק בשווי עשרות אלפי שקלים לאתר הבניה או לכלי העבודה של הקבלנים. כמו כן, כשביקשו חלק מהקבלנים לסיים את ההתקשרות עם הנאשמים, הם נדרשו לשלם.
קבלנים מסוימים אף פנו מיוזמתם לנאשמים, מבעוד מועד, כדי להינצל מנזקים וגניבות. במרבית המקרים, הנאשמים לא העמידו שומרים באתרים אלא הסתפקו ב"סייר", שסייר בין כמה אתרים במקביל. כחלק מהתופעה, הקבלנים נמנעו מלפנות לחברות שמירה מוסדרות, נוכח היעדר אפשרות ממשית לקבל שירותי שמירה מגורמים אחרים.
לפי כתב האישום, כשישה קבלנים נאלצו לשלם לנאשמים באמצעות חברת "כוח דרום", כ- 3.86 מיליון שקלים. בנוסף קיבלו השניים, באמצעות חברת "כוח דרום", כ-23 מיליון שקלים לאחר שסיפקו שירותי שמירה וקבלן שירות, בטענה כי יש בידם את הרישיונות הנדרשים.
בנוסף, במשך חמש שנים השניים ניהלו ספרי חשבונות כוזבים, במטרה להתחמק מתשלום מס. הם גם סייעו לאחרים להתחמק מתשלום מס, בדרך של רישום עובדים פיקטיביים כשכירים, בשכר נמוך, בעוד שבפועל העבירו משכורות גבוהות הרבה יותר למקורביהם, במזומן, מבלי שיירשמו בספרי החברה ומבלי שיועברו ניכויי מס כדין, בהיקף של כ-17 מיליון שקלים. קאדי, יש לציין, אינו זר לעולם הפלילי. בשנת 2017 הורשע בגרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים ונידון ל-300 שעות שירות לציבור. בנוסף, הורשע ב-2003 בסחיטה בכחו ונידון ל-22 חודשי מאסר.
בבקשת המעצר של השניים נכתב: "יש לתת את הדעת גם ל'מכת המדינה' של סחיטת דמי החסות. לנוכח תופעה נרחבת זו והנזק האישי, החברתי והכלכלי שהיא גורמת, כמו גם לנוכח מיעוט המתלוננים וחששם של המאוימים כי תלונה עלולה להוביל לפגיעה בהם ובעסקיהם, ישנה חשיבות מרובה בהרחקת המאיימים שנתפסים מפעילותם".
לנאשמים יוחסו עבירות של סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קיום משרד שירותי שמירה ללא רישיון, ארגון שירותי שמירה ללא רישיון, שורה של עבירות מס ועבירות נוספות, עבירות הלבנת הון ואיסור עשיית פעולה ברכוש אסור בגין הכספים שהתקבלו מעבירות הסחיטה והמרמה.
סנגורם של השניים, עו"ד אחמד ותד, מסר: "היום קיבלנו את כתב האישום ובקשת המעצר. על פניו, מקריאת עובדות כתב האישום, מדובר בסכסוך עסקי בלבד, ואף לא מתקיימת עבירת סחיטה באיומים. לאחר שנעבור על חומר החקירה אשר היקפו גדול נעלה את כל הטענות בפני בית המשפט".